Waldorf Wavetable Synthesis

Ik zoek een synth om zelf door middel van synthese gave jazz orgels, epiano's en clavs te maken. Ik heb deze sounds sample based, maar ik zou ook graag hiervoor met synthese experimenteren en creatief te werk gaan....
Is de Korg Z1 niets voor je? De Z1 heeft o.a. oscillator modellen voor orgels en elektrische piano's (en fm). Kijk op pagina 40-42 van de handleiding. De Z1 is trouwens een super synthesizer, waar je, zeker als je wilt programmeren (bijna alles is te moduleren), veel aan hebt. Je ziet de Z1 tegenwoordig al voor €400,00 van eigenaar verwisselen. Oh ja, ook het phaser en leslie effect vind je op de Z1.
 
Wat dacht je van een al oudere JV-2080. "Sample and synthesis" laat je toe om samples als basis te gebruiken en met de synthesis engine kan je alles flink wat misbruiken.
 
De Blofeld heeft toch ook 60MB sample RAM aan boord. Kan men daarmee niet uit de voeten?
 
Is de Nord Modular zeer geschikt om orgels, clavs en epiano's te maken? Dat kan ik nergens terugvinden.

denkt niet de nord modulair is basis voor ,...uhh alles je moet weten watje doet en k denk dat ie egt wil spelen tweaken met een synth
wat me niet tegen valt in acoustica sounds repro organd strings
de blofeld ...en ook de z1 anders verhaal = subliem
aan rader dus
z1
 
Is de Korg Z1 niets voor je? De Z1 heeft o.a. oscillator modellen voor orgels en elektrische piano's (en fm). Kijk op pagina 40-42 van de handleiding. De Z1 is trouwens een super synthesizer, waar je, zeker als je wilt programmeren (bijna alles is te moduleren), veel aan hebt. Je ziet de Z1 tegenwoordig al voor €400,00 van eigenaar verwisselen. Oh ja, ook het phaser en leslie effect vind je op de Z1.

shit iedereen zegt ineesn voor synthese egte sounds een z1
na das dus precies waar die goed in is [100 presets vbestaan aleen maar uit modellen van ,...div orchestra sound s:kroon:

kgebruik de z1 voor stringies weirdo sounds
veeeel mogelijk
8~
 
Ik kan niet klagen van mijn Microkorg. Ik werk er al supervlot op :)

De redenen waarom ik de R3 wel interessant vind:

- meer polyfonie (mis ik wel als ik orgel speel),
- Drive circuit (distortion op de MK is enkel aan/uit en ik heb liever een subtiele distortion)
- Effecten: reverb, wahwah, tube sim en compressor voor de geweldige MG Bass
- Beter klinkende resonance
- 2de filter
- Meer patch destinations (diepte van de drive en resonance kunnen koppelen aan het mod wheel)

moeilijk te vinden these days ,maar een microwave xt is zekers tof knobbies wavetables polyfonie genoeg en ...ok sounds [dual filters ]
 
Geen wave....

Korg z1, yamaha sy77/99

Wat je wil kan met bijna alle synths 'kzou persoonlijk een goeie effectbak extern erbij zoeken.
 
De MicroModular is monotimbraal. Je kunt dus maar 1 patch tegelijk spelen. De Modular rack en keyboard versies hebben vier slots voor patches. Ze hebben minimaal 4 voices en maximaal 16 voices (verdubbelt met expansiekaart). De minimodular is eigenlijk een kwartmodular en heeft maximaal 4 voices. Niet echt veel voor een gorgelend orgel dus.
http://www.clavia.se/products/discontinued/nordmodular/technical.htm
 
Laatst gewijzigd:
De MicroModular is monotimbraal. Je kunt dus maar 1 patch tegelijk spelen. De Modular rack en keyboard versies hebben vier slots voor patches. Ze hebben minimaal 4 voices en maximaal 16 voices (verdubbelt met expansiekaart). De minimodular is eigenlijk een kwartmodular en heeft maximaal 4 voices. Niet echt veel voor een gorgelend orgel dus.
http://www.clavia.se/products/discontinued/nordmodular/technical.htm

4 noten is altijd nog heel wat anders dan die 1 noot orgel zoals musicheaven hier claimt. Daarnaast is dat heel goed te gebruiken hoor. De meeste akkoorden van 4 noten gaan veel muzikanten al boven hun pet.

Daarnaast 4 noten blijven wel 1 arp + 3 noot akkoorden en dat vind ik niet karig. Der zijn bandjes die naast drums niet meer instrument sporen gebruiken dan die 4.

:doei:
 
4 noten is altijd nog heel wat anders dan die 1 noot orgel zoals musicheaven hier claimt. Daarnaast is dat heel goed te gebruiken hoor. De meeste akkoorden van 4 noten gaan veel muzikanten al boven hun pet.

Daarnaast 4 noten blijven wel 1 arp + 3 noot akkoorden en dat vind ik niet karig. Der zijn bandjes die naast drums niet meer instrument sporen gebruiken dan die 4.

:doei:

Waar gaat het de TS om: een onderzoek naar hoe je orgel, clav en ep sounds maakt dmv synthese ipv samples? Of gaat het erom die sounds te maken en ook te bespelen? In het laatste geval kan je helemaal niets met die 4 noten (ervan uitgaande dat je patch-load niet te hoog is want anders heb je wel 1 noot!)...zowel niet bij een EP als clav als orgel sound.

Waarom geen FM bak, een DX7, TX81Z...die zijn juist geschikt voor de sounds die je wilt maken...en goedkoop
 
Zou ik niet doen...echt veel meer dan een MicroKorg krijg je er niet voor terug, en dan klinkt de R3 ook nog eens slechter dan de MicroKorg! Neem dan een MS-2000, dan zie je nog eens wat je doet, erg te gekke bak met de mod-sequences erbij enz...en die klinkt tenminste

Die klinkt vooral identiek aan de microkorg die de TS al heeft. Goede bak hoor, daar niet van. Maar klankmatig niet echt een uitbreiding op de microkorg, ook niet wat polyfonie betreft. Je hebt dan wel meer zicht op wat je doet, een mod sequencer (geen step sequencer, tenzij je van vechten houdt...) en een 16 ipv 8 bands vocoder en een ander soort arpeggio (dacht ik).

Wat dan wel te kiezen? Tjaaa....een FM synth doet fantastische E-piano's, maar bv de JX-3P kan op orgelvlak ook heel veel en haalt er ook wel een leuk e-pianootje uit.
 
Die klinkt vooral identiek aan de microkorg die de TS al heeft. Goede bak hoor, daar niet van. Maar klankmatig niet echt een uitbreiding op de microkorg, ook niet wat polyfonie betreft. Je hebt dan wel meer zicht op wat je doet, een mod sequencer (geen step sequencer, tenzij je van vechten houdt...) en een 16 ipv 8 bands vocoder en een ander soort arpeggio (dacht ik).

Wat dan wel te kiezen? Tjaaa....een FM synth doet fantastische E-piano's, maar bv de JX-3P kan op orgelvlak ook heel veel en haalt er ook wel een leuk e-pianootje uit.

Dat klopt. En zo als je kan lezen in mijn post gaat het ook niet om hem een optie te geven die aanvult op z'n MircoKorg maar om een alternatief voor de R3 die hij wil kopen. Daarmee vergeleken is de MS-2000 heaven qua sound, bediening en toetsenbord.

FM synth had ik ook al als optie gegeven
 
Als je moet kiezen tussen R3 en MS2000, zou ik inderdaad voor de MS2000 gaan. Met de R3 heb ik zelf geen ervaring, maar dat hands-on was de reden waarom ik jaren met de MS2000 gedaan heb.

Dat gezegd zijnde zou ik nooit een MS2000 nemen voor polyfoon orgel- en epianospel. Klankmatig wel geschikt, maar ik vind de 4 noten polyfonie daarvoor te weinig. 6 vind ik wel voldoende, maar ik speel dan ook geen al te complexe akkoorden. :)
 
Dat gezegd zijnde zou ik nooit een MS2000 nemen voor polyfoon orgel- en epianospel. Klankmatig wel geschikt, maar ik vind de 4 noten polyfonie daarvoor te weinig. 6 vind ik wel voldoende, maar ik speel dan ook geen al te complexe akkoorden. :)

Inderdaad...ik ook niet hahaha...maar het blijft de vraag of de TS nou wil experimenteren met synthese en dus feitelijk alleen maar EP's Clav's en orgel sounds wil maken, of dat hij die sounds ook echt wilt bespelen zoals je zou doen met die sounds
 
Back
Top