Polariteit universele adapter vraagje

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.134
Locatie
de paddestoel op m'n teen
Voordat ik iets stom ga doen, vraag ik het maar even:

Ik heb een universele adapter voor m'n 202. Deze adapter heeft een omswitchbare polariteit. Ik heb echter geen flauw idee wat nu wat is, en voordat ik iets kapot maak:

De normale boss adapter geeft aan dat de tip - is en de sleeve + (zie fantastisch ascii plaatje hieronder)

==o -
+

Nu kan ik de polariteit omzetten door de kabel andersom aan te sluiten, maar ik heb geen flauw idee welke manier nu de goede is. Op de adapter zelf staan een plus en min. Op het aansluitstukje van de kabel staan een + en een rondje. Is dit rondje dan de tip? Ik heb geen flauw idee! Het lijkt me dat ie op de foto goed aangesloten is....

Alvast bedankt voor de hulp.

Zie daarom de foto van de aansluiting:

attachment.php
 

Attachments

  • P3110002.jpg
    P3110002.jpg
    208,1 KB · Bekeken: 69
Volgens mij gaat een MC202 niet kapot als je de polariteit verkeerdom zet.
Ik steek er (uiteraard) niet mijn hand voor in het vuur.
Maar mijn SH101 is niet kapot gegaan na meerdere malen polariteit verkeerd om erin gedaan te hebben.
 
Je hebt m nu in ieder geval aangesloten zoals het hoort, dus met 'normale' polariteit (+ bij de + in dit geval). Dat merken onderling dan weer twisten over wat normaal is, dat moet je dan maar voor lief nemen. De 0 op het snoer betekent in dit geval denk ik alleen dat het de negatieve pool is.

Is er op de aansluiting of op het etiket oid nergens te vinden hoe de polariteit van het snoer is?

Mocht je een multimeter hebben, dan zou ik zeggen, pak die er even bij, dan weet je het zeker.
 
Geen zorgen, als de polariteit verkeerd om zit, dan werkt het gewoon niet.
De meeste universele adapters zijn daarvoor beveiligd.
Dus gewoon proberen.
 
De grote O steld de sleave voor, de + de tip dus hij zit goed zo.
(kan nooit zeker zijn zonder te meten)

Zou zeggen laat even meten (buurman of zo) door iemand met een multimeter, dan ben je gerust.
Normaal gezien kan het geen kwaad even aan te sluiten met verkeerde polariteit.
 
De meeste universele adapters zijn daarvoor beveiligd.

De meeste apparaten bedoel je ;) Universele adapters hebben er 'tsch§èt aan hoe je ze gebruikt 8o)
Idd een diode bij de dc ingang zorgt ervoor dat er geen foute polariteit kan binnendringen :mega:
 
hmm, ik ben nog niet overtuigd dat ik 'm zo kan aansluiten zonder dat het fout gaat. Zelf heb ik geen multimeter of verstand ervan om het te kunnen meten (alhoewel het natuurlijk erg simpel zal zijn en gewoon "weten wat je doet")

@ Vic: Als het rondje idd de sleave voorstelt, dan zit de kabel op de foto dus niet goed. Want de sleave moet plus zijn en de tip min.

@ vliegende panter: Nope, er zit verder niets bij de verpakking om te kunnen zien hoe het moet.

@ Iedereen: bedankt voor het meedenken. Ik hoop dat er iemand met het verlossende antwoord komt, want ik ga het niet op de goede gok uitproberen.
 
@ Iedereen: bedankt voor het meedenken. Ik hoop dat er iemand met het verlossende antwoord komt,

Komt niet,, niemand weet het zeker, meten is het enige juiste

Niemand in de buurt daar, je garagehouder, televisie zaak, zoiets


Tip de min... oeps slecht gelezen... meten is weten ;-)
 
Back
Top