Piano: VST of toch maar weer hardware

mighty theo2

Ingeburgerd
Lid sinds
1 juni 2008
Berichten
36
Ik ben een enorme fan van akoustische en electrische piano's (Wurlitzer & Rhodes :luv:). Iedere keer als er een nieuwste synth/piano (Clavia Stage/Motif XS/FantomG/Kurzweil) etc. uitkomt beluister ik alle piano sounds en om de paar jaar wissel ik dan van instrument (you can't have them all ;)).

Vanwege het feit dat ik vrijwel altijd thuis in m'n eigen studiootje speel vraag ik me af of het eigenlijk niet veel verstandiger is om toch maar een keertje over te stappen op VST instrumenten. Mijn vorige ervaring met Native Instruments viel een beetje tegen maar mischien lag dat aan de midi instellingen (velocity curves etc.) dat de acoustic piano VST niet super klonk.

Wat is jullie advies, gewoon bij harware synths blijven of is zijn de VST instrumenten inmiddels toch superieur aan het worden? Ben ook wel benieuwd welke VST jullie dan zouden nemen.
 
Het schijnt dat de Scarbee samples (rhodes, wurlitzer en ik geloof ook clavinet) geweldig zijn. Dat is dus een echte aanrader. Voor piano hoor ik goede dingen over Ivory.

Ik ben zelf tevreden met mn Kurz PC3x. Misschien niet de beste samples, maar het is wel een geweldige bak om op te spelen. Misschien komt er nog wel eens een NE3 bij..
 
Leuk! Heb zelf ook de PC3X en ben er heel tevreden mee qua speelbaarheid en sounds. Het voordeel van de PC3X is dat hij veel verschillende en zeer bruikbare akoustische piano sounds heeft. De Rhodes en Wurlitzers zijn echt supergoed. Clavinet kom ik zelf helaas nooit zoveel verder mee dan simple disco introotjes...

Het nadeel van de PC3X is inderdaad dat de samples waarschijnlijk wat achterblijven bij bijv. Clavia Nord of een zeer goede VST. Ik mis met name de dynamiek bij volle aanslag. Ook zijn de meeste sounds wel gebaseerd op dezelfde basissamples. Neemt niet weg dat het een fantastische synth is met eigenlijk alleen maar bruikbare sounds.

M.b.t. Scarbee, heb de demos beluisterd en dat klinkt ook waanzinnig goed. Ben benieuwd of Native Instruments ze al uitlevert binnen een ander pakket.

Ook ben ik wel benieuwd hoe groot het verschil is tussen zo'n multi-sampled VST piano-sound en de betere hardware stage piano sounds.
 
Laatst gewijzigd:
Misschien is deze discussie ook wel de moeite waard om door te lezen, worden ook een heel aantal e-piano's genoemd, zowel harware als VST.

Zelf ben ik wel te spreken over de AAS Lounge Lizard (VST), maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal wat betreft hardware, dus kan er in dat opzicht geen oordeel over geven.
 
Ben gisteren naar Musik Produktiv geweest en heb daar de Roland V-Piano en de Nord Stage uitgeprobeerd. Kon helaas geen VST piano plugins uitproberen.

De Roland V-Piano was wel heel erg indrukwekkend vanwege de mooie samples en het ultiem spelende klavier (Ik moest overigens wel eerst vragen voordat ik er op mocht spelen ;)). Heb nog nooit zo'n fijn klavier bespeeld. :halleluja :halleluja:halleluja Erg leuk dat je de dampers, string resonatie etc. allemaal kunt regelen. Kortom een waanzinnig goede en mooie bak met redelijk veel variatie qua piano sounds. Helaas is het alleen een piano (geen layered Strings etc.) en bovendien een beetje ver boven het budget...

De Nord Stage was overigens ook heel goed: was qua samples iets opener maar en ze zijn kwalitatief ook wel wat beter dan de PC3X piano sounds. Toch vond ik het aantal Kurzweil PC3X piano samples veel meer gevarieerd en vanuit dat opzicht ook waarschijnlijk beter bruikbaar m.b.t. specifieke nummers. Met de PC3X vind ik altijd wel een sound die "past".

Enige update van mede-forumleden omtrent de VST piano sounds???
 
De Roland V-Piano was wel heel erg indrukwekkend vanwege de mooie samples

Nou, die heeft dus geen samples. Alles wordt gedaan door physical modelling, en dat is waarschijnlijk ook de rede waarom de V-piano zo duur is.

Ik heb zelf een tijdje geleden bij musicstore de V-piano bespeeld, en ik was helaas niet onder de indruk. Toetsen waren ietsje te zwaar wat mij betreft en ik vond de sound niet echt lekker. Daarna ben ik naar de nord stage gelopen en die vond ik stukken beter. Veel mensen zullen mij voor gek verklaren, maargoed... Ik weet trouwens niet welke sample er in de stage was geladen, ik mag aannemen dat de nieuwere samples met sympathetic resonance en de rest van die blabla nog beter zijn.

Misschien eens wachten op de Nord Piano?
 
Er zijn veel goede hardware-oplossingen te bedenken als je goede piano- en e-piano-geluiden wil. Ik ben zelf bekend met de SRX-11 en SRX-12 kaarten van Roland, die ik beide fantastisch vind. Op het moment heb ik een RD-700GX van Roland en die is ook erg goed (ook als je over die elektrische piano's nog eens effecten wil gooien). Nu hebben zowel Korg als Yamaha nieuwe stage piano's uit die zich ook nog eens richten op piano- en e-piano-klanken. (Ben overigens absoluut geen fan van de elektrische piano's op de Yamaha CP-300.) En Nord wordt ook vaak terecht genoemd.

De grote vraag is m.i. vooral hoe het geheel wil gebruiken. Als je veel gaat optreden dan zijn er overwegingen die veel belangrijker zijn dan kleine verschillen in kwaliteit van de basisklanken. Ik denk vooral aan:
- Snel kunnen opbouwen (waarbij 'gedoe' met een laptopje voor mij toch een stuk onhandiger is dan een stage piano die je in 1 keer aanzet, en bovendien gaan er bij VSTs soms dingen mis - bij mij dan... - en bij een hardware oplossing heb ik dit nog nooit gehad...),
- Versterking/speakers, die zo sterk van invloed zijn op het eindresultaat, maar qua budget vaak niet de aandacht krijgen die de instrumenten zelf krijgen.

Als het vooral bedoeld is voor thuis-/studiogebruik zijn VSTs volgens mij een prima optie. Ik was van sommige erg onder de indruk.

Kijk ook eens op http://purgatorycreek.com/ Ik ben van mening dat je weliswaar verschillen hoort tussen de piano's, maar dat de meeste gewoon erg hoog van kwaliteit zijn, en dat uiteindelijke verschillen vooral worden bepaald door dingen als versterking.
 
Check Pianoteq! Dat is een VST op basis van physical modelling, zelfde aanpak als de V-Piano en nieuwste Yamaha CP piano's. Heeft zowel akoestische als electrische piano's. Ben erg onder de indruk van de demo's. Heel helder en echt.
Verder is er Synthogy Ivory, NI Akoustik en Elektrik Piano (uit de roulatie), en indd Scarbee en Lounge Lizzard.

Succes met wikken en wegen en vooral met uitproberen, als dat kan!
 
Kijk ook eens op http://purgatorycreek.com/ Ik ben van mening dat je weliswaar verschillen hoort tussen de piano's, maar dat de meeste gewoon erg hoog van kwaliteit zijn, en dat uiteindelijke verschillen vooral worden bepaald door dingen als versterking.

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb een groot aantal samples vergeleken en de verschillen zijn veel kleiner dan ik dacht. Het lijkt vooral in kleine details (basisklank) te zitten. Ik denk wel dat het spelen op het instrument zelf veel uitmaakt want een MIDI file geeft niet echt de dynamiek van een instrument weer. Vooral bij de Nord Stage samples merk je bijvoorbeeld dat deze heel veel dynamiek hebben. Grappig dat ik m´n eigen Bechstein niet herkende bij de NI Bechstein demo (nou heb ik wel een gewone upright en geen vleugel).

Maar je hebt gelijk, deze samples beluisterend lijkt er verassend weinig verschil te zijn voor het publiek.

Ik heb natuurlijk ook PianoTeq demos beluisterd en was hierdoor aangenaam verrast. De Rhodes hadden een beetje een Scarbee karakter en ook de akoustische pianos klonker erg goed. Er is nog hoop...
 
Laatst gewijzigd:
Je zegt dat je een Motif hebt geprobeerd dus het is misschien een beetje onnodige info, maar ik ben héél tevreden van mijn combi S80 met PLG150PF kaart.

De standaard piano's van de S80 zijn al erg mooi, maar met die PF kaart krijg je veel meer. Ten eerste een grote selectie CP's, Rhodes, DX, etc. Ook enkele akoestische piano's. Die klinken op zich standaard slechter dan de S80 piano. Maarrrrr de S80 is natuurlijk een synth. Je moet wat met de decay spelen, de effecten, en vooral het filter hier en daar wat meer open draaien en dan hoor je na het nodige tweaken een prachtige, open akoestische piano. Doordat het een synth is en je ook veel samples hebt, krijg je er eindeloos veel piano's uit. Het klavier spreekt voor zich.

Maar laat je dus niet misleiden door de factory settings van de 150PF, want dan klinken de akoestische piano's veel te doods en donker.

In performance mode kan je dan nog bv een zelfgemaakte piano van de 150PF kaart layeren met de stringsectie uit de S80 zelf etcetc.
 
Back
Top