AN/DX200 vs. RM1X vs. MC-505

MizZoo

Nieuwkomer
Lid sinds
9 juni 2009
Berichten
5
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een Groovebox, maar ik kom er niet uit. Ik hoop dat ik met jullie ervaringen wat verder kom. Na wat research heb ik de volgende synths geselecteerd: de Yamaha AN/DX200, RM1x en de Roland MC-505. Deze zijn allemaal vrij betaalbaar tweedehands te krijgen (zo rond de €200). Ik heb ook gekeken naar een Korg EA/ER combo, maar dat gaat mijn budget iets te boven.

Het belangrijkste vind ik de geluidskwaliteit. Als ik het zo bekijk zal ik de meeste mogelijkheden van deze synths nooit benutten, dus dat heeft een lagere prioriteit. Ik zal de uiteindelijke synth niet gebruiken voor dance/trance/techno, al lijken ze wel op die markt gericht. Ik zal 'm voornamelijk gebruiken voor ambient/(ambient) techno/standaard rock/pop. (Denk aan radiohead, eno, boards of canada, etc.). De synth moet dus een aantal bruikbare drumkits hebben (beetje ala de welbekende roland TR serie), en daarnaast een aantal goeie synth geluiden.

De DX/AN200 lees ik veel goeds over, vooral over de geluidskwaliteit van de synths. De RM1X ben ik niet zo zeker over, het lijkt mij dat er veel verouderde geluiden op zitten, beetje cheesy. De MC-505 is volgens mij erg gedaald in prijs de laatste paar jaar, dus wellicht is dat nu wel een goede koop.

Welke van de drie is volgens jullie de beste keuze? Mochten jullie nog andere suggesties hebben hoor ik het uiteraard graag.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

MizZoo
 
Als je de geluidskwaliteit het belangrijkst vind dan kun je de RM1x vergeten. Heeft wel de beste sequencer trouwens.
De an200 en de dx200 zijn synths met een sequencer erin, volgens mij hebben zij geen echte drumgeluiden.
Dan blijft alleen de MC505 over. Die heeft ook drumgeluiden, klinkt wat beter dan de rm1x.
Voor dat geld heb je ook een MC307.

Ze zijn wel allemaal gericht op dance. Grooveboxen zijn niet echt voor ambient (waarvoor de DX200 misschien wel het meest geschikt is) gemaakt.
 
DX200 heeft wel drumgeluiden maar verwacht geen TR kits. Uiteindelijk is het tamelijk beperkt, ook niet of nauwelijks editing van drumgeluiden als ik het mij goed herinner. Wel goed in extreme geluiden. Bassen kunnen echt oncontroleerbaar flabberen. Ik heb sowieso altijd het idee dat fm synthese een soort van min of meer getemde doos van pandora is.
 
Als je de geluidskwaliteit het belangrijkst vind dan kun je de RM1x vergeten. Heeft wel de beste sequencer trouwens.
De an200 en de dx200 zijn synths met een sequencer erin, volgens mij hebben zij geen echte drumgeluiden.
Dan blijft alleen de MC505 over. Die heeft ook drumgeluiden, klinkt wat beter dan de rm1x.
Voor dat geld heb je ook een MC307.

Ze zijn wel allemaal gericht op dance. Grooveboxen zijn niet echt voor ambient (waarvoor de DX200 misschien wel het meest geschikt is) gemaakt.

Ja, dat had ik al verwacht. Maar ik wil graag een pattern-based drumcomputer en een eenvoudige synth, en aangezien ik (nu nog niet) al te veel geld wil uitgeven leek zo'n alles in een groovebox me leuk om mee te beginnen. Een losse synth en drummachine zou ook leuk zijn, maar ik denk niet dat ik dat voor dezelfde prijs ga krijgen. De AN/DX200 heeft 120 drumsounds, inderdaad een stuk minder dan de MC-505, maar eigenlijk zijn 2 á 3 bruikbare kits alles wat ik nodig heb.

Wat is de meerwaarde van een MC-307 tegenover een MC-505?
 
er is ook nog de sh32, deze heeft best goeie editbare tr drumgeluiden
en de synth is ook best okee, maar ik dacht niet dat ie kan sequencen.
zou kunnen dat er een step sequencer opzit
naar mijn smaak klinkt de an200 beter ,maar deze heeft weer minder interesante drumgeluiden.
de rm1x wimt het als sequencer, erg fijn. met een beetje moeite
kan ie redelijk klinken, maar niet zo goed als de anderen
de dx200 kan je niet echt editten op het ding zelf (een beetje) ik weet niet
zeker of dat ook voor de an200 geldt
ik vond zelf het filter op de dx niet zo mooi, maar goed, het is dan ook een dx :)
anyway succes !
 
Ik vind het eigenlijk een best grote fabel dat een RM1x niet goed klinkt. Zelfs zonder al teveel moeite krijg je er al goede dingen uit.

Het is natuurlijk wel afhankelijk wat voor soort muziek je ermee wilt gaan maken, maar als sequencer vind ik de RM1x veel beter t.o.v. de andere apparaten die je opnoemt (505 ken ik niet IMO)
De Rm1x is een Rompler met alleen tweakbare geluiden (beetje aanpassing is wel mogelijk) , en de andere bakken (MC505 weet ik niet zeker) hebben wel synthese aan boord als geluidsbron.

Als je interesse hebt, en aangeeft wat voor stijl je wilt gaan maken kan ik eventueel wel een stukje opnemen uit de RM1x als voorbeeldje. Vraag me niet om trance oid te maken want dat weiger ik :)
 
Ik heb even een drum arp en een synth arp gemaakt met de RM1x als voorbeeld voor de geluiden en de sequencer. Dit is puur alleen de RM1x die je hoort.
Misschien kan iemand enkele vergelijkbare voorbeeldjes van de AN , DX en MC posten?
 

Attachments

  • Rm1x test1.mp3
    3,1 MB · Bekeken: 89
  • Rm1x test2.mp3
    3 MB · Bekeken: 76
Hoe je dit voor pop/rock wilt gaan gebruiken zie ik nog niet zo, en waar ligt de balans daar?

De RM1x heeft echt een beperkte synth engine, je hebt maar 1 "oscillator" per voice dus je kunt slecht layeren (het kan wel maar dan moet je de sequence track kopiëren en deze een nieuwe voice toewijzen, gedoe dus) en geen filter ADSR/envelope, de basisgeluiden zijn niet allemaal even inspirerend, dus ik zat persoonlijk al vrij gauw aan het einde met het ding en heb er een VA bijgekocht. De sequencer is wel ijzersterk (makkelijker en krachtiger dan die van de MC-505, naar mijn mening). Maar verder, of het aan de D/A converters lag of gewoon aan de simpelheid van de geluiden, de RM1x heeft me nooit kunnen pakken qua geluid. Ook de drums waren het net allemaal niet, wel een hoop "bread 'n' butter"-samples, genoeg hatjes, snaretjes, clapjes, sommigen deden het redelijk in een mix, maar ook daar pakte de machine me nooit echt.

Nog een filmpje met wat spielerij met de RM1x:

Wat betreft de AN200/DX200, beide klinken best goed maarrr de sequencer zou voor mij absoluut ontoereikend zijn. Dus ook hier de vraag: wat zijn je verwachtingen wat dat betreft?

Ik denk dat de ideale mix tussen sequence en synth hier de MC-505 zou zijn. De vraag is alleen: klinkt de MC-505 te "middle of the road" voor je of is dat juist waar je naar zoekt? Een redelijk flexibele synth, maar wel overduidelijk een ROMpler met niet dat echte VA-karakter wat de AN/DX wel hebben... is maar net wat je zwaarder laat wegen.
 
IK heb een tijd lang de DX200 gehad en het heeft nooit geklikt. De drumgeluiden zijn overbodig (en als ik me niet vergis identiek aan de AN 200), de geluidskwaliteit vond ik maar niets, slechte of geen interpolatie tussen de parameters waardoor ik sommigen gewoon niet gebruikte, stepping van het filter bij wat hogere resonantie, het aantal te moduleren parameters in de Free EG is te beperkt, de editor wordt niet meer actief ondersteund (het zal wel wat zoeken worden om het onder XP aan de gang te krijgen), de DATA knop krijgt al heel gauw kuren (terwijl je die dag in dag uit gebruikt). En ik heb echt mijn best gedaan om er iets leuks van te maken.

Soit, na al deze negativiteit is mijn mening het volgende. Enorm leuk en uitdagend concept, prima idee om FM in een groovebox te gieten. Uit- en afwerking: 0. Ik heb besloten om de mijne te verkopen en zelf een betere versie te programmeren in Reaktor. Veel leuker.
 
ik heb net de AN200 gehad en ik vond het niet echt zo ongelooflijk.
Als ik kijk wat je wensen zijn, lijkt me een EMU MP7 of nog beter XL7 een veel betere koop (goeie geluiden zowal synth als drums, 1 geluid = 4 layers, meerdere uitgangen zodat je bvb je synthgeluiden en drums apart in mengpaneel kan sturen , véél knoppen etc om realtime te freakenetc etc)
Er is vrij veel info over te vinden hier op SF, ze worden echter slechts zeer mondjesmaat aangeboden (ik heb er eentje in de aanbieding, XL7)
Ook een stevige constructie.
 
Ik vind het wel meevallen hoor die Commandstations...

-de fx routing is irritant, geen sends maar keuze uit 3 bussen..
-onhandige undo functie
-lopen soms vast, geluid blijft hangen
-filters vallen tegen.. klinken dun..
 
na jaren van impulse en fast tracker was de dx-200 mijn eerste synth. Wat een gave bak. Ik heb er veel van geleerd, maar natuurlijk zijn er ook drawbacks. Ligt erg aan je doel. Ik wilde puur wat pielen met synthese en wat leuke groovejes maken, ben pas later uit gaan bouwen.
Ik heb het idee dat je echt nummers wilt gaan maken en je noemt dan specifiek wat stijlen waar een groovebox niet echt op aansluit. Neem bv. de DX-200. Supervette sounds met die FM-synthese, maar er zit een stepsequencer in dus in je patterns is de synth monofoon (hoewel je er live wel gewoon polyfoon overheen kunt spelen). Leuk voor acid-techno-groovejes, maar waar blijven dan je mooie Ambient pads?
De drumsamples in de DX zijn ook niet super, maar wat ik vooral lastig vind is dat er bij de ingebouwde FX geen compressor zit, dus ipv pompend klinkt ie altijd iets wobbly.

Ik heb wel nog steeds een zwak voor mijn DX (hij zal dus ook nooit gaan), maar dat komt omdat het mijn eerste synth was, hij superdik klink met zn FM-synthese en leuk is om soms bij het jammen een simpele drumcomputer bij de hand te hebben.

Maar terug naar jou. Heb je een goede computer? Ik zou in jouw geval dan gewoon lekker voor FL studio gaan. Heb je meteen superveel mogelijkheden voor ongeveer dezelfde prijs (afhankelijk van de versie) als waar je een DX voor haalt. Bovendien kun je dan meteen alles wat je wilt:
- pattern-based
- drumsounds bijgeleverd, en je kunt zelf tonnen samples in de sampler inladen.
- bijgeleverde synths, fx en vst-ondersteuning
Dat lijkt me in jouw geval een mooier begin, want dan komt er ook nog wat van die Ambient.
 
Bedankt voor jullie reacties, erg bruikbare informatie allemaal.

EMU commandstations komen er dus bij als opties, alleen zijn ze wel wat duurder dan bijvoorbeeld de AN/DX200. Die heb ik op dit forum voor zo'n 150e weg zien gaan, terwijl de commandstation toch wel zo'n 250 gaat kosten lijkt mij.

Ik zou nog wel wat meer willen weten over de drumsounds, van de synth sounds en mogelijkheden heb ik nu wel een aardig beeld. Welke groovebox zou de beste keuze gaan als ik hem bijvoorbeeld alleen voor drums zou gebruiken? (of is geen enkele van deze boxjes geschikt voor drums en kan ik beter voor een ER-1 ofzo gaan?)

Ik heb overigens een vrij goeie computer, inclusief wat software, midi keyboard, etc, maar hardware heeft toch wel iets, dus vandaar dat ik graag een hardware synth wil.
 
dan zou ik je nogmaals de EMU aanraden : 16 knoppen die MIDI uitsturen op 16 midikanalen + pads waar je op kan kloppen zodat je hem perfect als MIDI controller kan gebruiken voor je PC (VST's)
Ik vond de drums van de AN200 niet echt overtuigend.
Commandstation gaat eerder voor 325 a 350 maar is dat in mijn ogen dubbel en dik waard omdat je er verschillende kanten mee op kan (je kan bvb ook in software een midifile maken met alles wat je inspeelt, en dat dan 'downloaden' naar die EMU..dat kan bij die AN/DX200 niet, je blijft dan puur in het grooveboxgegeven steken wat ik zelf nogal eenzijdig vind)

ik zou echter als ik van jou was, zelf wat van bovengenoemde toestellen uitproberen...ze hebben allemaal een andere workflow dus -buiten de sound- moet je ook te weten komen wat bij je past...iedereen geeft raad vanuit zijn eigen ervaringen maar wie weet kan jij niks met een RM1X terwijl voor mij (heb de sampler versie RS7000 dus) RM1X/RS7000 top-sequencers zijn (maar dan weer geen top-geluid dus ik hang er synths aan)

Maar alle voorstellen hierboven kosten amper geld ;ik bedoel je kan ze -buiten de emu dan- voor 150 a 200 euro kopen en voor evenveel doorverkopen dus niet te lang twijfelen maar proberen (
 
maar hardware heeft toch wel iets

Geven we nieuwe leden tegenwoordig een factsheet mee ofzo waar dit als stelling op staat? Geloof me, zeker als je net begint en dus nog helemaal geen spullen hebt is software zoveel handiger. Je hebt met weinig geld in no time bijna een complete studio! Voor hetzelfde geld heb je in hardware: 1 grooveboxje waar je een paar loopjes achter elkaar kunt plakken. Maar goed, als je daar naar op zoek bent...
Laat meer even weten als je nog wat sound examples van de dx-200 wilt.
 
Zoals ik al zei heb ik al wat software (DAW, wat softsynths/sample libraries, etc). Maar wellicht heb je gelijk, en is zo'n hardware synth niks voor mij. Dan nog vind ik het het proberen waard.

Ik zou graag nog wat samples van de DX200 willen beluisteren. Ik stuur je even een PM met mijn email adres.
 
tja, je kan ook een beetje googelen/youtuben natuurlijk op die toestellen....
 
Dat is ook wat ik de afgelopen dagen heb gedaan, maar ik had toch ook nog graag wat ervaringsdeskundigen. Maar goed, ik denk dat ik gewoon eens wat tweedehands bakjes ga aanschaffen, en kijken of het wat is. In ieder geval bedankt voor jullie hulp!
 
Back
Top