Cd-Reissues; verkrachting kunstwerk of?

Christov

Soul Brabo no 1
Lid sinds
30 juli 2003
Berichten
1.996
Locatie
Oss
na aanleiding van het topic over de lengte van een album moest ik hier aan denken, maar aangezien het nogal offtopic was heb ik maar een nieuwe topic aangemaakt.

laatst reissue gehaald van de eerste van Curtis Mayfield plaat, Curtis

Track listing
Side one
1. "(Don't Worry) If There's a Hell Below, We're All Going to Go" 7:50
2. "The Other Side of Town" 4:01
3. "The Makings of You" 3:43
4. "We the People Who are Darker than Blue" 6:05

Side two
# Title Length
5. "Move on Up" 9:00
6. "Miss Black America" 2:53
7. "Wild and Free" 3:16
8. "Give It Up" 3:49

Bonus tracks
9. "Power to the People" (demo version) 2:47
10. "Underground" (demo version) 3:11
11. "Ghetto Child" (demo version) 5:10
12. "Readings in Astrology" (demo version) 3:31
13. "Suffer" Donny Hathaway, Mayfield 2:31
14. "Miss Black America" (demo version) 2:22
15. "The Makings of You" (Backing Tracks, Take 32) 4:35
16. "(Don't Worry) If There's a Hell Below, We're All Going to Go" ((Backing Tracks, Takes 1 & 2)) 9:34
17. "(Don't Worry) If There's a Hell Below, We're All Going to Go" (Radio edit)

waar ik me aan erger zijn al die cdreissues van albums die origineel op vinyl verschenen waarbij men t nodig acht om allerlei demotracks, live opnames of weet ik wat toe te voegen aan t einde. Dat is toch totale verkrachting van een kunstwerk?! Als je t mee wil geven voor de fans, cool maar doe t dan op een apart schijfje...maar niet aan het einde erbij zetten, dan heb je eerst het album, en daarna allerlei andere tracks die juist door de artiest - of wellicht - het label destijds niet als goed genoeg geacht werden voor het concept van het album in kwestie.

dat is net alsof je naar de nachtwacht gaat kijken en er daarnaast op hetzelfde formaat allerlei voorstudies hangen...het haalt de aandacht op het kunstwerk weg en leid de blik af van de visie van de originele artiest of ben ik nou gek?

Rembrandt of Curtis Mayfield of wie dan ook bracht toch juist een bepaald product naar buiten, wat zij wilden dat gezien of gehoord werd. En als ik een album koop - en dus geen greatest hits collectie of b-kantjes collectie - wil ik het album horen zoals de artiest het voor ogen had. En nu zit ik dus elke keer als ik dat ding opzet mn cd speler te programmeren dat ik alleen t originele album hoor. Overigens ben ik ook groot tegenstander van het idee van bonustracks in de vorm van remixes...bewaar dat gedoe aub voor b-kantjes en laat t album als geheel met rust

Vroeg me af wat jullie hiervan denken?

...om nog niet te beginnen over al die reissues die begin 90s eind 80s werken uitgebracht die digitaal geremasterd waren...en dan op de hoes doen alsof dat positief was
 
Waar maak je je druk over man, het is toch juist gaaf dat soort dingen, voor de fans is dat toch juist leuk en interessant??? Ik vind die demo versies veel gaver nu dan die hele normale plaat die heb ik nu wel gehoord na zoveel jaar :D
 
Bonustracks en B-sides en dat soort dingen vind ik prima, maar nummers die 'niet af' zijn en interviews zijn irritant. Ik had het er toevallig gisteren met mijn vrouw over, we hebben 2 Michael Jackson CDs met extra interviews en commentaren erop en ik vind het nogal storend dat die op de CD met de muziek staan, vooral als je het op shuffle draait of tijdens feestjes ofzo.

Maar liever op een apart schijfje ja.
 
Rembrandt of Curtis Mayfield of wie dan ook bracht toch juist een bepaald product naar buiten, wat zij wilden dat gezien of gehoord werd. En als ik een album koop - en dus geen greatest hits collectie of b-kantjes collectie - wil ik het album horen zoals de artiest het voor ogen had.

Ik denk dat de big shots van de platenmaatschappij (bij Rembrandt niet lijkt mij) het zo voor ogen hadden... Die bepaalden uiteindelijk wat er op de plaat kwam en niet de artiest.

De Velvet Underground heeft begin jaren 90 een box uitgebracht met 5 cd's. Een cd met 5 studio/demo opnames en hun 4 originele albums opgevuld tot een dikke 76 minuten per schijf met b kantjes, live opnames en demoversies. Helemaal fantastisch als je het mij vraagt.

Het enige waar ik me aan stoor is dat een originele cd van 7,- niet meer te krijgen is en dat je als enige optie een 20,- kostende digitale remastered cd kan krijgen met 3 of 4 bonustracks.
 
Ik vind het juist dope al die demo versies, interviews en ga zo maar door. :okdan: Als je samplet is dat toch ook geweldig? Lekker een halfstonede curtis mayfield die iets doms zegt ofzo, geweldig!
 
Nu ik er zo over nadenk, van die reissue heb ik van dat 1nalaatste nummer een gast genkipt die de titel van het nummer noemt. If there is Hell below, we all gonna go... met wat gelach erachter.. ik had daar volgens mij op geen een andere manier aan kunnen komen... dikke :okdan: voor reisseus met bonusmateriaal. :D
 
Tja weet je, ik geniet niet minder van zon album omdat er na nummer 12 nog 8 nummers op staan. Ik snap eigenlijk ook niet waarom jou dat zo irriteert, bij kunstwerken heb je toch voorwerken, schetsen enzo, zie de demos zoals dat, je krijgt als het ware een kijkje in de keuken en dat vind ik het wel waard en liever niet op een tweede cdtje want dan gooien ze gelijk de prijs weer met een tientje omhoog. :P
 
Back
Top