mpc 500 quick start

jwhagenbeek

Ouwe rot
Lid sinds
26 februari 2007
Berichten
2.007
Locatie
delft
:stupid:stupid:stupid
nou heb ik in de jaren best wel wat apparaten in mn handen gehad... zojuist een mpc 500 gekocht en word er nu al gek van.

1. hoe kan ik samples van de memory card onder de pads zetten en dan ook nog vanaf die pads afspelen.
lijkt me de meest eenvoudige basis om mee te beginnen maar dat lukt me al niet!!!!!!!!!!
2. zit er ergens een exit toets op ofzo? ik blijf steeds hangen in de menus en kom maar niet terug op het begin scherm....

:stupid:stupid:stupid
 
aargh dit vind ik zo stom! zelfs met de handleiding stap voor stap te lezen kom ik er niet uit en ik ben normaal geen handleidinglezer.

ok:
1. ik zet de mpc aan
2. blablabla startup
3. beeld geeft 001.01 blablabla sq:01-(unused)
4. ik druk op de pads... geen geluid (kan want ik heb niets erin gezet)
5. dus ik druk op mode pad2 (load)
6. ik zoek in het menuutje wat samples op die op de kaart staan.
7. ik druk op play en hoor een sample.
8. ik druk op do-it en pad1
9. het beeldscherm gaat terug naar de eerste sample in de rij en ik mag weer beginnen bij punt 6.

er komt nooit een punt 10!!!!!!
en ik heb ook nog nooit een geluid gehoord onder pad1
 
ok het bleek de instelling van de pads te zijn :stupid:
maar dan nog waarom zijn met de sensitivity de samples onder de pads zoveel zachter of durf ik gewoon niet hard genoeg te meppen. ik heb ook een korg padcontrol en die pads zijn veel gevoeliger. of is dit nieuwigheid en ben ik niet lomp genoeg.
 
Net zei je dat iets niet lukte en je bent er nu achter, dadelijk weetje hoe de sens omhoog gaat waarschijnlijk en dan heb je dat ook zelf opgelost. ;)

Edit: Ja tuurlijk, maar bedoel - je hebt dat mooie ding pas net in huis. :P
Succes ermee trouwens! Kan hier helaas niet mee helpen.
 
Laatst gewijzigd:
hhhm ok ik heb een en ander uitgevogeld :)

waar ik nu naar op zoek ben is hoe je een sequence kan plakken onder een pad. dat was wat ik bij ableton altijd deed. ik maakte 12 sequences en gebruikte mn padcontrol om de sequences te triggeren.
ik kan er niks over in de manual vinden en ik hoop toch echt niet dat het niet zou kunnen. als dit niet kan heb ik er leuk even mee mogen spelen maar gaat ie de deur uit want ik kan ook mn korg padcontrol aan andere hardware sequencers hangen....... ik hoop het ik hoop het ik hoop het... eerst maar even plat, moet morgen nog wat werken.
 
Kan niet ;{ leuk ding die mpc500 maar dat lukt niet :erm:

hhhm ok ik heb een en ander uitgevogeld :)

waar ik nu naar op zoek ben is hoe je een sequence kan plakken onder een pad. dat was wat ik bij ableton altijd deed. ik maakte 12 sequences en gebruikte mn padcontrol om de sequences te triggeren.
ik kan er niks over in de manual vinden en ik hoop toch echt niet dat het niet zou kunnen. als dit niet kan heb ik er leuk even mee mogen spelen maar gaat ie de deur uit want ik kan ook mn korg padcontrol aan andere hardware sequencers hangen....... ik hoop het ik hoop het ik hoop het... eerst maar even plat, moet morgen nog wat werken.
 
Hoezo zou dat niet kunnen? wat jw wil is toch te regelen via songmode? Een andere optie zou zijn van alle sequences een audiotrack (resamplen) te maken en die onder de diverse pads te stoppen en met track mute je song op te bouwen.
 
hhm ja maar ik wil absoluut niet via songmode de tracks laten lopen, mits ik de song in stukjes kan aansturen met de pads.
als ik ze ga resampelen dan zijn het eigenlijk gewoon stukjes samples met de juiste bpm. maar.... ik heb het idee dat de pads niet met timing correct kunnen worden ingesteld, alleen de sequencer. wat heb ik dan aan een mpc op deze manier? dan kan ik net zo goed samples in mn s3000xl laden en met mn padcontrol triggeren. het enige voordeel is dan de sequencer die niet meer doet dan iedere hardware sequencer en eigenlijk dan zelfs weer beperkter is dan een mmt8 omdat ie live misschien zelfs lekker werkt. kan ik ook mn padcontrol aan mn mmt8 hangen en die doorlussen naar mn s3000xl. ok is wat omslachtig maar dat heb ik al staan en had ik dus niet mn bankrekening leeg hoeven te plunderen voor een mpc :(
 
Volgens mij kan een mpc2000xl wel wat jij wilt, nieuwere modellen weet ik niet, heb zelf alleen een 60 en 500.
 
even voor de helderheid: ik wil geen songs maken, ik wil live gesynct kunnen triggeren. aan de basis van onze setup staat een electribe emx-1. hierin freaken we met patterns en stuurt de midiclock uit. dan volgt een lading vreemde apparaten wat bijna allemaal wel iets indirect (via effecten) met midi doet.

het is allemaal wel leuk om sequences te maken in de mpc en ik geef toe dat ze snel lekkerder klinken dan in een electribe alleen is er daarna wat minder mee te spelen. en dan hebben we eigenlijk twee basisen voor onze muziek en dat zou wel eens ruzie kunnen krijgen in de mix. oftewel ik wil samples in de mpc zetten of sequences van geluiden maken die ik gesynct kan triggeren met de mpc.
waarom gesynct? omdat ik anders erg hard naast de beat ram :) jajaja oefening baat kunst... voor sommige mensen wel idd.

tips?
misschien is een ander apparaat ook een goede tip voor mij... :s
 
met je pads kan ook tracks muten/unmuten...die track (1-99) kunnen verschillende samples tegelijk aansturen (dus op één track kan je een volledige drumtrack met kick snare etc zetten)

hoe de meeste MPC's gebruikt worden in een live setting is : onder elke pad een track programmeren, en dan via pads tracks muten/unmuten

in mn MPC5000 kan ik ook 'sequences' onder een pad steken, maar volgens mij gaat dat in de 500 niet

Maar door 12*4=48 tracks te muten/unmuten kan je 'live' toch wel al effe verder...
 
idd gaat dit niet met de 500, als je de manual van de 2500 en de 500 naast elkaar ligt mist hier een deel in de handleiding. nogmaals was ik niet opzoek naar een sequencer maar een sampler om live samples onder de muziek te zetten. dus ook mute/unmute is het nog niet helemaal voor mij
 
ik snap eigenlijk totaal niet wat je probeert te bereiken hoor (en het zou mij verbazen dat het iets is dat zo exotisch/speciaal/... is dat het met die MPC niet kan)

je wil -gesynct- loops (bestaande uit verschillende geluiden) kunnen mee laten lopen met de rest

je synct hem via midi

onder elke pad programmeer je een 'track' (is # midinoten # samples)
je kan nu door op de pad te drukken die track muten of niet
je hebt 48 pads dus kan je 48 tracks maken en +2000 verschillende combinaties maken van gemute/unmuted tracks

voor een volgend nummer gebruik je een volgende sequence met andere samples/tracks etc


zoek het effe goed uit voor je'm verkoopt want volgens mij kan hij wel degelijk wat jij wilt (er zijn MPC's die wat je wil makkelijker kunnen, maar je bent dan ook voor de goedkoopste gegaan die 't minste kan...)
 
zo exotisch is het niet hoor... maar wat ik wil kan ie gewoon niet.
stel ik ga terug naar ableton-live. ik hang daar een padcontrol aan en wijs de pads aan samples die ik in audiotracks heb zitten. 16 redelijk lange samples, dus geen specifieke drumsamples (was voor mij genoeg). deze starte op de beat nadat ik op de desbetreffende pad mepte. als ik te vroeg mepte wachte ie gewoon nog heel even met het afspelen van de sample. dat syncen is vooral prettig als het samples zijn met een ritme, bij drones en leads maakt dat natuurlijk wat minder uit.

als ik dit wil doen met de mpc500 dan zal ik dus vooraf songs moeten maken en deze met de pads muten/unmuten. ik wil gewoon die pads gebruiken zonder noodzakelijkerwijs de sequencer te gebruiken. en zoals het er nu uit ziet is juist de sequencer in die mpc het mooist! ik dacht dat wat ik wilde wel de basis van een mpc zou zijn, ook na het zien van veel youtube filmpjes. De reden dat ik voor de 500 ging was (naast het geld natuurlijk) dat ie lekker klein was en redelijk beperkt en het verbaaste mij ook ontzettend dat ie niet op de pads syncte.
 
wat jij bekomt in ableton, is doordat je daar de global quantize op 1 bar (of 1/16 of iets anders) hebt staan : je 'klikt' een clip aan (of triggeren met nanocontrol, whatever) en deze begint pas te spelen bij het begin van een nieuwe bar/beat.

dit vertalen naar MPC500 kan je niet zonder de sequencer te gebruiken, en dan nog ...
volgens mij kan je ook de pad mutes niet quantizen (want daar gaat heel jouw vraag om) in de MPC500 (in mn MPC5000 kan dat wel)

maar op het juiste moment een pad aanslaan kan toch niet zo moeilijk zijn ??
Alle live acts die een MPC gebruiken werken zo zenne, tracks programmeren en op het einde van 4 of 8 bars bepaalde tracks muten/unmuten.

bekijk het zo :

* elke pad op MPC is een 'track' in Ableton Live , en kan je dus aan/afzetten met je pad
* een 'sequence' op MPC is een 'scene' in ableton live

Ik heb een MPC en Ableton, en ervan uitgaande dat jij er in kan slagen om op een pad slaan juist op het einde van 4 bars/8 bars, zou ik niet weten waarom die MPC niet zou kunnen doen wat je wil.
Natuurlijk moet je onder elke pad iets programmeren (als je in Live maar één geluid triggert in één kanaal, zet je onder de pad van MPC dat geluid en programmeer je dus 1 midinoot om dit geluid te triggeren).
 
Pianoles of iets kan hier ook erg goed voor zijn als je serieus bezig bent, aangezien je daar met tellen leert omgaan.
Dat is iets wat ik zelf ook graag wil, al merk ik dat ik best feeling heb voor ritmen en erop mee kan spelen. (Zonder op te nemen)
Al snap ik jwhagenbeek dondersgoed. Verrekte handig.
 
ik begrijp je verhaal 100% en ja het is niet zo ingewikkeld, maar... het idee van triggeren is is dat je niet gebonden bent aan dat grid van een sequence. terwijl je bij mute/unmute de sequence niet opnieuw triggert maar aan of uit zet terwijl die doorloopt. kan leuk zijn bij live, alleen betekend minder vrijheid en ik speel veel improvisatie. maar goed ik heb iig antwoorden op mn vragen. ik ga vanavond de sp555 uitproberen en kijken hoe die bevalt.
aan seiko -> ik zie dat je zowel de mpc5000 en de rs7000 naast elkaar hebt, doen die in jouw setup ook allebei ongeveer hetzelfde? nou snap ik dat de manier van sequencen anders is maar laat jij dan twee sequences naast elkaar lopen die allebij beat/sample gerelateerd zijn? ga niet beginnen over dat je ook nog drumcomputers hebt staan want ik begrijp dat die weer andere dingen toevoegen.
 
haha ronaldoz good point. vroeger als kind blokfluitles gehad, op een bepaalde manier had ze bewondering voor me :) ik schreef toen als 7 jarig jochie uit eigen wil hele muziekstukken in muziekboekjes, ja vond ik toen al leuk, die nog leuk klonken ook (mits ik het zelf niet hoefde te spelen). maar owee als ik zelf iets moest spelen dat al kant en klaar in een boekje stond. kon me niet concentreren en zat overal naast. haha dit geld overigens voor alles wat ik in mn leven doe.
 
Back
Top