Multifunctionele monitoren/speakers

Minor11

Nieuwkomer
Lid sinds
5 april 2009
Berichten
2
Dag allemaal,

Ik zal even voorleggen waar ik naar opzoek ben:

Ik woon op een vrij grote kamer van 4x 7m. Ik luister veel muziek, speel piano op een digitale piano en wil wat meer gaan doe met eigen muziek maken. Om muziek af te spelen gebruik ik alleen mijn computer, vooral veel mp3 tjes, maar ook betere kwaliteit. Nu wil ik mijn muziek/geluid installatie verbeteren. Ik zat te denken aan een audio/midi USB device van Edirol, Tascam, ... Ik denk dat ik daar wel uit kom... Maar dan de speakers...Ik heb de KRK RP6 beluisterd en vond ze geweldig klinken, maar dat was in de winkel in een ideale situatie. Ik lees her en der dat KRK en veel andere studiomonitoren nearfield speakers zijn die alleen geschikt zijn als je dichtbij zit (< 2m?) en in de sweetspot. Deze speakers zijn dan misschien ideaal voor studio- werkzaamheden, maar zijn ze ook ideaal voor huiskamergeluid, als je wat aan het rondlopen bent, of er komen wat mensen op visite en je wilt de hele kamer vullen met geluid? Ben benieuwd naar evaringen. Zijn er andere alternatieven dan de studiomonitoren, of kom ik dan op 1) omzetten naar hi-fi (versterker plus klassieke boxen of 2) consumenten computer spul (Bose, Creative, e.d.) Mijn budget is maximaal 600 euro.

Groeten, Harmen
 
Het is heel simpel:
Al ga je nummers masteren -> dan heb je monitors nodig.
Wil je gewoon een mooi geluid -> dan heb je hifispeakers nodig.

Monitors geven alleen het geluid zo precies mogelijk weer, maar dat wil dus niet zeggen dat dit altijd even mooi klinkt.
Wat een hifisetje doet, die probeert je geluid zo mooi mogelijk weer te geven.
 
Maar persoonlijk vind ik de natuurlijke weergave van de KRK studiomonitoren juist mooi. En verder schijn je met EQ regelingen zelf het geluid goed aan te kunnen passen, maar dat weet ik niet zeker in hoeverre dat mogelijk is.

Wat is een alternatief voor hifi? Want waarschijnlijk heb ik actieve boxen nodig om mijn digitale piano op aan te sluiten. De digitale piano heeft al voorversterkt signaal. Verder zou ik liever zo'n zware verterker en nog meer apparaten vermijden op mijn kamer.

Misschien moet ik eens zoeken op ('gewone') actieve boxen ipv studiomonitoren. Twee eigenschappen spreken mij minder aan van studiomonitoren: extreem neutrale weergave zoals van de Yamaha's en een sweet spot wat praktisch niet ideaal is voor huiskamer gebruik. Ideeen voor actieve boxen?
 
Als je die KRK's mooi vind klinken dan zijn ze voor jou prima geschikt om zowel muziek op te luisteren als muziek op te maken als muziek op te mixen. Verder moet je niet al te veel in de war raken van marketing praat om speakers heen. Speakers zijn speakers, er komt geluid uit, klaar.
 
Ik gebruik de KRK's ook voor mn piano. dat gaat prima. Je bent toch muziek aan het maken en niet aan het audiofielen?

Ik merk trouwens wel dat ze echt het lekkerst klinken in de sweetspot, maar dat is vooral van belang als je aan het mixen bent of echt geconcentreerd aan het luisteren. Uit de sweetspot klinken ze vast nog lekkerder dan een keyboardversterkertje.

-Jelle
 
Ik heb een setje Rokit 5's bij mijn computer en die gebruik ik voor opname / mixen van mijn muziek, maar ook zeer regelmatig (misschien nog wel vaker zelfs) voor het gewoon luisteren van muziek. Inderdaad klinkt dit het beste in de 'sweetspot', dan hoor je echt alle details en lagen in de muziek. Echter, in de rest van mijn kamer (zo'n 20m2) klinken ze ook prima. Verder hebben ze ook meer dan genoeg volume om de ruimte te vullen met geluid, daar zou ik me geen zorgen over maken.

Verder klinkt het imho (ook op afstand, dus buiten de sweetspot) beter dan een gemiddeld hifi-setje. Een groot voordeel vind ik ook dat je in de muziek zowel op lage als hoge volumes goed blijven klinken.

Kortom, kies een set monitoren die je goed vindt klinken (daarbij kwam ik uiteindelijk op de krk's) en dan kan ik me niet voorstellen dat je daar niet ook gewoon muziek op kan luisteren.
 
Back
Top