[ Soundscape ] - Ambient, minimalistic, dark, live improv

Ik kan serene soundscapes zo nu en dan wel waarderen.
Iets laags erbij had van mij misschien gemogen, maar da's een kwestie van smaak.
Vind 'em zo ook wel lekker eigenlijk :)
 
Nee ik bedoelde eerder een lage toon, of baslijn, zodat er in de bas-regionen meer gebeurt, blijft zo vrij licht terwijl de compositie soms wat duister is. Hoop dat ik het een beetje logisch zeg :)
De opname heb ik niet als storend ervaren.
 
Nee ik bedoelde eerder een lage toon, of baslijn, zodat er in de bas-regionen meer gebeurt, blijft zo vrij licht terwijl de compositie soms wat duister is. Hoop dat ik het een beetje logisch zeg :)
De opname heb ik niet als storend ervaren.

Aha, ik had het inderdaad niet zo begrepen. Klopt denk ik wel wat je zegt, de compositatie mist een beetje spanning onderin verder in het nummer. Dat is voor de volgende dan :)

Misschien is het wel eens leuk om uit te leggen hoe ik werk. De term "Live Looping" zegt de meeste mensen misschien niks maar dat is de techniek die ik hier gebruikt heb. Het komt er op neer dat je van mbv 1 of meerdere delays en/of loopers "live" een compositie maakt. In dit nummer hoor je maar 1 loop van 8 seconden en een 2-tal kortere delays+effecten als pre-loopers. Maar je kunt ook meerdere loops parallel gebruiken, al dan niet in sync op basis van midi clock. Zelf gebruik ik vaak analoge tape delay effecten met veel feedback en resonantie die ik live continue tweak.

Je moet het zo zien dat in een setup als deze de looper als een extra instrument fungeert. Het nadeel is wel dat je een nummer qua compositie niet altijd volledig onder controle hebt, bv als je een "foutje" speelt of een foutje maakt bij het maken van een loop etc. Het voordeel is dat je, als je de techniek goed beheerst, een unieke sound kunt neerzetten in de studio of op een podium, of heel snel leuke ideeen voor nieuwe nummers kunt maken.

Persoonlijk vind ik het resultaat van een nummer die ik op deze manier, dus qua "sfeer", meestal beter dan iets wat ik met Logic of Cubase maak. Met name de interactie tussen verschillende loops en frequenties leveren vaak mooie en onverwachte dingen op waarvan je later denkt "hoe heb ik dat in godsnaam gedaan" ;)
 
Laatst gewijzigd:
Zo, ik heb er laatst ook eentje geprobeerd te produceren, maar deze is toch heel wat mooier. complimenten!
 
Heel organische klank,levendig,
zelf hoop ik ooit mijn looper ook eens fatsoenlijk de gebruiken,
samen met een gitaar en pitchshifters en gitaarsynth,
maar voorlopig effe geen tijd om me erin te verdiepen :-(
Ik kijk uit naar je volgend track :-)
 
Mooi nummer hoor, ik vond het niet zo erg donker, persoonlijk gezegd.
Dan zou er ook iets meer spanning in de gekozen noten moeten zijn.

:) En ik miste juist een beetje hoog ;) maar na een weekje glasbewerken tussen de machines staan is mijn hoog ginder wat achter gebleven.

He. Was ik maar niet zo'n fan van industriële klanken :p
 
Mooi nummer hoor, ik vond het niet zo erg donker, persoonlijk gezegd.
Dan zou er ook iets meer spanning in de gekozen noten moeten zijn :) En ik miste juist een beetje hoog ;) maar na een weekje glasbewerken tussen de machines staan is mijn hoog ginder wat achter gebleven.

Thanks. Ik mis zelf ook altijd een beetje in't hoog, ik ken dat ;)

Heel organische klank,levendig,
zelf hoop ik ooit mijn looper ook eens fatsoenlijk de gebruiken,
samen met een gitaar en pitchshifters en gitaarsynth,
maar voorlopig effe geen tijd om me erin te verdiepen :-(
Ik kijk uit naar je volgend track :-)

Pitchshifter gebruik ik vaak, dat is is voor dit genre heel goed te gebruiken. Ik zal binnenkort weer eens wat opnemen. PS Welke looper gebruik je zelf?
 
@ Sjaak : heb hier een Boss RC-50 en een Digitech GNX-4,maar zoals gezegd,heb ik er nog geen tijd voor gemaakt om er fatsoenlijk iets mee te doen :-(
Tot volgende
 
@ Sjaak : heb hier een Boss RC-50 en een Digitech GNX-4,maar zoals gezegd,heb ik er nog geen tijd voor gemaakt om er fatsoenlijk iets mee te doen :-(
Tot volgende

Aha...de RC-50, heb ik ook 2 jaar gebruikt denk ik. Op zich een prima looper voor zijn geld, vooral als je de "feedback loop" truuk toepast. Dan istie ook op 1 track als een delay te gebruiken. Bv: met een loop van 30-60 seconden en een feedback van 30-70% (die je dan regelt mbv de aux input level knob) kun je heel goed Ambient soundscapes meemaken. Zie voor meer infohttp://euroloopfest.com/sjaak/rc50.shtml
 
Aha...de RC-50, heb ik ook 2 jaar gebruikt denk ik. Op zich een prima looper voor zijn geld, vooral als je de "feedback loop" truuk toepast. Dan istie ook op 1 track als een delay te gebruiken. Bv: met een loop van 30-60 seconden en een feedback van 30-70% (die je dan regelt mbv de aux input level knob) kun je heel goed Ambient soundscapes meemaken. Zie voor meer infohttp://euroloopfest.com/sjaak/rc50.shtml

Hoi,
Ik heb net een rc-50 gekocht, kun je mij deze truuk even uitleggen?

jooo
thanks
 
Erg mooi Sjaak........omdat ik zelf geen looper heb maar wel aan wil beginnen wil ik alvast een poor-man looper door een bandecho de wiskop uit te schakelen mbv een switch
maken........in mijn geval wordt 't een Evans met een lint van 4 meter.

Die Electrix-looper schijnt erg gaaf te zijn maar ook behoorlijk zeldzaam ben ze nog niet tegen gekomen tweede-hands

grt Gert-Jan
 
:okdan: mooi mooi mooi
 
Back
Top