Alternatief voor SynthEdit

virtueel Analoog in de meest letterlijke zin van het woord...

p.s. analoge synths werken toch niet met meer dan 5 volt?
 
De tussenstand...

SynthEdit:

Werkt maar de software lijkt me enigsinds verouderd. Werkte prima op een oud PC'tje. De oscillator kan blijkbaar niet meer dan 11khz genereren (klopt dat? kan zijn dat ik iets fout doe want ik ben er nog maar pas mee bezig) Shareware, basic functies altijd beschikbaar, en als je 50 euro lapt krijg je meer mogenlijkheden. Redelijke prijs en prima optie om kleine generatortjes te bouwen.

SynthMaker:

Ziet er stukken geavanceerder uit dan SE, maar op mij oude PC'tje Viel het niet mee om een simpele sweep te bouwen (De sinus oscillator was erg buggy)
En voor een zo geavanceerd ogend pakket vraag ik me af waarom ze maar 1 ruis hebben en verder nergens vermelden of het witte rose of andere ruis is. (klinkt wit maar ik ben niet overtuigd) Mooi dat hij .dll of .exe kan bouwen. Mist een Knob en slider module die 0-10 volt kunnen maken (iets wat in mijn ogen erg basic is 10V, Aarde en een potmeter) 30 dagen trial versie, en daarna een te hoge prijs. (als een basic oscillator al buggy is... nou nee dan wil ik die prijs niet betalen).

Een conclusie heb ik nog niet. Ik hoop dat ik een 3e alternatief kan vinden. Evt ook iets om DXi mee te bouwen.


Gewoon in C programmeren, dan weet je zeker dat je over een jaar nog helemaal niks hebt. Steek er eerst eens een beetje tijd in voor je die programma's afschrijft omdat *jij* er iets niet mee voor elkaar krijgt.
 
hehe, de boel helemaal from scratch in C programmeren is wel heel erg het wiel opnieuw uitvinden...
synthmaker is mooier, kan meer etc etc etc maar als je er geen reet van snapt of niet doet wat jij wil kan je veel beter synthedit erbij pakken... een pakket is niet zo zeer van zichzelf superieur maar wat de creator er mee kan en doet... (ik blijf het zeggen)
 
De tussenstand...
SynthMaker:

Ziet er stukken geavanceerder uit dan SE, maar op mij oude PC'tje Viel het niet mee om een simpele sweep te bouwen (De sinus oscillator was erg buggy)
euh? niet eerder een latency issue dan ofzo? ik heb nog niets gemerkt van buggy oscillatoren. Overigens kun je als je wilt je eigen oscillatoren bouwen met custom algorithmes in inline code of uit andere oscillatoren je eigen golfvormen bouwen met wat priegelwerk :)

En voor een zo geavanceerd ogend pakket vraag ik me af waarom ze maar 1 ruis hebben en verder nergens vermelden of het witte rose of andere ruis is. (klinkt wit maar ik ben niet overtuigd)

kan ik weinig over zeggen, gebruik de ruis tot op heden niet maar volgens mij is ie "wit" indedaad. Kijk ook even in de analog uitbreiding die je gratis van de site kunt downloaden. misschien zit daar wat anders tussen? Volgens mij is pink noise gewoon ruis met een falloff per octaaf. Daar is vast wel iets voo rte verzinnen met wat moduletjes in SM. Edit: misschien ook niet, ik weet het niet, ik weet te weinig van ruissoorten af.

Mooi dat hij .dll of .exe kan bouwen.

Yup. En als je m niet registreert krijg je op je output er gratis bursts witte ruis bij :-) Ik ben er vrij zeker van dat dat witte ruis is tenminste :)

Mist een Knob en slider module die 0-10 volt kunnen maken (iets wat in mijn ogen erg basic is 10V, Aarde en een potmeter)

heu? Alle standaard knobs en sliders genereren een float waarde tussen 0 en 1 tenzij anders ingesteld. Je kunt ze elke waarde geven die je maar wilt. Je kunt de min/max, stepping, etc net zo fijn afstellen als je zelf wilt. Zelfs de mate waarin de knop "neigt" naar een boven of onderliggende waarde is in te stellen. Verder reageren ze standaard op midi cc en automation (mits de knop zelf 0-1 als min max heeft ivm het automation protocol. Ik heb nog nooit een knop of slider NIET kunnen laten doen wat ik wilde. Volgens mij moet je de manual eerst es effe goed bekijken? (multiplier objectje toevoegen doet ook vaak wonderen).

Als je het forum even doorspit van synthmaker kom je daarnaast diverse gratis modules tegen die honderden knoppen en sliders bevatten met de meest uiteenlopende functionaliteit en grafische elementen. Vooral medeforumlid Angular Momentum heeft een aantal echt waanzinnig mooie creaties op het synthmaker forum beschikbaar gesteld.

30 dagen trial versie, en daarna een te hoge prijs. (als een basic oscillator al buggy is... nou nee dan wil ik die prijs niet betalen).

Ik ben nog geen buggy oscillatoren tegen gekomen, maar ook voor oscillatoren bestaan er nog een aantal (gratis) uitbreidingen volgens mij. De prijs is helemaal niet zo hoog als je kijkt wat voor een waanzinnig uitgebreide en flexibele tool je er voor krijgt. De mogelijkheden zijn echt praktisch oneindig en ook de grafische kant is echt heel flexibel.

De personal license valt erg mee en wil je commercieel aan de gang dan valt die investering ook nog wel te overzien. Een beetje profi VST kost vaak al meer en als je een dikke plugin bouwt en een paar exemplaren verkoopt dan heb je het verschil er toch zo weer uit?

Ik zou eerst de manual eens serieus doorlezen en voor jezelf nagaan of je alle elementen ook echt BEGRIJPT. Synthmaker is een extreem uitgebreid, flexibel en daarmee ook aardig complex pakket. Als iets er niet in zit is het meestal ergens op het forum te downloaden of snel zelf te bakken. Het pakket vraagt dus niet alleen om een kleine financiele investering, maar ook om een aardige investering in tijd en geduld. Als je beide op kunt brengen kun je met deze software praktisch alles bouwen dat je maar kunt verzinnen. Het enige grote nadeel vind ik zelf dat (nog) niet alle plugin / os platformen worden ondersteund.
 
En voor wie het wil proberen en FL studio al heeft: Synth Maker FL edition zit standaard in Fruitly Loops.

Je kunt er geen standalone VST's van maken, maar je kunt je maaksels wel uitwisselen met de "echte" Synth Maker en ook Synth Maker schema's draaien in Fruity.

Hoe koel is dat?
 
Na een uurtje knutselen met Synthmaker:

... Synthmaker is prachtig. (zodra je niet meer over het developer mode knopje heen kijkt)
Maar het mist toch nog enkele basic bouwsteentjes voor zo'n uitgebreid pakket. SynthEdit heeft een hele grote concurrent. Maar SynthMaker mist een mooie instap versie.
 
Als je in C kan/wil programmeren zal het er idd anders uit zien. Ik wil geen C leren omdat mijn prioriteien anders liggen en daar gewoonweg geen tijd voor heb. En al dat gefroebel met formules is aan mij niet besteed.

Dus vanuit mijn standpunt is SynthEdit gewoon minder geschikt dan SynthMaker. En dan nog is het maar een eerste opinie... Want ik ben er nog maar net ingedoken.

Gewoon in C programmeren, dan weet je zeker dat je over een jaar nog helemaal niks hebt. Steek er eerst eens een beetje tijd in voor je die programma's afschrijft omdat *jij* er iets niet mee voor elkaar krijgt.
 
euh? niet eerder een latency issue dan ofzo? ik heb nog niets gemerkt van buggy oscillatoren. Overigens kun je als je wilt je eigen oscillatoren bouwen met custom algorithmes in inline code of uit andere oscillatoren je eigen golfvormen bouwen met wat priegelwerk :)

Ja oud PC'tje, ik durf hem nog niet op mn 64bit bakje te plakken.
Het priegelwerk is in SM best te doen. Net als IC's met draadjes aan elkaar solderen maar dan zonder je vingers zwart te stoken


Volgens mij is pink noise gewoon ruis met een falloff per octaaf. Daar is vast wel iets voo rte verzinnen met wat moduletjes in SM.

Hmm idd 1/3db per octaaf eens kijken of me dat lukt.


Yup. En als je m niet registreert krijg je op je output er gratis bursts witte ruis bij :-) Ik ben er vrij zeker van dat dat witte ruis is tenminste :)

Ja, maar voor de mini dingetjes die ik er mee bouw vind ik hem te duur, en ik ga toch geen Moog bouwen. Dat laat ik over aan de Moog fabriek.


heu? Alle standaard knobs en sliders genereren een float waarde tussen 0 en 1 tenzij anders ingesteld. Je kunt ze elke waarde geven die je maar wilt. Je kunt de min/max, stepping, etc net zo fijn afstellen als je zelf wilt. Zelfs de mate waarin de knop "neigt" naar een boven of onderliggende waarde is in te stellen. Verder reageren ze standaard op midi cc en automation (mits de knop zelf 0-1 als min max heeft ivm het automation protocol. Ik heb nog nooit een knop of slider NIET kunnen laten doen wat ik wilde. Volgens mij moet je de manual eerst es effe goed bekijken? (multiplier objectje toevoegen doet ook vaak wonderen).

haaaaa thx! das wat voor morgen als het weer donker is... :-D
Ik wil in eerste instantie gewoon een simpel toongeneratortje bouwen met alle mogenlijke basic functies (alle golfvormen + ruis) en een goeie frequentie readout. Ik gebruik nu de FFT aan de uitgang maar zou graag een knob of slider maken met daarbij netjes de exacte frequentie. Zo klein mogenlijk.

Als je het forum even doorspit van synthmaker ...

Dat is voor morgen. :-)


Ik ben nog geen buggy oscillatoren tegen gekomen....

Komt waarschijnlijk door mijn AMD PC'tje. De multi osc kan zomaar opeens stilvallen... Maar ik zal eens kijken voor een andere oplossing.

De personal license valt erg mee en wil je commercieel aan de gang dan valt die investering ook nog wel te overzien. Een beetje profi VST kost vaak al meer en als je een dikke plugin bouwt en een paar exemplaren verkoopt dan heb je het verschil er toch zo weer uit?

Hmm, zou ik met een toongenerator genoeg kunnen verdienen?
Volgens mij is daar niet veel vraag naar...
Ik wil eigenlijk niet commercieel an de gang, maar als ik zo een volledig geregistreede versie kan verdienen dan zal ik het zeker overwegen.


Ik zou eerst de manual eens serieus doorlezen en voor jezelf nagaan of je alle elementen ook echt BEGRIJPT. Synthmaker is een extreem uitgebreid, flexibel en daarmee ook aardig complex pakket. Als iets er niet in zit is het meestal ergens op het forum te downloaden of snel zelf te bakken. Het pakket vraagt dus niet alleen om een kleine financiele investering, maar ook om een aardige investering in tijd en geduld. Als je beide op kunt brengen kun je met deze software praktisch alles bouwen dat je maar kunt verzinnen. Het enige grote nadeel vind ik zelf dat (nog) niet alle plugin / os platformen worden ondersteund.

Manuals and me.... Naaahhh.. hehehe... Intuitie is mijn manual. :-) En google is optie 2 als ik er met intuitie niet kom. Tot zover ben ik puur op intuitie al een heel eind op weg. EN DAT vind ik dus belangrijk. Dat ik zonder ook maar iets van C++ te hoeven weten iets kan bouwen wat doet wat ik er van verlang. Net als een radiotje recyclen. Kost ook niks...
 
dat zou er idd wel mogen zijn voor andere pakketten...


En voor wie het wil proberen en FL studio al heeft: Synth Maker FL edition zit standaard in Fruitly Loops.

Je kunt er geen standalone VST's van maken, maar je kunt je maaksels wel uitwisselen met de "echte" Synth Maker en ook Synth Maker schema's draaien in Fruity.

Hoe koel is dat?
 
Ja ok, maar SE heeft dan wel weer een PWM input op de pulse, en dat kon ik in SM niet vinden.

wat trouwens wel een 'bug' is in synthedit is het gebruik van een LFO met blokgolf wave, dit is geen 50% pulse...

Trouwens, kan SM ook een Linux LADSPA ding van je maken van mijn knutselwerkje?

(Linux Audio DSP Application)
 
geen idee...
Ja ok, maar SE heeft dan wel weer een PWM input op de pulse, en dat kon ik in SM niet vinden.
misschien heeft synthmaker verschillende OSC modules (dus bijv ook 1 met alleen een 50% pulse) bij Reaktor heb je dit ook bijv... dit is gedaan om zo nog meer proc. tijd te sparen...
virtueel Analoog in de meest letterlijke zin van het woord...
en dus moet je het maar hebben over aarde? :D
 
ben nu op het punt om het ding te exporteren... tis me nog niet helemaal helder of ik de audio out module (Default soundcard en ASIO) nu IN de plugin moet zetten of erbuiten.

Word een vaag plugje....
 
Ik ben wel erg tevreen over SE. Zie een aantal projecten die ik ermee heb gemaakt.

Het mooie ervan vind ik dat je er heel snel iets mee kunt maken, en je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Er zijn ook erg veel nieuwe modules te downloaden die nog meer functionaliteit toevoegen, ook op het gebied van MIDI automatisering.

Als ik me niet vergis zijn die gratis synths van Elektrostudio ook met SE gemaakt.
 
die -3db per octaaf ben ik nog niet helemaal over uit... dus nu mijn vraag, hoe maak ik met standaard moduletjes een -3db/oct filter. ik heb al wat gespeeld met de diverse eq's maar ik kan nergens een waarde in db invullen of moet ik de 12db/oct filter delen door 4? en zo ja hoe. Eigenlijk is SF niet echt de juiste plaats hiervoor maar het laat hopenlijk wel zien dat het niet zo heel gek moeilijk is om een eenvoudige vst plug te bouwen.
 
Back
Top