chekken of mijn ouwe pentium wel sysex ondersteunt

ZERO1985

Stamgast
Lid sinds
22 februari 2003
Berichten
202
Locatie
Hazerswoude Rijndijk
Hoe kan ik chekken of mijn Compaq Presario (een pentuim 100 uit '95 dacht ik) wel sysex ondersteunt? Het maken van bulkdumps van mijn mc 303 is nl. wel eens helemaal mislukt en toen was ik alles kwijr...

bij voorbaatn dank,

Daan v. Teeffelen
 
hmm sysex en pentium heeft verdomd weinig met elkaar te maken. zal hem eerder in de gebruikte programmatuur zitten of de 303 zelf. ik zou daar eens naar kijken
 
Sysex is gewoon onderdeel van het MIDI-protocol net zoals o.a. noten en controllers. Dus het licht idd eerder aan de instellingen van de mc303 of aan je software.
 
idd. maar wat je maybe iook kan bedoelen is of je soundcard sysex ondersteund. Sommigge XG kaarten en GS kaarten kunnen ook sysex lezen. Maybe dat je dat ook kan bedoelen.

Maar je pentium verstaat alleen 1 en 0. (tis een rekenmachine. geen grafisch amd geval ;) )
 
Oude soundblaster kaarten hadden wel eens problemen met sysex.....en in zo'n antieke pc kan best zo'n kaartje zitten. ;)
 
Origineel geplaatst door OnAcid
Oude soundblaster kaarten hadden wel eens problemen met sysex.....en in zo'n antieke pc kan best zo'n kaartje zitten. ;)

hehe ik ken die dingen jah. Hadden we bij hardware ;) Gave dingen moet ik zeggen alleen zo bout als maar zijn kan. maar het idee is leuk ;)
 
Origineel geplaatst door Slipperman
idd. maar wat je maybe iook kan bedoelen is of je soundcard sysex ondersteund. Sommigge XG kaarten en GS kaarten kunnen ook sysex lezen. Maybe dat je dat ook kan bedoelen.

Maar je pentium verstaat alleen 1 en 0. (tis een rekenmachine. geen grafisch amd geval ;) )

Een geluidskaart die sysex ondersteund? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord... althans niet zo basaal zoals jij het zegt ;)
Als een geluidskaart midi kan verzenden/ontvangen dan is sysex in principe ook geen probleem, want midi is in feite sysex, gebaseerd op hexadecimale code. Het verschil is echter dat de dataomvang van sysex banken vaak veel groter is dan de standaard mididata, omdat er veel meer gegevens tegelijk worden verstuurd (midi is een serieel protocol, heel erg traag (en ouderwets ;)) in vergelijking met bijvoorbeeld USB). Het probleem waar je dus tegenaan zou kunnen lopen is dat de sysexbanken zo groot zijn dat de geluidskaart/processor de te versturen datastroom niet aankan binnen de tijd dat de data verstuurd/ontvangen moet worden, wat kan resulteren in een soort van time-out. Als dat ook op je synthesizer gebeurd dan kun je daarmee flinke problemen veroorzaken. Verder is het ook afhankelijk van de gebruikte software hoe die met het versturen/ontvangen van sysexbanken omgaat.

Ohja, als een geluidskaart de mogeljkheid heeft tot het afspelen van midi-sounds (bijvoorbeeld m.b.v. een wave-table ofzo) dan kun je ook sysex gebruiken om bepaalde midifuncties aan te roepen. Echter zijn bij de meeste geluidskaarten die functies toch zo beperkt dat je er niks aan hebt. Elke geluidskaart heeft tegenwoordig wel een of andere wave-table of andere midi-klankbron ingebouwd zitten. Maar elke geluidskaart met midi is in staat sysex te verwerken zonder er zelf wat mee te doen.
 
Origineel geplaatst door OnAcid
.....en in zo'n antieke pc kan best zo'n kaartje zitten. ;)

laten we het gezellig, binnen de sfeer houden & het een "vintage" PC noemen
:smeris:

gr jzz
 
er waren kaarten voor je pc die XG zijn en die idd echte sysex messages ondersteunen. DIe kun je ook weer vo0or XG midi files gebruiken. Ze zijn voor die speciale effecten die enkel XG kent.
 
Allemaal hartstikke bedankt voor het antwoorden, maar het is mij eerlijk gezegd allemaal nog iets te technisch..... :confused:
als nu de meerderheid nou zegt dat je met dat low-budgetkaartje van mij (tenminste... zo klinkt-ie ):) , die standaard in mijn Compaq Presarium zit (ja zoon ouwe pentium 100 ofzo uit '95) bulkdumps moet kunnen maken van mijn MC-303 en terug, dan probeer ik toch maar weer eens...
Maar ik durf dus niet zo veel risico te nemen, omdat sommige patterns die ik gemaakt heb al jaren oud zijn en er soms stiekem best trots op ben :) het oudste maakte ik toen ik 14 was (ben nu 18) en die dingen klinken soms nog beter dan wat ik nu maak.

ik hoop dat jullie dan begrijpen dat ik t 100% zeker wil weten of bulkdumps maken dus ECHT kan.

bij voorbaat dank

Daan

ps: mijn roland e-86 is GM en GS compatible, dus niet XG :)
 
Back
Top