Korte opleiding synth/producing/omgang software

jjwebaline

Ingeburgerd
Lid sinds
20 oktober 2009
Berichten
33
Locatie
Doetinchem
Hoi hoi,

Ik ben op zoek naar een korte opleiding van een paar dagen, waarmee ik behoorlijk geintroduceerd wordt in hetgeen wat ik wil gaan doen. Ik heb nu een lege/schone kamer en wil mijn hobby van muziek maken na 15jaar weer wil gaan oppakken: synthesizer/keyboard en sounds uit de computer c.q. gecombineerd. Oftewel, een flinke achterstand. Ik wil niet een jaar gaan aanklooien, dus een begincursus lijkt mij verstandig.

WIE WEET NOG EEN SOORTGELIJKE CURSUS ALS HIERONDER?
"3 daagse electronische muziek producers cursus"

(afstand is niet erg, maar ik zit in Doetinchem, GLD, onderstaande is in Eindhoven)

Ik kwam deze cursus tegen bij bambamopleidingen.nl
=====================================
- software ( cubase, softsynths, wavelab )
- studio apparatuur ( synths, mixer, effecten )
- het vak producer ( wat doet nu een producer )
- componeren en arrangeren ( basis uitleg van een goede compositie en arragementen )
- platenlabels ( hoe benader ik label, hoe werken labels )
- muziekrecht ( samples, BUMA, SENA )
 
Bam Bam is een SF lid :)

Misschien kan Niel je verder helpen, die zit in 010, is ook een SF lid die cursussen geeft
 
Niel is ook een forumlid, volgens mij hebben zij de intentie om een vooral op hardcore gerichte cursus te geven. Maar ik kan het mis hebben.

Bij Bambam kun je volgens mij ook volledig je eigen programma samenstellen, maar een mailtje zou je wellicht ook al verder helpen.
 
Hier :mega: ik geef samen met nog 2 andere muzikanten/producers sinds kort cursussen.

Zie mijn handtekening voor de vaste cursussen. Neem anders contact met ons op voor de mogelijkheden, met een lijstje van dingen die je uitgelegd wilt hebben en met welke software je wilt werken. Dan kijken we of er een compact pakket van te maken is.
Zoals ik je posts lees ben je vooral op zoek naar basiskennis, niet naar stijl gerelateerde lessen. Ook dat is uiteraard mogelijk.

info@audionetwork.nl
 
Ben al in contact met BamBam ;-)

Klopt, ben niet op zoek nog naar een stijl, hoewel ik wel weet wat voor muziek ik wil maken. Basiskennis om mee te beginnen. En dan alvast mij een richting opduwen van de muziek die ik wil gaan maken. En vooral... welke apparatuur ik moet kopen op basis van die muziekvoorkeur. Ik ga dus NIET spul kopen wat gericht is op DJ'en of rave/hardcore.

Eigenlijk wil ik dit leren:
- software ( cubase, softsynths, wavelab )
- studio apparatuur ( synths, mixer, effecten )
- het vak producer ( wat doet nu een producer )

- het apparatuur allemaal aan te sluiten/optimaliseren
- En welke apparatuur het beste is om te kopen

Afgaande op het maken van dit soort muziek...
Dit zijn tracks c.q. het type muziek wat ik wil gaan maken.
(Röyksopp ft. Robyn)
(Depeche Mode - dit nummer geeft het meest mijn gewenste richting aan)
(Freemasons feat. Sophie Ellis-Bextor)
(AIR)
(Peter Bjorn & John)
(Robyn with Kleerup)
(Mutya Buena & Groove Armada)
(Adamski & Seal)

p.s. er gaat op den duur ook een drumstel komen, omdat ik niet alles gelikt uit de computer wil laten komen, maar dus ook uit mijn synthesizer en eventueel drums.
 
Welke synths/apparatuur/software past hierbij c.q. dien ik te kopen, als ik deze sound wil kunnen maken?

Vindt je dat nou zelf nou ook niet te makkelijk? Ik krijg het idee dat je een soort afvinklijstje wilt. Als ik jou was ging ik lekker op mn vrije middag youtube afstruinen, synths in clips checken, dan die synth weer in de youtube zoekbalk gooien en zo weer verder. Zo zul je veel eerder met wat synths op de proppen komen die jou aanspreken dan hier de halve middag wachten tot iemand reageert.

Ik prijs je voor je enthousiasm though. :okdan:

P.s volgens mij is Depeche Mode voornamelijk modulair? Kan het fout hebben hoor.
 
Nope, Depeche Mode is niet voornamelijk modulair, al tijdje niet meer...

En nope, geen afvinklijstje. Maar wel een goed duwtje in de richting, zodat ik niet aankopen doe in de richting van DJ'en, hardcore-sounds etc. Maar wel in de richting die ik wil.

Het zal sowieso waarschijnlijk Cubase 5 worden en Wavelabs e.d.

Nu nog rest qua synths.
En eventuele extra gear, om de sounds/muzieksoort te benaderen van het lijstje wat ik net gaf. Daar hebben jullie al veel meer ervaring in. Ik nie! En zekers geen gemakzucht - integendeel zelfs!
 
iig een subtractieve analoge bak, dat hoor ik bij depeche,royskop en air....
moog little phatty kan dat soort bassjes wel goed, of studio electronics spul zoals ATC-X o SE1x, die hebben de bassjes wel in huis.....

Voor de rest zou je wel digitale synths kunnen nemen, deze hebben vaak meer stemmen, meer mogelijkheden, meer sounds tegelijkertijd. VA's als Virus/Nord etc...
klinken wel wat minder, het ligt eraan of je tevreden bent met wat ze kunnen

Je zou ook wat emulatiebakjes kunnen nemen van ouwe analoge bakken, klinkt niet hetzelfde wel een beetje het karakter... bv Creamware/Sonicore ASB's

Drums zou ik doen op de pc met een softsampler/drumsampler.
Ja kan ook een drumdoosje nemen.

Hoeveel geld wil je uitgeven? Ik geef nu zeg maar een betaalbaar iets, hoewel dit ook zo een paar duizend euro is....

Ik hoor trouwens niks bij depeche mode wat je met een modular zou moeten doen.....
Voor de rest veeeeeeeeel oefenen, lezen uitproberen.......
 
Kijk, hier kan ik al wat meer mee... Al moet ik nog wat "vak"-taal uitzoeken, maar dat komt wel goed ;-)

Zit geen limiet op het budget. Als ik maar hetgeen heb wat ik nodig heb om de dingen te maken die ik wil. Lijst van die youtubes in gedachte-houdend c.q. benaderingen van die sounds/muzieksoort.
 
Vindt je dat nou zelf nou ook niet te makkelijk? Ik krijg het idee dat je een soort afvinklijstje wilt. Als ik jou was ging ik lekker op mn vrije middag youtube afstruinen, synths in clips checken, dan die synth weer in de youtube zoekbalk gooien en zo weer verder. Zo zul je veel eerder met wat synths op de proppen komen die jou aanspreken dan hier de halve middag wachten tot iemand reageert.

Ik prijs je voor je enthousiasm though. :okdan:

P.s volgens mij is Depeche Mode voornamelijk modulair? Kan het fout hebben hoor.


100% mee eens
 
Ik heb liever duwtjes in de goeie richting, dan zulke reacties, jongens. Ik heb afgelopen jaar al halve middagen op het web zitten struinen op youtube and beyond; maar daarop kan/ga ik geen beslissingen maken. En dan kom ik uit op Nord Wave, Korg etc. En ook commentaren zitten lezen; de 1 is pro-yahama en de ander weer anti - dus wat is wijsheid?
Ik ben hier juist lid geworden om dingen te toetsen en duwtjes te krijgen van jullie, omdat jullie weet van zaken hebben en mij hopelijk voor misaankopen kunnen behoeden (m.b.t. de muziek die ik wil maken dan). Da's niet te vinden via youtube...

Dit is een voorlopig lijstje wat ik als "beginner" bij elkaar heb nu. Ik hoor graag reacties en aanvullingen en verbeteringen, zodat ik met mijn eerste aankopen kan beginnen... daarbij rekening houden met de sound/muziek die ik op het youtube-lijstje aangeef!

- SOFTWARE: Cubase 5 (mixer?), Softsynths, Wavelab
- HARDWARE:
Digitale synth (Nord Wave, Yahama, Roland...)
Analoge synth (Korg?, Virus...)
- Bass:
Softwarematig: Studio electronics ATC-X of SE1x?
Hardwarematig: Moog Little Phatty
- Effects / sequences?
Softwarematig: ?
Hardwarematig: Korg?
- COMPUTER PC (sterke processor) + GELUIDSKAART
- KOPTELEFOON
- BOXEN
 
Ik zou niet te veel tegelijkertijd kopen, maar eerst wat dingetjes on der de knie krijgen of tegenaan lopen. Cubase 5 zit boordevol leuks, het is een hele studio.
Combineer dat even met 1 of 2 synths om wat meer fun te krijgen en je bent wel even zoet.

Ik zou ook wel een beetje de tip van Document1 volgen, je moet wel gaan testen,luisteren etc.

KOmt vast goed!
 
Uiteraard ga ik volop luisteren... Maar dat heb ik dus ook al gedaan afgelopen jaar, via youtube dan. Maar nu weet ik tenminste WAARNAAR ik straks moet luisteren als ik in de winkel sta of anderzijds!
 
het is mooi dat je geen budget probleem hebt. maar muziek die je maakt moet wel gemaakt worden met de instrumenten waar jij mee uit de voeten kan en dat kost tijd. zeker voor synths geld dat je eerst jou ideale bak moet gaan ontdekken. het idee dat je met een tip van het forum ineens de juiste synth gaat kopen is wat vreemd. een synth is nou juist geen instant geluidsdoos.
ik ben eigenlijk ook beginner, heb na een jaar zoeken, lezen en luisteren een clavia G2 gekocht en ben al weer een jaar alleen maar bezig te leren hoe hij in elkaar zit. experimenteren dus. trouwens voor de g2 is heel erg veel info te vinden, mede door de gratis edittor en de duizenden patches op electromusic.com. en de digitale boeken van Rob Hordijk. voor diverse andere merken geld ongeveer hetzelfde.
een ander voobeeld is de desktop evolver van dave smith. slechts 400 euro, maar voor je ermee kunt werken ben je we ff bezig. gigantische mogeijkheden, bij mij komen er voornamelijk per ongeluk de meest gave geluiden uit.
dat wordt dus vooral luisteren bij anderen, lezen, synthmeeting bezoeken.
veel succes
 
Ligt allemaal in de planning ;-)
Juiste synth bestaat ook niet denk ik, mede omdat ik misschien over 2 jaar weer andere voorkeuren krijg. Maar ik zal toch een keer een eerste aankoop moeten doen (ben al een jaar aan het orienteren geweest), vandaar dat ik veel rondvraag nu!
 
Zeker voor beginners wordt de beste muziek met een budget gemaakt. Zonder een degelijke kennis van hoe het allemaal werkt, is een volledige studio aankopen een van de slechtste dingen die je kan doen. Zoiets moet groeien. Je enthousiasme en je motivatie is er al, nu mag je zeker niet verdwale tussen het teveel aan aanbod.

Maar hoe wil je het komende jaar doobrengen: manuals lezen, problemen hebben met hoe je alles aanlsuit en in gang krijgt, of hands-on, met het weinige gerief dat je hebt, iets maken. Je hebt nu al problemen dat je niet weet wat je allemaal moet kopen (Bijv met een Nord Lead - of enige andere synthesizer- kun je bassen, leads, pads en geluidseffecten maken. Waarom moet je dit nu al opsplitsen zonder dat je weet waaraan je begint?)

Mijn raad: Koop 1 Sequencer (Cubase, Live ...), Koop een geluidskaart, een computer en een Midi keyboard. Laat je niet zotmaken door al die gear die hier rondgaat. Zowel in cubase, als in Live zitten er een aantal synthesizers waarmee je al direct aan de slag kan gaan. Leer er mee werken en plan dan zorgvuldig wat je mist voor de volgende aankoop.

En tenslotte: het gerief dat je hebt bepaalt niet de muziek, maar de manier waarmee je er mee omgaat. Daarom moet je er eerst leren mee omgaan. Kruip, stap, loop!

(edit: je eerste aankoop is in principe altijd je "slechtste" aankoop. Je moet ooit de knoop doorhakken en er leren mee werken. Langs de andere kant zal je eerste aankoop altijd wel een nostalgische connotatie krijgen :))

(edit2: je lijstje is volledig verkeerd :) Terwijl je analoge synths opnoemt, geef je namen van digitale en omgekeerd. Ik zou zeggen, gooi het lijstje in de vuilbak en neem een eerste stap)
 
Laatst gewijzigd:
Ik ga ook een basiscursus volgen, om een piek-start te maken ;-) qua omgaan met software om mee te beginnen!

Plan is: goeie sterke PC, software, boxen, min. 1 synth en wellicht nog zoiets als een Moog LP.
En dan ben ik voorlopig wel ff zoet...
 
De beste investering is eigenlijk lezen, hoe marginaal het ook klinkt. Mocht je referenties willen, stuur me een PB.

Voor muziek heb je niet zooooo een sterke PC nodig. Je geluidskaart is belangrijk (rond de 200 euro, meer moet je in het begin niet uitgeven), boxen zijn meer dan belangrijk, en laat die lawaaiige videokaart maar achterwege. De beste muziek PC is er een die voldoende kracht heeft - niet overdreven, de hedendaagse middelmoot is voldoende- , en enkel voor muziek gebruikt wordt.

(en een laatste edit: Als je vrouw en kinderen hebt, hehe, neem een koptelefoon en zet hem niet te luid. Zonder deze "ballast", boxen :p)
 
Back
Top