De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Advies gevraagd.

Ik heb een Zoyi 3 in 1 multimeter waar dus een oscilloscoop inzit. Ik heb hem gecalibreerd maar wordt er niet blij van.

Dus wat zal ik doen.. ik kan gaan voor de bijpassende oscilloscoop van m’n edu labor, een mordax data (leuk voor in m’n Rack) of blijf ik dan klooien terwijl ik eigenlijk beter een betaalbare tafel/lab oscilloscoop moet kopen?

Wie weet bijvoorbeeld een gewoon goed model waar ik Max 350,- voor hoef uit te geven?
 
Had net lijstje van punten getypt maar lang verhaal kort. Te priegelig!

Hij staat niet stabiel en zeker met die drukknoppen. Denk voor onderweg best prima maar voor iemand die trillende handen krijgt als iets te lang duurt heb ik iets stabieler nodig. Batterij gaat ook snel op maar dat kan ik nog upgraden.

Ik ben ook afhankelijk van de interne FG en die schijnt niet top te zijn. Ik ben er wel blij mee maar ik wil ergens op kunnen drukken zonder wiebelen..
 
Ik heb een nieuwe simpele enveloppe in m’n eurorack geschroefd en als ik aangesloten opstart krijg ik een hum en als ik onaangesloten opstart en in m’n busboard plug geen hum.. wat kan dat zijn? Dank
Het kan zijn dat de symmetrische voeding bij het aanzetten assymetrisch opkomt. Dat bijvoorbeeld de +12V ietsje later op niveau is dan de de -12V. Sommige OpAmps kunnen daar heel slecht tegen en raken daardoor in verzadiging. Er kan dan de -12V op de uitgang komen te staan wat zich kan uiten in een brom (feitelijk is er kortstondig sprake van een omgekeerde spanning op het circuit waardoor het circuit inde war raakt). Een oplossing is om op de module op iedere voedingslijn een diode (1N4001) naar de GND te solderen. Van +12V (cathode) naar GND (andode) en van -12V (anode) naar GND (kathode). Hiermee is niet gezegd dat dit hier de oorzaak is maar, het is wel waar ik als eerste aan denk als ontwerper.
 
Dank voor inside knowledge @marcmarc ik heb soms ook een opstart probleem met m’n m’n niftykeys en Eaganmatrix module, dan moet ik hem weer even aan/uit zetten en werkt het weer. Ps die module gebruikt ook 5v is dit vergelijkbaar met jou oplossing beschrijving? Thx

Ps. In de niftykeys zit een flyingbusboard. Ik heb geavanceerdere busboards liggen met capacitors…
 
@MstrFX: Als de +5V enkel voor de digitalen delen gebruikt wordt waar de +/-12V niet bij betrokken zijn, zal dit probleem anders kunnen liggen. Een mogelijke oorzaak kan zijn dat de transformator de 'inrusch current' van de PSU niet aan kan. Bij gebruik van afvlakcondesatoren met een hoge waarde kan dat het geval zijn. Een zwaardere transformator zou zeker het proberen waard zijn. Het blijft natuurlijk speculatie.
 
Er zat bij de Niftkeys een cheapo adapter van 15v die heb ik wel vervangen met een 15v lineair 4a.. ik zal de cheapo adapter ook weer eens proberen kijken of het daarbij ook gebeurt
 
Ik heb denk ik een tip, ik merk op bij sommige kits dat niet altijd de potmeters even goed draaien. Ik spray nu preventief al mijn te gebruiken potmeters in met zo min mogelijk DEOXIT f series en ik moet zeggen alles voelt veel beter aan en gelijker. Weet niet wat de pro’s hier over te zeggen hebben?
 
De Cirklon heeft een productiefoutje, namelijk een batterijhouder die op de print zit gesoldeerd, maar daar schijnbaar makkelijk afkomt als je de batterij wilt vervangen. Er is een video die laat zien hoe je zelf de houder kunt repareren of je kan de cirklon terugsturen en dan wordt het voor je gefixt. Als je het door je favo reparateur laat doen kan je ook de bon nog naar ze opsturen geloof ik. Kan je van alles van vinden, wat mij betreft lossen ze het prima op zo.

Maar nu, ik moet ook mijn batterij vervangen en zat te denken: zou het een slim idee zijn om de houder eerst met wat hotglue extra vast te zetten? Of zijn er redenen om dat vooral niet te doen?
 
Back
Top