Juno 106

foxenberg

This really pisses me off
Lid sinds
28 januari 2003
Berichten
627
Locatie
mijn broek...
Gdag,

Ik heb een Juno 106 gekocht, maar heb een vreemd probleem. Als hij op Poly 1 staat, zijn sommige noten niet af te spelen, zowel op de Juno als op mijn masterkeyboard. Het vreemde is dat wanneer ik de betreffende toets op de juno aansla, mijn emagic wel reageert en een midisignaal ontvangt. De toetsen zijn dus niet kapot. Het zijn er over het gehele keyboard een stuk of 15. Wat kan dit zijn? :confused:

N.b.: Om het probleem nog vreemder te maken; op Poly 2 speelt hij wel elke noot goed af, maar dan is hij niet meer polyfoon maar monofoon.
 
je hebt een groot probleem

er is een stem of meer stemmen stuk

ik kan je nu al vertellen dat elke stem ongeveer tussen de 70 en 100€ gaat kosten en daar word je niet vrolijk van
 
In de testmode doet elke noot het, zowel op Poly 1 als op Poly 2. Raar... :confused:
Ik heb hem van Sphere gekocht en die zei dat er iets met de VCO aan de hand was, kan het daar aan liggen? En zo ja, is dat dan makkelijk te verhelpen of is dat het verhaal wat Zoe net vertelde, want dan ben ik inderdaad niet blij =(
 
Code:
|            | POLY 2 | NON      The voices are assigned to the keys played  |
|            |        | ROTARY:  in the order of CH1 to CH6 as long as the   |
|            |        |          previous keys are held down.                |
|            |        |          One-key staccato always sounds CH1 only.    |
|            |        |                                                      |
|            |        | The display window indicates current channel number. |

Stomme vraag: houd je wel alle noten vast? Anders pakt ie natuurlijk weer gewoon osc1 en dan weetje nooit of osc5 kapot is.
 
In testmode Poly 2 geeft noot 2 geen kick. 1, 3, 4, 5 en 6 spelen tegelijk polyfoon af. 2 is dus stuk. Betekent dat dat er een stem kaduuk is en als ik die laat maken dan ook alle noten in normal mode weer werken. Het is nl. niet zo dat b.v. c1, c2, c3 en c4 niet werken. Het is dan de c, dan de d en dan weer de e toets (en dat over het hele board).
 
Mijne heeft hetzelfde en dus zet ik hem gewoon op 2. Alleen bij mij faalt de test dus wel (en heb je dus eh, een net iets ander probleem).

Tzt koop ik er wel een 106 bij en als ik echt durf soldeer ik de foute osc er uit. Er is wel achter te komen welke defect is maar dan moet je even een scoop lenen. Ik zou het niemand aanraden.

Koop je een 106, DOE WEL ALTIJD DE TEST, zoals hierboven in de .txt file beschreven! Is dus geen garantie maar zeker niet fout om te doen, scheelde mij 100 Eur.

Oh, en de service docs staan op mijn site, klik www, afdeling DOC.
 
Het is heel eenvoudig om in de test mode te zien/horen welke stem er stuk is. Druk Poly I en Poly II tegelijk in en speel daarna steeds één willekeurige toets op het keyboard. In deze mode (rotary) loopt de Juno van stem 1 naar stem 6 (zie display) en begint daarna weer bij 1. Als je een toets indrukt en je hoort niets of iets wat niet goed klinkt, dan zie je meteen aan het cijfer op het display welke stem kaput is.
 
Origineel geplaatst door wesko
Mijne heeft hetzelfde en dus zet ik hem gewoon op 2.

Tja, maar dan is ie niet Polyfoon. En puur staccato. Dat schiet ook niet op. Dan kun je er alleen een snel basje mee spelen en vloeiend van de ene naar de andere noot gaat dan niet...

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Het is heel eenvoudig om in de test mode te zien/horen welke stem er stuk is. Druk Poly I en Poly II tegelijk in en speel daarna steeds één willekeurige toets op het keyboard. In deze mode (rotary) loopt de Juno van stem 1 naar stem 6 (zie display) en begint daarna weer bij 1. Als je een toets indrukt en je hoort niets of iets wat niet goed klinkt, dan zie je meteen aan het cijfer op het display welke stem kaput is.

Ja sorry hoor, ik begrijp er nu niets meer van. Moet je deze test nu bij ELKE onafhankelijke toets op de Juno doen (m.a.w.: zit er onder ELKE toets zes stemmen?), of volstaat één willekeurige toets voor de gehele test. Zoals ik al eerder vermeldde, heb ik gewoon een zes-stemmig accoord in Poly 2 aangeslagen en daar weigerde de tweede noot (bij verschillende accoorden en toonhoogten) telkens dienst.

Maar goed; waar kan ik hem laten nakijken, of is er hier iemand die op een verloren zondagmiddag eens kan kijken?
Ja sorry voor de vragen, maar ik ben een NONO wat dat betreft en wil graag, net als jullie, muziek maken met een goede synth :bekdicht:
 
Round-Robin..

Round-Robin..

De voice-toewijzing van de Juno 106 werkt volgens een soort 'round-robin' principe. Voor elke nieuwe voice die nodig is (omdat je een toets aanslaat.. of een midi-noot stuurt) wordt er eentje gealloceerd. De Juno pakt elke keer de eerste vrije voice die beschikbaar is.

Hierdoor lijkt de defecte voice 'random' over het toetsenbord te springen.. maar in feite is het elke keer dezelfde voice. In de service mode van de Juno laat het display zien welke voice actief is.

De problemen bij de 106 zijn vaak VCF gerelateerd (niet VCO!). Afhankelijk van welke patch/instelling actief is kun je dit goed of minder goed horen.

Ik wil graag een keer naar je Juno (komen) kijken.. maar vrees dat het het overbekende VCF probleem is. Dit is simpel op te lossen door er een andere VCF chip in te zetten.. maar die dingen zijn niet zo maar overal te krijgen.. en meestal vrij duur (reken op minimaal 100 Euro).
 
Sterker nog, ik wens je heel veel succes in het vinden van VCF chips. Ze worden niet meer gemaakt en zijn erg zeldzaam. Ik heb er ooit een uit New York laten komen via Daniel Wang en ik geloof dat ik een jaar geleden de laatste van Service Connection in Hilversum had...ik heb het probleem al twee keer gehad, voor mij rede om het de deur uit te doen.
Overigens moet je maar eens kontakt opnemen met Zoe, die wil nog wel eens weten waar je een chip op de kop kan tikken...
Overigens, mijn rekening bij service connection bedroeg 150 euro....tjaktjing....
 
Erg grappig dit. Zojuist was CraZ even bij mij en constateerde dat het filter voor de 2e stem gewoon helemaal niet meer in mijn Juno vertoeft. Is er gewoon uitgesloopt. Probleem dus in zoverre opgelost. Nu een nieuw filter vinden (met alvast hartelijke dank aan CraZ) en hem erin solderen 8)
 
Origineel geplaatst door foxenberg
Volgens mij is de wereldschokkende gebeurtenis die volgens sommigen in maart 2003 zou plaatsvinden het massaal stuk gaan van Juno 106's 8o)

Ik heb de mijne een paar maanden terug de deur uitgedaan... Ik had al een voorgevoel ook :geslaagd:
 
De Juno 106 staat erom bekend! Vroeg of laat krijg je dit soort problemen.
Ik had ooit een MKS30....hetzelfde verhaal. Oppassen dus ook daarmee!!!

Koop liever een Juno 60, nee helaas geen standaard midi, maar hij klinkt wel net ff wat beter. Veeeeel beter. ;)
Bovendien lijdt hij niet aan dit soort 'stem-problemen'.

Zo zijn er wel meer van die problemen die vaak opduiken bij bepaalde typen synths: bijv Polysix en Poly61 batterij-lekkages, verrotte toetsenborden bij ... etc etc etc........

BTW is mijn Juno60 niet meer te koop. Ik lijk wel dom! 8o)
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top