Krk vxt 4 voor hardcore? (I.C.M. sub ;-)

Da-Vince

Ingeburgerd
Lid sinds
1 oktober 2008
Berichten
66
Beste forumleden,

M'n studio begint nu aardig vorm te nemen en hoef ik alleen nog maar monitors (een een nieuwe pc ;-).

Ik krijg nu de aanbieding, 3 x krk vxt 4 voor 300 euro.
Omdat dit toch een leuke deal is, wil ik kijken of ik nu deze 3 koop, en dan later een subje (alleen kom ik alleen de rockit sub tegen? Is er geen sub in de vxt reeks?)

De stijlen die ik ga produceren zijn hardstyle/ -core. Moet ik dan een sub erbij hebben (lijkt me makkelijk), of, volstaat een goede referentie set? (syrincs m3-220)

De setup waar de set in gebruikt zal worden, is op oorhoogte, 1.5 meter tussen elkaar en 1.5 meter tot mijn oren. Dan zit er nog een muur achter (10/15 cm achter de speakers). Gaat dit problemen opleveren? Hoorde dat de vxt serie namelijk goed kan klinken maar wel nauwkeurig geplaatst moet worden.

Dan tot slot, uiteraard ga ik ook eerst luisteren met diverse referentie materiaal. Echter hebben jullie er meer ervaring mee dan mij en moet best een stukje rijden voor de speakers (dus als het niet gaat werken scheelt me dat een middag ;-)


Nu gaat een 4 inch natuurlijk niet diep, iets wat ik voor het produceren van hardstyle/core toch wel nodig heb (kan natuurlijk ook later op een referentie set (syrincs m3-220), maar lijkt me toch beter.
 
waarom 3 ? je werkt toch stereo, dus 2 is genoeg.
Of wil je een reserve hebben staan ?

Daarnaast, heb je de speakers al gehoord ?
Test ze eerst uit in je eigen ruimte voordat je van tevoren subwoofers gaat aanschaffen.

Daarnaast kan je beter het geld van de toekomstige subwoofer bij je budget van je krk's optellen en direct zwaardere exemplaren kopen.

Paar jaar geleden kocht ik ook direct een subwoofer bij mijn monitors maar direct werd al duidelijk dat die niet eens nodig waren.

Daarnaast moet je dan je speakers en subwoofer op elkaar gaan afstellen, anders krijg je teveel geluidsdruk in de overgangsfrequenties tussen de twee luidsprekers.

Mijn tip is dus, scorr 2 goeie monitorspeakers die van zichzelf genoeg laag hebben zodat je geen subwoofer nodig hebt.
 
Tja, ik grap altijd dat "subwoofers alleen geschikt zijn voor explosies", wat natuurlijk niet het hele verhaal is, maar het liefst gebruik je een sub alleen voor het "allerlaagste laag", de laatste 20-30Hz, en niet om ernstige tekortkomingen in je monitoren te compenseren. 1 en ander moet dan namelijk sowieso ontzettend nauwkeurig afgesteld worden om je monitoren enigszins prettig samen te laten spelen met je sub, want je wilt het liefst niet overlappen qua frequenties, maar je wilt ook geen gat. Om van plaatsing nog maar te zwijgen, want dat valt niet mee met subs. Dit alles als extra nadruk en kleine aanvulling op het verhaal van Niel :D

Nu presteren goede luidsprekerfabrikanten het soms om verdomd veel laag uit 4" drivertjes te persen (met een goed kastdesign is heel veel mogelijk, met de juiste driver), dus wie weet gaan die VXT's diep genoeg. Maar als dat niet het geval is, zou ik inderdaad een andere serie kiezen, of een driver die een slag groter is. Je kunt veel dingen op specificaties kopen, maar bij dingen als luidsprekers en microfoons werkt het bijna nooit, of je moet een keer mazzel hebben.
 
De grote vraag is "Hoe hard moet het kunnen?".

Met 30 Watt voor laag en 15 Watt voor hoge tonen zijn dit niet typisch speakers waarmee je flink kunt knallen.

Verder is het een behoorlijk krap woofertje voor de muzieksoort die je maakt (al is dat niet perse een probleem).
 
Bedankt voor de reply's

Punt dat het 3 ware, is dat dit als set zo werd aangeboden en me dat wel een mooie deal leek (inmiddels is gebleken dat 1 topje kapot is (gevallen) dus dat houd ook op)

Maar als ik het dus goed begrijp, heb ik voor het produceren geen sub nodig (als de monitors maar diep genoeg gaan (40 hz oid?).

Verder lees ik ook dat een 8 inch eigenlijk net teveel is in een kleine ruimte (3 * 4) en ik ook als je monitors op 1 meter van je vandaan staan.
Klopt dit ?
 
Toen ik onlangs een aanbieding zag voor de VXT4's die tijdelijk dezelfde prijs waren als mijn rp6 g2's, heb ik even getwijfeld, maar toch heb ik het uiteindelijk niet gedaan. Vooral dat laag heeft me doen besluiten even bij de RP'tjes te blijven. Ook al maak je geen dikke house, een goed monitoringsysteem moet een goed frequentiebereik hebben.
Het is al gezegd, maar ik denk ook dat een combinatie van monitors met sub een vertekend beeld geeft. Plaatsing van sub is erg lastig, waardoor het meestal uitpakt dat het niet goed staat en dus niet een representatieve weergave van je mix kan geven.
Dat gaat is bij die VXT4's ook erg belangrijk. Frequentiebereik van die monitors is van 59hz-20khz. Dan kun je daar de 10S sub bij zetten, maar die heeft een bereik van 34-50 of van 34-130 (instelbaar). Dan heb je dus of een gat in een belangrijk gebied, of een overlap van heb ik jou daar.

Ik zou dan liever even doorsparen tot je een monitorset kan kopen met goed bereik.
 
Verder lees ik ook dat een 8 inch eigenlijk net teveel is in een kleine ruimte (3 * 4) en ik ook als je monitors op 1 meter van je vandaan staan.
Klopt dit ?

Ik ben het daar nooit zo mee eens. Als jouw kamer een goede akoestiek heeft, kun je best 8 inchers neerzetten, voor je frequentiebereik (zie mn eerdere post) gewoon beter. Natuurlijk komen ze in grotere ruimtes wel wat meer tot hun recht, maar grotere speakers kun je ook zachter zetten! Je kamer behandelen is dus wel echt belangrijk, al is het maar wat absorptiemateriaal achter je speakerts (als ze bij een muur staan) en op plekken waar golven weerkaatsen tegen muren bv. Een oud gordijn doet al wonderen!
Overigens zou ik ook altijd een beetje naar de toekomst kijken. Voor je het weet verhuis je naar een plek met een grotere studioruimte, fijn als je oude vertrouwde monitors dan meekunnen.
 
Dat gaat is bij die VXT4's ook erg belangrijk. Frequentiebereik van die monitors is van 59hz-20khz. Dan kun je daar de 10S sub bij zetten, maar die heeft een bereik van 34-50 of van 34-130 (instelbaar). Dan heb je dus of een gat in een belangrijk gebied, of een overlap van heb ik jou daar.

Ik zou dan liever even doorsparen tot je een monitorset kan kopen met goed bereik.


Dat klopt niet. Van de krk site:

Take Control
With a sweepable 50Hz – 130Hz low pass filter, your KRK10s provides flexible control for any monitoring system. It’s true that we think your KRK10s sounds best using KRK full range monitors in a system configuration. However, the low pass filter provides great flexibility with any full-range monitor setup.


Je kan de 10S dus precies zo instellen als je wilt rond het bereik van de VXT4 (of begrijp ik iets verkeerd?). Daarnaast heb ik toch ook al een aantal keren hier voorbij zien komen dat een drieweg systeem toch beter is voor de weergave van vooral de midfrequenties omdat daar kleinere woovers (5" of kleiner) het meest geschikt voor zijn, en je de bas dus beter aan een subwoover kan overlaten. Hoe zit t daar dan weer mee volgens jullie?
 
ok, ik had alleen in de specs gekeken en kon daar niet uit afleiden dat het vrij instelbaar is. maar dan nog blijf ik bij mijn algemene sub-standpunt :)
 
Back
Top