MPC 5000 ervaringen

mixmannetje

Stamgast
Lid sinds
29 juni 2007
Berichten
363
Locatie
een schuif
Hi, wie weet wat een MPC 5000 doet als je er 20 of 30 modules en samplers aanhangt? Gaat de boel dan vertragen? Hij heeft immers maar 4 midi outs.
Valt dit uit te breiden?
Krijg je dan last met MTC of andere synchronisatie?

2. Bestaat er een andere hardware seq e.v.t waar je via com of usb 4 unitors aan kan hangen?

3. Wat is de opnamekwaliteit van een MPC 5000?
4. Wanneer komt de 6000 uit?
5. Hoe zit het met die besturingskuren waar ik op al die fora over lees?

Ik ben op zoek naar andere werkwijze/setup en baal van pc's met geluidskaarten etc.
Dat schiet niet op allemaal met die kuren. Alles kan, maar niet heus.

Wie werkt er dagelijks met de 5000 en is hier bekend mee?

Bedankt alvast voor je reactie.
 
Laatst gewijzigd:
Ik werk dagelijks met de MPC.. maar vergeef me dat ik er nog niet eerder 20-30 modules aan heb gehangen.. Eerlijk gezegd vind ik dat ook echt belachelijke overkill..

Zou me niet voor kunnen stellen dat ik een track maak waar ik 20+ modules voor nodig heb.. (hoewel het wel lekker staat in je studio.. ;))

Ik heb er momenteel 3 synths aan hangen.. Ik heb nog nooit enige vertraging kunnen constateren, de MPC's staan er ook gewoon om bekend dat ze zeer strak sequencen en geen vertraging hebben, dat klopt ook gewoon..Je kan doormiddel van MIDI tru meer apparaten tegelijk aansturen, ook dat heb ik al eens gedaan, toen ook geen vertraging of iets in die richting..

De opnamekwaliteit van de MPC5K is gewoon goed. Alles wat ik eruit haal is totaal kraakloos (of ik moet dat bewust gedaan hebben) en klinkt glashelder..

Of en wanneer er een 6000 uitkomt, dat weet ik niet, maar volgensmij kan je dat beter zelf ff opzoeken dan hier gaan vragen, dat is namelijk een beetje hetzelfde als vragen wanneer er een opvolger van de PS3 komt, dat weet je simpelweg niet, dat is in ontwikkeling en de release dates worden toch altijd uitgesteld..

De besturingskuren zijn behoorlijke onzin, ik heb eigenlijk nooit last van besturingsproblemen.. tuurlijk kan het eens voorkomen dat hij vastloopt.. dat gebeurt gewoon soms met apparatuur als je veel tegelijk doet en dan ook nog extra acties gaat uitvoeren.. Je moet gewoon elk half uur ff opslaan.. Echter loopt hij niet vaak vast, zeer sporadisch komt dat eens voor..

Verder zijn alle functies (na een tijdje pielen) zeer intiutief te vinden en voel je je snel thuis met de MPC.. De interne synth heeft behoorlijke mogelijkheden, maar werkt minder makkelijk dan een externe synth met veel knoppen.. Je moet even wat menu's door om er vette geluiden uit te halen..

Je kan de MPC 5K nu best scherp geprijsd kopen, en ondanks alle kritiek (veel van deze kritiek is toch wat jaloezie geweest, vooral in het begin) is het een apparaat met enorm veel mogelijkheden, en naar mijn idee echt de beste/meest volledige synth ooit!

(sorry alvast voor de MPC 4K users, dat apparaat is echt een beest, en in sommige opzichten zoals sampler en geheugencapaciteit ook gewoon beter, maar all round vind ik de 5K vollediger)
 
Ik heb aan mn 4000 nu zon 22 modules/samplers hangen.
Ik heb aan de uitgangen gewoon motu midi interfaces hangen (midi patchbay)
Gewoon ingang 1 uitsturen naar de rest van de uitgangen.
minimale vertraging.
Ik zelf maak geen gebruik van mtc sync maar van smpte (zit niet op de 5000)
Dit omdat mtc wel stoort met je midi data (als je het niet op apparte midipoort zou doen)
Kheb nu goeie directe ingang van smpte op mn computer (Rosendahl nanonogwattes) dus dat loopt rete strak.
Ik stuur gewoon MMC signaal naar de mpc om te starten en de mpc stuurt weer smpte (of mtc) uit naar de computer. (ik doe dit zo omdat als je de computer als eerste laat starten (alleen al mmc signaal) dat de hd's dan op scherp staan om op te nemen, andersom had ik nog welleens problemen ermee)
 
Het voordeel van veel modules etc is dat je minder laadtijd nodig hebt en erg veel muziekstijlen/sfeertjes snel in elkaar kan zetten.
En je speelt op synths ipv samples van synths bv.
Kan je nog eens wat editen ook...
En sommige sounds vallen niet lekker in een mix, dan heb je snel een andere gevonden.

Maar goede reacties zeg. Ja vreemd dat er op 5000 geen SMPTE zit.
Dus jullie zijn erg tevreden over de AKAI's.
Dat geeft de muziekburger weer moed! Dan ga ik 1 pc voor samples Z8 en A5000) en beheer
gebruiken. Verder krijgt hij niks te doen en internet ( updates die de boel verzieken): no way!

Ja ik heb twee Unitor 8 en twee AMT8's van emagic en een A880.
Dus dat midi gaat wel lukken dan.

Ook te gek dat je zo'n MPC nog eens ergens mee naar toe kan nemen.
Componeren of oefenen met band en optredens.

Ik ga een zaak zoeken waar ik een uur of wat kan gaan zitten pielen!
Eerst de manuals eens downloaden.
Eindelijk echt grooven..
Bedankt!
 
Bijna al mn vrienden gebruiken een mpc, paar ervan zitten aan de 4000 en mn closeste vrienden hebben 4000 en ook lading modules.
Ze hebben eigenlijk allemaal afgekeken bij mij. :D
Ook zo leuk om te zien, als iemand langkomt die met de computer werkt, dat hij helemaal geinteresseerd raakt in de mpc en de werkwijze.
9 van de 10 keer kopen ze dan ook een mpc.
 
Owja wat ook wel handig is, ik maak nu iedere maand een aantal nieuwe drumkits (iig programs vol met drums).
Handige van de 4000 is dat je 96 pads tot je beschikking hebt, dus je kan veel drums plaatsen.
Aan het begin van een sessie laad ik gewoon de laatste paar kits (meestal rond de 8) en dan gaan.
Snel geluiden stapellen en tweaken.
 
Ja, toch wel spijtig dat er op 5k geen scsi en smpte zit.
Maar met smpte zal de interne geluidskaart ietsie beter moeten zijn dan eentje met dat MTC gepiel.
Laat staan als je met jogshuttle lipsync wilt werken.
wat me ook niet aanstaat is dat de samples in 5k slechts 16/44 worden opgeslagen. Klopt dat?
Wat is btw het verschil tussen een witte en blauwe mpc 4k?
 
de kleur
 
Heb sinds het weekend een 5000, was aangenaam verrast...ding loopt vooralsnog als een tiet voor mij, en werk er nu al bijna net zo snel mee als mijn 4000 en 2000xl. De interface werkt vrij intuitief.

De uitgebreidere timingcorrectie functie is een + voor Akai, makkelijker en sneller realitische timing met een "human" feel (ook voor degenen die niet zo strak spelen). Ook in het trim/loop scherm hebben ze wat extra trucjes verstopt, waardoor je vrij snel kan werken als je edits wilt doen op verschillende samples.

Enige nadeel is dat je een trackmixer per sequence hebt en dus geen trackmixer voor een hele song, wat dus inhoudt dat je niet met een druk op de knop een instrument kan solo'en als je dat bv wilt opnemen in je daw (wat wel kon bij de 4k en de 2kxl).

In plaats daarvan heb je nu een program (pad) mixer, waarvan je niks kan solo'en alleen kan muten, waardoor je dus per program eerst alle pads moet muten behalve die pad die jouw instrumentsample bevat. Dit alles is zeer omslachtig imo en gaat tegen de algemene regels in van hoe mixers werken (je mixt een kanaal (geen geluid), en je zet sends op een kanaal (wederom niet op een geluid).

Enige oplossing hiervoor is om je song om te zetten naar een sequence (zodat je in je track SEQUENCE mixer de track kan solo'en), waarna je je instrument kan opnemen. Bovengenoemde is het groot nadeel imo. Voor de rest vind ik het een topbak.

Owja..en Akai..waar is de loop button in Songmodus?..lol
 
Lostsun..

Ik snap je probleem voor wat betreft het missen van een trackmixer in de songmode..

Maar waarom druk je niet gewoon in de seqeunce waar je zit op de knop solo (rechtsonder het beeldscherm).. dan heb je direct het kanaal wat je wilt solo.. Je kan dan idd niet de track binnen de gehele song apart opnemen, maar dat probleem ondervang ik hier simpelweg met een mixer die ik er aan vast heb hangen..;)

Je kan trouwens in de trackmixer (shift/mixer) wel gewoon per kanaal het volume bepalen en per kanaal muten.. maar dat wist je vast al..

Over de loopbutton: Als je in songmodus zit... kan je achter de sequences bepalen hoevaak je een sequence wilt herhalen.. en dat kan ook oneindig.. dan heb je dus je loopfunctie.. :)

Succes!
 
Back
Top