Dank voor het leesvoer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik zou zeggen begin eens met een delay+feedback en dan de delaytijd koppelen aan je midi keyboard. Dat bouw je steeds verder uit tot het werkt>Zo kort dat je het niet meer als afzonderlijke stukjes delay hoort, maar als 1 golfvorm, een soort van oscillator dus.
Één periode van een (willekeurige) golfvorm dus. Ja, de tijd die het duurt voor het ruistikje om 1 keer door de feedbacklus te gaan is 1 periode
>De delaytijd wordt bepaald door de midinoten (simpele formule: de delaytijd in ms. is 1000 / (frequentie in Hz)
De tijdsduur van één periode in ms dus. Ja
>Je begint met een kort tikje ruis, dit gaat de delay in, dat gaat een filter in (of gewoon een versterkertje MAARR nooit het signaal luider maken alleen zachter!!!) en wordt vervolgens terug gevoerd naar de delay.
>Het signaal sterft dan langzaam uit, afhankelijk van het volume waarmee je het signaal terugvoert de delay in.
Kort tikje ruis => enkele milliseconden dus => m.a.w. een héél korte sample in de delay. Ja, meestal een paar miliseconden
Deze delay gaat oscilleren doordat er een feedback wordt aangelegd (vanachter het opvolgende filter).
De feedbackregeling dient te verzwakken (verminderen) en dus langzaam uit te sterven. Exact
>Probleem hierbij: lage noten zijn veel langer dan hoge (ga maar na)
Een periode duurt inderdaad langer bij een golfvorm met lagere frequentie (lage noot).
Dat is wat je bedoeld ? Precies, als de frequentie 2x zo hoog wordt wordt de delay evenredig 2x zo kort. (ter info, een octaaf is een verdubbeling van de frequentie, van C1 naar C2 halveert dus de uitsterftijd - dat speelt niet lekker)
Nu ???
>ik kon een filter gebruiken dat het signaal nauwelijks verzwakt en ook niet versterkt. De uitsterftijd is zo lang, dat ik het bijna als normale oscillator kon gebruiken.
Die filter wordt hier dan enkel gebruikt om de feedback naar die delay te proportioneren, niet ? Hierbij verandert de klankleur wel, maar blijft het volume precies gelijk. De toon sterft dan niet uit waardoor je hem als gewone oscillator op een adsr kan aansluiten - in het geval van afzwakken van het signaal sterft de toon dus wel langzaam uit) - Dit is mijn idee, het kan ook anders!
Welk type filter moet ik me daarbij dan voorstellen, LPF, HPF, BPF ?
Is dit niet gewoon een regelbare terugkoppeling, daar enkel het volume behandeld wordt ? Ja, begin er eens met dat te realiseren in reaktor
???
>Het signaal uit de feedback-lus gaat dan ook door een tweede filter en daarna door een ADSR envelope, zodat het eerste ruistikje wegvalt en het min of meer als een gestreken snaarinstrument gaat klinken.
Dit lijkt me dan een type filter uit de eerder vernoemde reeks LPF enzo, die gemoduleerd wordt met
een ADSR envelope (zoals een amplifier... Filter-envelope, Amplifier-envelope, enzo). De twee filters zijn gelijk, alleen zit de eerste in het feedback mechanisme, de tweede erna. De tweede is eigenlijk een doodnormaal multimode filter. Dit heb ik gedaan omdat beide een heel andere invloed hebben op de klankkleur.
(...en daarna door een ADSR envelope => een audio signaal door de ADSR ???) Wordt gemoduleerd door...
>Iedere nieuwe noot maakt eerst de delay weer leeg.
En vult deze direct terug op met een nieuw héél korte sample van die ruis, niet ?
(Sample & Hold principe eigenlijk). Dat leegmaken doe je omdat anders het volume groter dan "1" wordt en de feedback lus gaat oversturen. Was een kleine tip
>Hopelijk kan je er wat mee, wel hier het resultaat posten natuurlijk!
Daarvoor is dit alles mij nog niet duidelijk genoeg. Met mijn interpretatie erbij,
hoop ik dat je (of wie nog) begrijpt hoe ik tegen dit gedoe aankijk.
De boel alzo completeren tot een volledig begrip.
Ja,... ik zit nog met de vraag hoe die enkelvoudige periode uit die ruisIk zou zeggen begin eens met een delay+feedback en dan de delaytijd koppelen aan je midi keyboard. Dat bouw je steeds verder uit tot het werkt
De midi-noot-on/off commando's bedoel je waarschijnlijk ? Geen probleem.de delaytijd koppelen aan je midi keyboard
>toonhoogte omzetten naar Herz ...
Is er hier iemand die dit nog begrijpt ?
Dat is een heldere uitleghoi, ik vermoed dat je een beetje te rap van stapel loopt en iets probeert te begrijpen zonder dat je de theoretische achtergrond hebt. Daarom misschien je frustratie. Het is idd. geen gemakkelijke materie.
De essentie van dit cicruit is gewoon een stukje noise (een noise oscillator met daarop een Hold envelope -een zeer klein tijdvenster dat je bronsignaal doorlaat- die net een paar milliseconden noise doorlaat) dat in een feedbacklus gestoken wordt. Het probleem met feedback is dat als je er niets aan doet, dat het oneindig blijft doorlussen. Daarom wordt er een lowpass filter in de feedback lus gezet om te voorkomen dat hij oneindig blijft doorgaan. De toon die je gecreeerd hebt dijt langzaam uit, omdat een filter je feedback signaal voortdurend verzwakt.
Als je een stukje noise in een delay lijn steekt (met een delay van een paar milliseconden - laten we zeggen tussen de 3 en 50 milliseconden, begint deze te resoneren. Logisch, want het is een feedback lus. Hoe lager de delay (hoe minder milliseconden), hoe hoger de resonantie, hoe sneller de opeenvolgende delays op elkaar volgen. Dit is de toonhoogte van dit circuit. (edit: Om de snelheid van delays te "matchen" aan een bepaalde toonhoogte-frequentie is een zekere formule nodig. Maar ik vermoed dat dit voorlopig je probleem niet is.)
Probeer eens volgend Reaktor ensemble en speel wat met de parameters. Probeer vervolgens de parameters te begrijpen. Dan zie je dat idd. de delay de toonhoogte bepaalt. En hoe langer je noise in het circuit voedt (de hold envelope) hoe meer je de indruk hebt dat de aanslag (velocity) zwaarder is. Enz.
Misschien met een note-off event richting de feedback? Of zou dat klikkerig/happerig gaan klinken?Het probleem met dit circuit is dat de delay lijn niet leeg gemaakt wordt door elke Midi noot
Misschien met een note-off event richting de feedback? Of zou dat klikkerig/happerig gaan klinken?
(jugjug)
Het probleem met feedback is dat als je er niets aan doet, dat het oneindig blijft doorlussen. Daarom wordt er een lowpass filter in de feedback lus gezet om te voorkomen dat hij oneindig blijft doorgaan. De toon die je gecreeerd hebt dijt langzaam uit, omdat een filter je feedback signaal voortdurend verzwakt.
Trouwens, alle respect voor het schrijven van die handboeken, ik ga me er zelf ook eens insmijten. Wat ik veel tegenkom in boeken is dat ze veel te lang bij de basis blijven stilstaan -of niet de essentie van de basis niet raken-, of ervan uitgaan dat je de humaniora in de zwaarste wiskunde richting hebt afgemaakt) Wij zijn maar muzikanten, hoor! Soit, ik ga ervan uit dat de grootste randdebielen moeilijke stof kunnen vatten, je moet het maar kunnen uitleggen.
Enkel doen sommige termen heel vreemd aan als je het Engels gewoon bent (hmmm "snaarpluklaagdoorlaatfilter" heeft al genoeg zwaarte om een linguistisch congres te kelderen )