Akai s5000 vraagje 24bit samples & aksys

bobaphat

Ouwe rot
Lid sinds
19 Maart 2002
Berichten
3.265
Ik heb onlangs een s5000 gescoord voor een leuk prijsje, en ben er erg blij mee. Eigenlijk heb ik de s5000 gekocht om extra converters in huis te hebben.

Ik heb alleen wel 2 vraagjes:
1, Wat gebeurt er als ik 24bits samples laad in de s5000? Kan hij deze lezen, of resampled hij het automatisch naar 16bit?

2, Ik wil graag in aksys drumkits maken. Helaas kan ik niet per key een sample kiezen zodat ik op c1 de kick,,, d2 clap etc kan zetten. Weet iemand hoe dit kan met aksys?
 
Wat betreft 1: de S5000 kan helemaal niks met 24-bits samples. Die zul je zelf eerst moeten converteren.
 
Over 2. Ik gebruik aksys niet, ik sample alles de s5000 zelf in, als je dan bij keyspan midilearn (ofzoiets) aanvinkt kan je gewoon c1 indrukken, hou alleen wel in de gaten dat je als je bv je clap op d2 zet je deze ook in de mastersectie van de sample zelf op d2 zet.

Ach ja het zal je vast niet helpen maar dat is hoe ik het doe :P
 
kheb al tijdje geen aksys gebruikt, maar dacht dat je gewoon een drum program kon aanmaken
dan kon je per key geluid selecteren
 
Je kunt in Ak.sys op het klavier klikken en slepen om de range per noot te bepalen. Dus per sound creeer je een keygroup, en op het klavier sleep je dan welke range je wilt. Bij de sampleselectie zet je de keyboard follow uit zodat je de originele pitch krijgt.
 
Je hebt iig niet meer de mogelijkheid om een drum program te kiezen. Dat is wel jammer, dat je voor elke sample een keygroup moet aanmaken. Maar ik maak gewoon een template, en dan samples later selecten.

@etaoin
Internal is de s5k 16bit maar de converters zijn 18 ad. Het is dan niet raar dat er een downsample algoritme automatisch samples aanpast.
 
Misschien raar met moderne ogen bekeken, maar toen de S5000 uit kwam waren 24-bit samples behoorlijk schaars. Er was dus geen enkele reden voor Akai om de mogelijkheid in te bouwen 24-bit WAVs te lezen (als dat bestandsformaat toen überhaupt al gebruikt werd).

Die 18-bit D/A zit er waarschijnlijk voornamelijk in om wat meer headroom te hebben voor al die voices die hij heeft. Hij zal niet upsampelen van 16 naar 18.
 
Back
Top