De grote Live Looping thread

Maar ja, hij gebruikt dus twee(!) Gibson/Oberheim Echoplexen. Hoewel die apparaten al behoorlijk op leeftijd zijn, zijn ze gewoon niet te krijgen, en dus blijvend kostbaar.
...
Misschien wel die RC-50, maar dan wil ik even afwacthen wat de eindejaars-gratificatie wordt.

De EDP (Echoplex) heb ik zelf nooit gehad omdat die mono is en voor stereo heb je er dus 2 nodig...dus duur. Hij is sinds vorig jaar uit de handel, maar 2de hands nog steeds heel duur, het is echt een te gek ding en met name bij guitaristen populair. Maar voor wat jij met een looper wilt doen overkill, je zou maar 10% van de features gebruiken dus ik denk dat de rc-50 voor jou een veel betere oplossing is. ik heb de mijne destijds 2de hands verkocht voor 250 Euro inclusief een flightcase dus dat valt wel mee. Succes met zoeken en "loopen" :)
 
@ Sjaak : mooi voorbeeld,vind het zeer geslaagd wat hij doet,heb zelf ook een voiceprism en dit voorbeeld bewijst ook weer eens dat het een leuk apparaat is en hoe raar het is als je met gender type speeld ;-)
 
Mijn kogel vs. mijn kerk...

Mijn kogel vs. mijn kerk...

En dat voor een agnost.

Ik heb in ieder geval een RC-50 aangeschaft. Nu ben ik wel benieuwd naar al jullie configuraties. Hoe zetten jullie een stage-set neer? Gebruik van mixer met AUX-en? Rechtstreeks het apparaat in? Hoe zetten jullie FX er in?

Ik ben zelf van plan om wel met een mixertje te werken,en ik wil op één of andere manier mijn Boss JS-5 (oudje) ook inzetten. maar, ben er nog niet achter hoe de MIDI-synchronisatie op z'n best kan werken.

Nog even een vraag. Ik heb nog een oude Headrush liggen (type 1). Alleen, dat ding ruist als een geit met de mexicaanse griep. Valt hier wat aan te doen?

Gr.
Pjeut.
 
Mijn looper setup is al jaren als volgt: synths -> pre-loopers -> looper -> PA mixer. Met pre-loopers bedoel ik effecten zoals delays, reverb, pitchshifter etc. Eigenlijk heel simpel, alles in serie. Je looper als send/return op je mixer kan ook en laten terug komen op 2 aparte kanalen, wat je wil. Mijn

Maar met een rc-50 heb je al behoorlijk wat mogelijkheden mbt in-en outputs. Bijna iedereen die ik met een rc-50 zie optreden gebruiken live geen mixer om de diverse instrumenten, effecten en signalen te mixen. Midi sync: gebruik je looper als master, dat werkt perfect en sync de rest met de rc-50. Overigens, slave mode werkt niet goed. Tip: upgrade hem ook naar 1.01.

Mbt het gebruik van effecten (pre-loopers): dit is waar je het verschil kunt maken. Ik bedoel: loopen is leuk, maar veranderd niets aan je sound en je moet oppassen dat het niet te voorspelbaar wordt.

Het gebruik van de reverse functie is ook heel leuk, of je gebruikt de 3 phrases niet gesynced om leuk polyritmische dingen mee te doen. Wat je ook nog kunt doen is een feedback-loop opzetten met de rc-50. Connect 1 van de stereo outputs met de aux-in en zet de aux input op ongeveer 1/4. Hiermee kun je "delay" simuleren in overdub mode.
 
Mijn looper setup is al jaren als volgt: synths -> pre-loopers -> looper -> PA mixer. Met pre-loopers bedoel ik effecten zoals delays, reverb, pitchshifter etc. Eigenlijk heel simpel, alles in serie. Je looper als send/return op je mixer kan ook en laten terug komen op 2 aparte kanalen, wat je wil. Mijn

Maar met een rc-50 heb je al behoorlijk wat mogelijkheden mbt in-en outputs. Bijna iedereen die ik met een rc-50 zie optreden gebruiken live geen mixer om de diverse instrumenten, effecten en signalen te mixen. Midi sync: gebruik je looper als master, dat werkt perfect en sync de rest met de rc-50. Overigens, slave mode werkt niet goed. Tip: upgrade hem ook naar 1.01.

Mbt het gebruik van effecten (pre-loopers): dit is waar je het verschil kunt maken. Ik bedoel: loopen is leuk, maar veranderd niets aan je sound en je moet oppassen dat het niet te voorspelbaar wordt.

Het gebruik van de reverse functie is ook heel leuk, of je gebruikt de 3 phrases niet gesynced om leuk polyritmische dingen mee te doen. Wat je ook nog kunt doen is een feedback-loop opzetten met de rc-50. Connect 1 van de stereo outputs met de aux-in en zet de aux input op ongeveer 1/4. Hiermee kun je "delay" simuleren in overdub mode.

Dank je wel voor je uitgebreide replay, Sjaak. Ik zat me ook even af te vragen, doe je ook aan post-loopers? je zegt het precies goed; alleen looping kan vervelen. Maar, looping met ge-fx-te signalen kan net zo saai worden. Met FX áchter het loop-signaal valt er natuurlijk nog wat af te wisselen.
 
Ik zat me ook even af te vragen, doe je ook aan post-loopers? je zegt het precies goed; alleen looping kan vervelen. Maar, looping met ge-fx-te signalen kan net zo saai worden. Met FX áchter het loop-signaal valt er natuurlijk nog wat af te wisselen.

Muv panning, eq en compressie gebruik ik geen post-looper effecten. Nadeel (vind ik) van post looper effecten is dat je dat alleen per loop (=phrase) zou willen en niet op de eindmix. 't Wordt anders snel rommelig. Voordeel van pre-loopers is dat je die makkelijk kunt vervangen door nieuwe audio, het zij mbv overdubs en feedback of door de hele loop te vervangen (undo), dus dat werkt veel handiger.
 
Sjaak en Pjeut: mijn dank aan jullie beiden! Heel interessante thread. :okdan:

de Boss RC-50 heb ik op het oog omdat het gemak waarmee muzikale ideetjes te bewaren zo groot is. En ik gelukkig niet persé een computer aan hoef te koppelen. Het kan met de handen los :D.
 
Ik zit ook aan een RC-50 te denken.
't Is voor mij echt voor live gebruik en ik vind het wel handig om mijn handen gewoon aan de klavieren te kunnen houden, dus zo'n voetpedaal looper is wat ik zoek.
Ik vraag me alleen af hoe je dit precies aansluit.
Ik wil dus meerdere tracks tegelijk kunnen gebruiken.

De meest logische manier om hem aan te sluiten, lijkt mij op de main output van je mengtafel, want op die manier kun je elk kanaal meteen opnemen.
Daar zit echter ook meteen het probleem, want als ik wil eigenlijk een meer sporen looper gaan kopen.
Stel ik speel iets op Synth A en neem dat op op een spoor van die looper.
Vervolgens ga ik het loopen en speelt hij dat dus continu af.
Dan pak ik synth B en speel ik er iets bij. Echter omdat hij op de main uitgang van mijn mengtafel zit hoor ik dus ook Synth A er nog door en komt op het tweede spoor dus een mix van Synth A en Synth B te staan. Da's dus niet de bedoeling.
In feite zou ik de looper per kanaal moeten kunnen kiezen en dus als een soort insert moeten gebruiken. Dat is echter live weer niet makkelijk, want dan moet ik steeds de looper omprikken op een ander insert kanaal.
Is er een andere manier, waarop ik live meer sporen kan gebruiken op een simpele manier, of moet ik dan meerdere loopers gebruiken?
 
Ik zit ook aan een RC-50 te denken.
't Is voor mij echt voor live gebruik en ik vind het wel handig om mijn handen gewoon aan de klavieren te kunnen houden, dus zo'n voetpedaal looper is wat ik zoek.
Ik vraag me alleen af hoe je dit precies aansluit.
Ik wil dus meerdere tracks tegelijk kunnen gebruiken.

De meest logische manier om hem aan te sluiten, lijkt mij op de main output van je mengtafel, want op die manier kun je elk kanaal meteen opnemen.
Daar zit echter ook meteen het probleem, want als ik wil eigenlijk een meer sporen looper gaan kopen.
Stel ik speel iets op Synth A en neem dat op op een spoor van die looper.
Vervolgens ga ik het loopen en speelt hij dat dus continu af.
Dan pak ik synth B en speel ik er iets bij. Echter omdat hij op de main uitgang van mijn mengtafel zit hoor ik dus ook Synth A er nog door en komt op het tweede spoor dus een mix van Synth A en Synth B te staan. Da's dus niet de bedoeling.
In feite zou ik de looper per kanaal moeten kunnen kiezen en dus als een soort insert moeten gebruiken. Dat is echter live weer niet makkelijk, want dan moet ik steeds de looper omprikken op een ander insert kanaal.
Is er een andere manier, waarop ik live meer sporen kan gebruiken op een simpele manier, of moet ik dan meerdere loopers gebruiken?

Net terug van vakantie, dus vandaar de late reactie :)

Ik werk als volgt. Eerst mix ik alle instrumenten tot 1 stereo signaal en die gaat naar de looper. Het signaal van de looper wordt vervolgens gesplit in 1 signaal tbv mijn monitor en 1 signaal tbv de FOH mixer. Of te wel: synths => looper => monitor + PA.

Ik gebruik hiervoor de Motu Ultralite MKIII en een MacBook, daarmee kan ik live 2 synths mixen, een stereo effect loop opzetten en alles in de Mac processen om vervolgens 2 main outs te voeden.

Met meerdere loopers werken kan ook maar als je alles wilt syncen, dan is dan met 1 hardware looper zoals de RC-50 altijd simpeler op te lossen dan met meerdere. Mijn ervaring met syncen over midi is dat dat niet strak genoeg klinkt. Daarom is het makkelijker om een software looper zoals Mobius of hardware looper zoals de Looperlative LP-1 te gaan werken. Ik heb ze beide en ze syncen allebei heel goed, zowel als master als slave. Dit komt omdat beiden over 8 tracks beschikken en intern syncen, dus niet mbv midi. Delays syncen is over midi wel goed te doen. Zelf sync ik tegenwoordig niks meer, voor de Ambient muziek die ik maak is dat niet nodig dus voor mij is het eigenlijk geen issue.
 
ik heb dit ergens anders gevraagd, maar weet iemand van een midi pedalboard die aan sustained noten doet? dwz zolang een pedal is ingedrukt geen "note-off" gestuurd wordt. Dit ivm de standaard functionaliteit van de Ableton Live looper die soms 2 seconden ingedrukt moeten worden.
 
Even wat nieuw leven hier, staat veel te weinig nieuws de laatste tijd op sf.
Zie onder de RC30, een Dual Track Looper met USB-aansluiting en enorm veel geheugen. Lijkt me wel mooie toevoeging, een kleine RC50 voor klein deel van de prijs.

Boss RC-30 Dual Track Looper, twin Pedal multitrack looper with true stereo I/O, two synchronized stereo tracks with dedicated volume faders and track-select buttons, massive internal memory with up to three hours of stereo recording time, 99 onboard memory phrases for storing loops, built-in effects for processing loops, multiple inputs: 1/4" A and B input jacks, stereo 1/8" mini AUX input jack, XLR input jack with phantom power, USB 2.0 port allows you to connect to a PC and import/export WAV audio, rhythm guide with real drums, runs on batteries or optional AC power supply

RC-30_T_600_TMP.jpg


http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=1160
(er is ook een RC3 trouwens)
 
LOOP THE BALLOON

LOOP THE BALLOON

ja ja,

ik ben nu ook een internationaal bekende Loop artiest. Ik speelde zelfs op het Live Looping Festival in Santa Cruz, California ( Y-2K-X), als eerste dutch looper ever !
Ik doe het heel simpel ; gewoon met ballonnen en de RC-20. Verleden jaar veel succes gehad met mijn act op o.a. Lowlands, Mystery Land etc.
Hier nog wat filmpjes :







en laatst ook een leuke met mijn Solina String Ensemble :



Het live loopen is best spannend want de eerste loop moet wel goed gaan. Maar dat houdt de spanning er wel in. Ik doe ook veel aan geimproviseerde muziek/jazz en dan kan er ook van alles gebeuren wat niet gepland is. Geen voorgekauwde shit maar gewoon ter plekke je ding geeft je echt een kick.

Ik loop met plannen om in NL ook een Live Looping festival te organiseren.
 
Ik loop met plannen om in NL ook een Live Looping festival te organiseren.
8)















Automatisch gegenereerd forumbericht: 1. Het ingevoerde bericht is te kort. Verleng het bericht tot minimaal 3 tekens. Zo, dan.
 
Back
Top