Kraken en uitvallen speakers

D-dr!ve

Ingeburgerd
Lid sinds
12 december 2006
Berichten
25
Locatie
Valkenswaard
Mijn Spirit Absolute Zero monitoren beginnen bij lage volumes te kraken en vallen naar verloop van tijd ook uit. Als ik vervolgens een flinke zwieper geef aan de volumeknop van mijn Samson Servo 120 versterker worden ze even "wakker" maar beginnen na een minuut of wat toch weer te kraken.

Opvallend is dat als ik op mijn Servo 120 de Bridge modus inschakel ik hier weinig tot geen last van heb. De Bridge mode zorgt er voor dat de output 8 ohm wordt ipv 4 ohm. Probleem is echter dat het signaal in Bridge mode naar mono wordt omgezet en de afluistering dus waardeloos is om muziek mee te maken.


Wat kan ik doen om van het kraken en uitvallen af te komen?

Alvast hartelijk dank!
 
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn normale versterker en speaker aan mijn djmixer.
Dit zijn niet de speakers maar de versterker en misschien wel alleen de volume knop die bij mij nogal gammel is.

Probeer je speakers eens op een andere versterker, dan weet je gelijk of die het zijn of je versterker...
 
Zowel speakers als versterker blijken afzonderlijk probleemloos te werken. Ik kan niet anders concluderen dan dat de combinatie van beide niet lekker verloopt. Hierbij stuit ik op de volgende vragen:

- Speelt de bekabeling in deze een rol? Ik maak momenteel gebruik van 2.5mm dikke kopere kabels van 2m lang.
- Is het mogelijk om de output van 4 ohm bij de stereo modus op te krikken naar 8 ohm?
 
Ik heb nu ontdekt dat zodra ik het signaal via een Soundcraft Spirit FX16 mixer laat lopen ik geen last heb van kraken en uitvallen. Zelfs bij langdurig zeer lage volumes.

Kan iemand dit verklaren?
 
Ik zit er technisch niet zo in, maar heeft het niet gewoon met de weerstand te maken? Want het is opvallend wanneer je die omzet dat er dan niets aan de hand is.
 
Gijs, dat zou best wel eens kunnen zijn!

Zou het kunnen dat mijn signaal direct uit mijn M-audio Delta 1010 niet de juiste weerstand heeft?
 
Maar je zet er toch eerst een versterker tussen? Het lijkt me dat je het in de weerstand van de output van je versterker moet zoeken.

edit: ik check net de specs can beiden op het web en de monitors hebben een weerstand van 8 ohm en versterker van 4ohm, dus ik denk dat dat het probleem geeft. In dat licht klinkt het logisch dat je bij switch naar 8 ohm op de versterker geen probleem ondervindt. Maar misschien kunnen de technici hier hun licht over laten schijnen?
 
Even ter verduidelijking:



Deze set-up geeft het probleem:

M-audio Delta1010 > Samson Servo 120 (4 ohm stereo) > Spirit Absolute Zero



Deze setups geven geen probleem:

M-audio Delta1010 > Samson Servo 120 (8 ohm mono) > Spirit Absolute Zero
M-audio Delta1010 > Soundcraft Spirit FX16 > Samson Servo 120 (4 ohm stereo) > Spirit Absolute Zero
 
In mijn ervaring (als partime reperateur) is het vaak een vuil relais in de eindversterker. Er zit dan een oxide of filmlaagje op de contacten van de relais. Dat zou ook verklaren dat met een flinke swieper aan de volume knop het weer even weg gaat.
 
In mijn ervaring (als partime reperateur) is het vaak een vuil relais in de eindversterker. Er zit dan een oxide of filmlaagje op de contacten van de relais. Dat zou ook verklaren dat met een flinke swieper aan de volume knop het weer even weg gaat.
Dank voor de tip! Kun je me wat tips geven hoe ik het relais kan vinden en hoe ik deze het beste schoon kan maken?
 
In mijn ervaring (als partime reperateur) is het vaak een vuil relais in de eindversterker. Er zit dan een oxide of filmlaagje op de contacten van de relais. Dat zou ook verklaren dat met een flinke swieper aan de volume knop het weer even weg gaat.
Je conclusie klopte helemaal! Ik heb de Servo 120 versterker door De Muziekwinkel in Valkenswaard laten schoonmaken voor 35 euro. Het relais bleek vervuild en ook de aansluitingen konden onderhoud gebruiken.

Alles werkt nu weer perfect en klinkt als een klok. Nogmaals: dank voor de tip!...;)
 
Mijn speakers viel ook uit, 2 x mijn versterker vervangen, toen nieuwe speakers gekocht. Achteraf bleek het een brak tulpje te zijn, wat een giller.

Overigens nooit spijt gehad dat ik andere speakers heb gekocht, voor de versterkers heb ik niets betaald.
 
Hey, ik heb exact hetzelfde probleem met mn Samson & Zero's. Na het volume idd een klap harder te zetten doet alles het weer.

Goed om te lezen dit.
 
Ik zou zeggen: direct schoonmaken dat ding voordat er schade ontstaat!

Overigens kreeg ik bij de winkel de mededeling dat je NOOIT het schakelaartje van de bridge mode moet omzetten als je versterker aan staat. Er volgende nog al een technische uitleg over fase en nullen en eenen, maar het punt was dat je je versterker er een doodsklap mee kan geven.. Niet doen dus,..:P
 
dat zodra ik het signaal via een Soundcraft Spirit FX16 mixer laat lopen ik geen last heb van kraken en uitvallen.


Je zou haast denken dat je zonder deze een veeel te sterk signaal je versterker instuurd.
Staat er een klip ledje op? of zoiets
 
Je zou haast denken dat je zonder deze een veeel te sterk signaal je versterker instuurd.
Staat er een klip ledje op? of zoiets
Het signaal via een Spirit Soundcraft bleek slechts een tijdelijk oplossing. Uit uindelijk ging ook dat kraken. Zoals nu dus duidelijk is geworden waren vervuilde relais in de versterker het probleem en was het signaal prima in orde.

De Soundcraft is nu verkocht en de versterker schoon, kortom alles werkt weer!
 
Back
Top