Yamaha AN1X

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Ik heb de AN1x destijds nieuw gekocht voor rond de 1900 gulden en heb hem nog steeds.
Hij wordt netjes bewaard onder een stofhoes.
Vanwege teveel spullen heb ik hem al even niet meer gebruikt, maar weg doen zal ik hem voorlopig niet.
Destijds zat ik met de keuze tussen de Yamaha AN1x en de Roland JP-8000.
Na veel onderzoek en luisteren is mijn keuze op de AN1x gevallen omdat deze naar mijn mening nog iets meer synthese mogelijkheden had dan de JP-8000, ondanks dat ik deze ook geweldig vind klinken.

Van al het nieuwe spul op de markt ben ik niet echt op de hoogte en volgen doe ik het ook niet meer.
Maar gelukkig is ook hier wel heel veel keuze uit mooie spullen.
Voor een klein budget duiken er gelukkig regelmatig leuke synthesizers op de tweedehands markt op.
Een aantal maanden geleden heb ik een leuke deal gedaan voor een Waldorf Streichfett en Waldorf Rocket.
Voor de afmeting van deze twee kleine kastjes is het geluid verrassend goed, groots en veelzijdig.
Wat mogelijkheden toch wel een stuk handiger dan vintage spul zonder midi.

Even terugkomend op de AN1x.
Er is volgens mij ook een aantal goede software editor en librarian software waarmee je met name de "Free" envelopes grafisch kan programmeren.

Nogmaals gefeliciteerd en heel veel plezier met de AN1x.
 
Kan een reface cs nou meer dan een an1x? Dacht dat ze hetzelfde waren of iig gebaseerd op. Dank!
 
Kijk naar de front panels... ik zie toch duidelijk veel meer functies bij de AN1X. ;)

ja dat snap ik. Maar die ring modulator en nog wat van die leuke dingen ( ring mod is 1 setting maar ik wil ook die andere) zoek ik. Maar er zal vast daarvan iets specifiek cs 1 zijn en die dus niet op de an1x zitten.

Sorry ben ook een beetje lui.
 
Type 2 is ring mod dacht ik. Maar zit iig ring mod op. Dat weet ik zeker.

Maar ook fm synthese dacht ik.

Las dus ergens dat iemand zei dat het gewoon een an1x is. Maar dat wil ik effe goed checken. Want dan koop ik dus mooi een an1x als ie precies hetzelfde kan.
 
Type 2 is ring mod dacht ik. Maar zit iig ring mod op. Dat weet ik zeker.

Maar ook fm synthese dacht ik.

Las dus ergens dat iemand zei dat het gewoon een an1x is. Maar dat wil ik effe goed checken. Want dan koop ik dus mooi een an1x als ie precies hetzelfde kan.
Bedoel je Texture en Mod in de OSC sectie? Want ik zie nog steeds niet "TYPE 1/2" op dat apparaat staan.
Dat zijn een soort Macro sliders, die een of meerdere dingen doen, afhankelijk van de golfvorm. Ik ben er zeker van dat die functie(s) ook op de AN1X zitten, maar anders geĆÆmplementeerd. Staat er in de CS handleiding wat ze specifiek doen?
 
Bedoel je Texture en Mod in de OSC sectie? Want ik zie nog steeds niet "TYPE 1/2" op dat apparaat staan.
Dat zijn een soort Macro sliders, die een of meerdere dingen doen, afhankelijk van de golfvorm. Ik ben er zeker van dat die functie(s) ook op de AN1X zitten, maar anders geĆÆmplementeerd. Staat er in de CS handleiding wat ze specifiek doen?

Ken alleen een filmpje waar alles voorbij kwam. Maar ga er vanuit dat het ook in de manual staat ja

maar hier zie je het dus ook:

https://www.google.nl/webhp?sourcei...&ie=UTF-8#q=yamaha cs 1 reface ring modulator
 
Ken alleen een filmpje waar alles voorbij kwam. Maar ga er vanuit dat het ook in de manual staat ja

maar hier zie je het dus ook:

https://www.google.nl/webhp?sourcei...&ie=UTF-8#q=yamaha cs 1 reface ring modulator
Ah, ik zie het nu ook - ze hebben er een "OSC" van gemaakt. (dus ook zo'n soort macro ;) )
Code:
OSC: Ring Modulation	Texture: Changes pitch of first oscillator		Mod: Changes pitch of second oscillator
Je kan dat met de AN1X ook, maar nog veel meer ook (Verschillende golfvormen voor ringmod, pitch modulatie via mod matrix, etc...)

Waar heb je die 2e ring modulation (type 2?) ergens gezien?
 
AN1x & AN200

Daar ben ik wel benieuwd naar hoe groot de klankverschillen zijn tussen die twee. :)
 
De AN200 (PLG150-AN) heeft als extra golfvormen op de oscs 'n 'triangle'. En op 1 van de oscilators 'multisaw' een iets subtielere variant van de JP8000 'supersaw'.
Voor zover ik heb kunnen beoordelen zijn ze bij gelijke settings qua klank gelijk. :)

Edit: Het filmpje staat er nu inmiddels 2 keer :D maar dus toch wel iets van verschil.. :) Misschien maakt de PLG-AN gebruik van meer DSP sources?

Heb ook ooit iemand horen beweren dat de AN synthese in EX5(r) beter zou klinken dan in de AN1x (even los van de polyfonie).. hij had beide synths.
 
Laatst gewijzigd:
Deels van de verschillen in de name worden denk ik ook door de DACS veroorzaakt. Ik betwijfel of ze veel in de wiskundige beschrijving hebben veranderd.
 
Back
Top