De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Ik loop al bijna 50 jaar mee in de electronica , maar ken dat tangetje hierboven niet eens .


Meestal pak ik een griptang of een krokodil bekje op een stuk draad gemonteerd [met gewichtig magneet]
Soldeerhulpen zijn meestal erg persoonlijk , wat de één makkelijk vind , werkt niet bij een ander

Maar moet de bovenstaande tang een stuk kleiner, weerhoud je niets om deze de handvaten in te korten ;)
 
Ik weet alleen dat je veel teveel betaald heb als je hem gekocht hebt bij de shop van je link...
Screenshot_20230917_142150_AliExpress~2.jpg
 
Kent iemand nog een alternatief op deze tang? Ik moet afentoe meeraderige kabels verlengen, connecten en soms zijn de devices voorzien van koperarme kabel en ben je meer je mantel aan het wegsmelten, en krimpkous aan het krimpen ipv je kabel vertinnen :D

Dit lijkt me wel een handige hulp maar misschien is er een vairiant zonder handvat of iets lichter om gewoon als klem te gebruiken en je handen vrij te hebben voor soldeerbout in de ene hand en de andere het tin.

Zelf iets in elkaar knustelen kan natuurlijk ook - net gedaan in 5 minuten ;-) De basis kan altijd nog op een zwaar iets gelijmd worden maar, dit brouwsel werkt ook en is compact.
 

Attachments

  • wire clamp.jpg
    wire clamp.jpg
    59,9 KB · Bekeken: 68
Van die uitvinding die me frustreren dat ik er zelf niet op gekomen ben.
Dat hebben we allemaal wel eens ;-) Daarom is het delen ervan hier van belang. Het is natuurlijk ook zo dat je probeert iets te bedenken met de spullen die je in huis hebt als vervanger voor wat al bestaat. Het is eigenlijk dus geen uitvinding maar wel een vonst met bepaalde direct beschikbare middelen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: PWM
Ik heb weinig ervaring met soldeerwerk, maar ik ga een poging doen een paar RCA male naar male kabels te maken voor HIFI apparatuur (dus tulp mannetje naar tulp mannetje). Spullen heb ik, waaronder een temperatuur regelbaar soldeerstation van 48Watt. Mijn vraag is welke soldeertin ik het beste kan gebruiken? Op advies van de leverancier is dit de kabel (zie: Sommer Cable SC-Albedo MKII ) Twee aders is een beetje overkill voor asymmetrische kabel tussen cd spelers, tuners et cetera naar een versterker, maar de leverancier garandeert een beter resultaat. Nou, doen dan maar :-) Ik heb toch maar een paar meter nodig, dus voor die paar euro meer wil ik dat wel proberen. De connectors zijn van Amphenol (zie: Amphenol ACPR-BLK ) die zijn qua ruimte net wat breder voor deze kabel.

Nou heb ik gelezen dat tijdens het solderen met 'gewone' tin de vergulde laag kan versmelten met de tin en dat hierdoor een broze connectie ontstaat. Beter zou het zijn om tin met een beetje zilver erin te gebruiken, die dit probleem voorkomt. Klopt dit? Zo ja, welke tin kan ik dan het beste gebruiken, op welke temperatuur en hoe lang moet ik de kabel en connector combinatie dan verhitten? Voor die paar kabeltjes heb ik weinig zin in een rol tin van 50 euro. Wat ik nu in ieder geval heb liggen is loodvrije soldeertin (SN99 - 3Cu 0,7 geleid vrij soldeersel).

Als iemand een kort advies voor me heeft graag! Loodvrij - zilver of lood/tin soldeersel, ik hoor het graag. Altijd weer iets te leren.
 
Ik soldeer zelf liefst met lood. Ik heb tulpstekkers die ik dagelijks inplug en uitplug en niet breken, dus dat werkt gewoon bij mij. Ook op XT stekkers, meermaals per dag zelfs.

Die zijn misschien niet verguld, maar hoe vaak ga jij je stekkers uitpluggen?

Maar wat je kabel met 2 aders betreft: ik weet niet goed hoe je dat assymetrisch gaat gebruiken. Beide aders samen gebruiken per kanaal? Of beide kanalen door 1 kabel (elk een ader) en mantel delen?
 
Die zijn misschien niet verguld, maar hoe vaak ga jij je stekkers uitpluggen?

Maar wat je kabel met 2 aders betreft: ik weet niet goed hoe je dat asymetrisch gaat gebruiken. Beide aders samen gebruiken per kanaal? Of beide kanalen door 1 kabel (elk een ader) en mantel delen?
@Nicolas 2000
Ik ga ze niet uitpluggen. Het is een vast systeem. Dus als het type soldeersel wat dat betreft niet uitmaakt, kan ik dus gewoon mijn loodvrije spul gebruiken.
Ik gebruik inderdaad twee aders per kanaal. Het wordt zelfs door Sommer Cable aangeraden om beide aders voor mono applicaties te gebruiken, zodat de totale geleiders samen uit iets van 0,5mm puur OFC koper bestaan. Moest er ook even over nadenken voor wat betreft asymmetrische RCA kabels, maar ik heb er meer goede berichten over gelezen.
 
Loodvrij is mindrr flexibel dan loodhoudend, maar in een vaste installatie maakt het weinig uit.

Wat de kabel betreft zal het goed werken zo, al denk ik niet dat er een intrinsiek voordeel is tov 1 dikkere stranded ader zoals gewoonlijk.
 
Toch heb ik in m’n versterker microcracking gehad, maar dat kan wellicht met temperatuur verschil te maken hebben.
 
In de versterker komt dat inderdaad door temperatuurcycli. In Crt TVs en andere apparaten die sterk opwarmen had je dat zelfs met loodhoudend op termijn.
 
Back
Top