contract binnen maar nu...

cns

sfm
Lid sinds
3 april 2004
Berichten
1.226
Locatie
Waddinxveen
The Tracks may be declined for publication by the label for
any reason upon completion of production, which will
forfeit the Artist’s claim to any Compensation set forth in
this agreement.

vertellen ze nu hiermee dat als de track op een mix cd komt ik geen cent krijg?
 
Lijkt me niet, volgens mij wordt bedoeld dat de track dan überhaupt niet wordt uitgebracht. Maak het staat er wat onduidelijk. De rest van de tekst van de overeenkomst biedt waarschijnlijk inzicht in de gebruikte terminologie.

Ik heb een juridische achtergrond en heb wel wat ervaring met dit soort contracten. Ik wil je best even helpen met het doornemen ervan. PM me even als je daarvan gebruik wilt maken.
 
Lijkt me niet, volgens mij wordt bedoeld dat de track dan überhaupt niet wordt uitgebracht. Maak het staat er wat onduidelijk. De rest van de tekst van de overeenkomst biedt waarschijnlijk inzicht in de gebruikte terminologie.

Ik heb een juridische achtergrond en heb wel wat ervaring met dit soort contracten. Ik wil je best even helpen met het doornemen ervan. PM me even als je daarvan gebruik wilt maken.

ja aan het begin staat het e.e.a. wel genoemd nu ik hem voor de 2e keer heb doorgelezen!

thanks voor je aanbod ga nu de auto in maar hou je PB maar even in de gaten!
 
Lijkt me niet, volgens mij wordt bedoeld dat de track dan überhaupt niet wordt uitgebracht. Maak het staat er wat onduidelijk. De rest van de tekst van de overeenkomst biedt waarschijnlijk inzicht in de gebruikte terminologie.

Ik heb een juridische achtergrond en heb wel wat ervaring met dit soort contracten. Ik wil je best even helpen met het doornemen ervan. PM me even als je daarvan gebruik wilt maken.

check even je PB!!

Alvast bedankt voor de moeite!
 
Heb geen juridische achtergrond, maar als ik het gewoon vertaal, dan staat er dat het label zich het recht voorbehoudt een afgemaakte track af te wijzen/ niet uit te brengen en dat de maker in dergelijke gevallen geen recht heeft op een vergoeding. Met andere woorden: je hebt je track (al dan niet in opdracht) af, zij gaan 'm niet gebruiken en jij krijgt dan geen centen.
 
Ik heb totaal geen verstand van platencontracten, maar het lijkt me dat in het contract meerdere afspraken worden gemaakt terwijl deze uitspraak er maar eentje ongedaan maakt. Het gaat dus niet zozeer om deze uitspraak, maar om de rest van het contract; als je dat label daar bijvoorbeeld een exclusieve licentie geeft op jouw werk, dan kan dat dus betekenen dat je voor niet uitgebrachte tracks niet alleen geen geld krijgt, maar dat je er zelf verder ook niet echt veel meer mee mag, om maar iets te noemen.
 
En om die reden er als extra in laten opnemen dat je alle rechten terugkrijgt als ze er niks mee doen. Als ze daar niet mee akkoord gaan zou ik er sowieso niet mee in zee gaan.

Als gulden middenweg kan je nog stellen dat ze een jaar de tijd krijgen om te kijken of ze er wel of niet iets mee gaan doen, daarna wordt het schriftelijk omtbonden.
 
En even nagaan het recht van welk land van toepassing is. Mijn ervaring met platenmcontracten is dat ze vanuit het belang van het label zijn opgesteld. Het kan nooit kwaad zelf je voorwaarden te formuleren en dan proberen tot overeenstemming te komen.

Ik heb wel eens een contract afgewezen, omdat ze niet op mijn wijzigingen ingingen. Beter geen contract dan een slecht contract.
 
er worden ook vaak kosten afgetrokken waar je niks van weet als je tekent.

Bijvoorbeeld masteringkosten, die dan intern worden gefactureerd, zo kunnen royalties doorgesluist worden en krijg je uiteindelijk niks.

Dan staat er "netto royalties na aftrek van kosten die nodig zijn voor de reproducties". Ook gezeik over verpakkingskosten, belastingen etc. kan je ook weinig mee.

Beste is gewoon een contract waar al die shit al vanaf getrokken is en je weet wat je krijgt. Maar een nadeel met digitale releases is dat je de sales amper kan checken.
 
Ik laat tegenwoordig in mijn contracten opnemen, dat als een track binnen één jaar na ondertekening van de overeenkomst niet uitgebracht is, de overeenkomst nietig* is en dat de auteursrechten van rechtswege terugvloeien naar mij ('mij' wordt in het contract vaak aangeduid als 'The Artist').

*= Nietig betekent dat de overeenkomst nooit heeft bestaan.
 
Back
Top