Een paar Mac vragen...

Lid sinds
6 juni 2003
Berichten
2.569
Locatie
Oosterhout
Hoi,

Ik heb altijd geproduceerd op een Windows PC met Cubase (4).
Nu ben ik van plan om een MacBook aan te schaffen omdat ik portable wil zijn en veel goede verhalen heb gehoord over de stabiliteit van OSX icm Logic.
Echter heb ik een paar vragen, ik hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden..

1.Ik ben gewent om met verschillende partities te werken, o.a. "Projects" , "Samples". Hoe maak ik deze partities aan op een Mac? (Op mijn PC heb ik Partition Magic gebruikt hiervoor)

2.Ik gebruik nu Norton Ghost om van mij opstartdisk (Windows installatie) een image te maken, zodat ik (mocht er iets mis gaan) makkelijk deze image terug kan zetten zonder de andere partities aan te tasten. Hoe doe ik dit op een Mac?

3.Kan ik de bestanden op mijn Seagate FreeAgent Go USB HD zien op de Mac?

alvast bedankt!
 
1. Met de bijgeleverde Disk Utility. Al gebruik ik al jaren geen partities
2. Time machine :D
3. Ja zien zeker, echter kan een Apple standaar niet schrijven op een NTFS disk... wel fat32

Kijk anders even op apple.nl/mac daar staan eigenlijk alle antwoorden voor de overstapper.
 
1 & 2 kan met /Applications/Utilities/Disk Utility...

3 lijk me wel, NTFS alleen lezen maar met Paragon ook schrijven...
 
oh aanvulling op 2.
Je kan ook Carbon Copy gebruiken, die maakt een complete back-up van een disk, maar time machine doet zijn werk standaard al top!
 
1. Met de bijgeleverde Disk Utility. Al gebruik ik al jaren geen partities
2. Time machine :D
3. Ja zien zeker, echter kan een Apple standaar niet schrijven op een NTFS disk... wel fat32

Kijk anders even op apple.nl/mac daar staan eigenlijk alle antwoorden voor de overstapper.

bedankt voor je snelle reactie!
Is er een duidelijke handleiding van Disk Utility en Time Machine beschikbaar of kan iemand mij uitleggen hoe ik precies verschillende partities aanmaak en een backup hiervan maak ?
 
..denk dat ik al wat heb gevonden over de partities?

1.Launch Disk Utility, located at /Applications/Utilities/.
2.Select the hard drive you wish to partition from the list in Disk Utility
3.Click the ‘Partition’ tab.
4.Use the dropdown menu under the Volume Scheme heading to select the number of partitions you wish to create on the selected hard drive.
 
Vast wel, maar is het zou kinderlijk eenvoudig... Kijk gewoon even op de apple site daar staat genoeg over timemachine.. in het kort, hang een grote disk aan de mac (usb/firewire). Timemachine vraagt dan direct, moet ik deze disk gebruiken. Klaar en nooit meer naar kijken (tenzij je een file moet hebben uit de back up). Ik heb er een 2tb disk aanhangen.
 
ja, moeilijker is het niet. Maak alleen de partities op je opstartschijf wel voordat je je installatie doet, anders kan je weer opnieuw beginnen. de disk utility staat ook op de installatie cd.
 
nee, die staat dus op de installatie cd. Start op met de cd erin en je komt er vanzelf.
 
Wedden dat jij heel blij gaat zijn met je Mac.

Lees ook even dit draadje door, misschien heb je er wat aan... 8)
 
werkt het wel prettig met een interne 5400 HD? Ik werk veel met samples en vsti, is dan een 7200rpm niet een stuk sneller/beter?

Het is maar een 5400 rpm schijf, maar door het aantal platters toch wel een stuk sneller dan menig 5400 rpm schijf. Niet zo snel als een gemiddelde 7200 rpm schijf, maar wel een stuk stabieler en blijft koeler.

...
 
Het is maar een 5400 rpm schijf, maar door het aantal platters toch wel een stuk sneller dan menig 5400 rpm schijf. Niet zo snel als een gemiddelde 7200 rpm schijf, maar wel een stuk stabieler en blijft koeler.

Welke schijf heb je uiteindelijk gekocht? Welk verschil zou ik kunnen merken?

Zijn er meer Mac gebruikers op dit forum die het verschil kunnen uitleggen tussen een 5400 en 7200rpm HD icm Logic en veel samples?
 
ecusez! ik zie dat je eerst hebt gekeken naar de Samsung HD154UI 1500GB/32 MB cache hebt gekocht.
Je gaf in een eerder post aan dat je uitgebreide tests zou doen met deze HD. Heb je dat inmiddels gedaan?

Is 5400 echt voldoende? Of raad iemand toch een 7200 aan voor een MacBook Pro 13"?

De 2TB versie heb ik gekocht.
Hele fijne schijf.

Voordelen 5400rpm:
- Wordt niet zo warm, dus bij een hittegolf zonder airco in de studio zal die minder snel oververhit raken.
- Maakt minder geluid dan een 7200rpm schijf.
Nadeel 5400rpm:
- Is trager natuurlijk. Voornamelijk trager in z'n toegangstijd.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het verschil nog niet heb kunnen ontdekken qua werkwijze. De echte uitgebreide tests met aantal audiotracks tegelijk etc. moet ik nog doen.

Wel heb ik een oud project ingeladen waar redelijk wat audiofiles, exs24 samples en vsti's tegelijk draaien en de disk I/O bleef netjes heel erg laag.

Binnenkort wat uitgebreidere tests!


Maar jij wilt een schijf voor je MacBook Pro kopen? Externe schijf dan neem ik aan? Ga je firewire werken, of USB2.0? In het geval van extern via USB2.0 zal het toerental van je schijf niet zo belangrijk zijn, aangezien USB van zichzelf toch al een tragere interface is. Pas vanaf FW800 zul je dit misschien een beetje gaan merken.
 
De 2TB versie heb ik gekocht.
...
Binnenkort wat uitgebreidere tests!


Maar jij wilt een schijf voor je MacBook Pro kopen? Externe schijf dan neem ik aan? Ga je firewire werken, of USB2.0? In het geval van extern via USB2.0 zal het toerental van je schijf niet zo belangrijk zijn, aangezien USB van zichzelf toch al een tragere interface is. Pas vanaf FW800 zul je dit misschien een beetje gaan merken.

duidelijk. ben benieuwd naar de tests!
nee, ik wil een interne schijf kopen.. welke kan je mijn in dit geval aanraden?
 
Back
Top