wie heeft er al eens een echte top40 plaat op de radio gekregen??

Ik snap wel dat je dat voor jezelf houdt.:) Maar ga me niet vertellen dat je er veel werk aan gehad hebt. Dit is btw ook wel een mooi voorbeeld van het feit dat het alleen om connecties gaat. Ik bedoel, mocht mijn buurjongetje van 14 dat gemaakt hebben, had nooit iemand er van gehoord. Dezelfde track in opdracht van iemand met contacten binnen een groot label heeft hem zo in de top40...

Klopt, was inderdaad niet heel veel werk nee.
Ik heb me voornamelijk bezig gehouden met het her-arrangeren van de plaat. De nootjes uitzoeken en op de juiste manier weer inspelen. Dat was redelijk makkelijk, want het zijn maar 4 maten die zich constant herhalen.

De zang is opnieuw ingezongen (uiteraard) door 2 professionele sessiezangers. Een had de klant zelf meegenomen, de andere hebben wij er zelf nog overheen gezet om het iets voller te maken.

Mijn collega's destijds hebben de mixing en mastering gedaan.

Over jouw buurjongetje van 14, die had dit niet kunnen maken, tenzij hij op die leeftijd wel erg getalenteerd is. Want feit blijft, hoe simpel muziek soms ook kan zijn, wil je het commerciëel gezien ver schoppen en het moet echt voldoen aan de kwaliteiten die de commerciële radiozenders verwachten, dan blijkt dat het soms toch nog wel iets moeilijk is dan het daadwerkelijk lijkt.
Let maar op arrangement, geluidkeuze, goede zangopname, goed mixing, dikke mastering. Dat maakt een plaat vaak net even iets beter dan een buurjongetje van 14 op zijn pc'tje in elkaar knutselt.

En goede contacten. Tja, dat valt ook wel mee hoor. Dit was het eerste echte 'hitje' van die klant. Die had hem ook gewoon opgestuurd naar de platenmaatschappij en dan maar hopen, hopen...
(Het scheelt natuurlijk wel dat de platenmaatschappij goed contact had met ons en de klant erbij had verteld dat het bij ons in de studio gemaakt was).

Zo zie je maar... soms werk je je een ongeluk en dan wordt het niks. Soms pruts je iets binnen een korte tijd in elkaar en dan wordt het een hit...
 
helemaal top dat jullie zo lekker bezig zijn met dit topic...!!

Subgroover: heel interessant om eens wat te horen over iemand die er ervaring mee heeft!!

Ik was dit weekend speaker op een windsurf event (moest de wedstrijd aan elkaar kletsen) en heb daar het nummer vaak gedraaid en iedereen was er heel enthousiast over (publiek) dus misschien is het wel goed hahahahaha....
Ook wordt hij al in een kroeg gedraaid in meppel hahahaha

Subgroover ik zal jou een mp3tje sturen en dan ben ik benieuwd naar je commentaar....(graag het nummer met respect behandelen en er niks mee doen zonder onze toestemming..:okdan:)
 
Leuk om te weten hoe je dat hebt gedaan Sub:okdan:! Ik hoop overigens dat je wat ik zei over m'n 14-jarige buurjongetje niet als een belediging interpreteerde, ik gaf alleen maar een extreem uitvergroot voorbeeld van wie eventueel zo'n track zou kunnen maken. (Sinds het *produceren* van jump zo geliefd was onder de wat jeugdigeren onder ons, afgelopen jaren)
 
Maar het is toch niet erg dat dingen mogelijk zijn oa door contacten en je netwerk? Je moet wel goed zijn nog steeds natuurlijk. Maar men vraagt graag hen met wie ze goede ervaringen hebben om iets te doen, als nieuwkomer heeft iedereen evenveel kans om een netwerk op te bouwen.

Ik doe regelmatig freelance werk voor een aantal bedrijven, is al jaren zo, waarom vragen ze mij niet een ander? Omdat ze me kennen en weten wat ze kunnen verwachten. Vergeljk het met het zijn van merkentrouw, genoeg andere merken die misschien ook goed zijn en voldoen, toch kies je daar niet voor of kijk je daar zelfs niet eens naar, tenzij het heel erg opvalt, dan misschien wel ineens.

Btw, geluk bestaat wel, ik ging ooit eens solliciteren als 3d ontwerper bij Davilex, dat werd nix, maar ik ging wel weg met een contract voor 3 tracks op wat later bleek een van hun best verkochte games en ik had toen en daar absoluut geen connecties. (oplage meer dan 200.000 stuks)
 
Btw, geluk bestaat wel, ik ging ooit eens solliciteren als 3d ontwerper bij Davilex, dat werd nix, maar ik ging wel weg met een contract voor 3 tracks op wat later bleek een van hun best verkochte games en ik had toen en daar absoluut geen connecties. (oplage meer dan 200.000 stuks)

A2 racer??? hehehe
 

Die tracks met al die breaks, ook de menu tracks?
Was ook de tijd van fifa 98 met stop the rock van Apollo 440
Da Shootaz "Joy Ride GTA 1
Die tijd hoorde je veel rauwe breaks in game muziek :D
 
Klopt. Need for Speed 2 SE en 3 Hot Persuit, echt vette breakbeatmuziek!!! :okdan:

Jaa he was hard !
Ken je Big Race USA van Pro Pinball ?, had vette muziek
Ik zal die game zo kopen, alleen al voor de muziek

 
nu we toch al aan het uitwijken zijn...

Met het volgend stappenplan moet het lukken:

-koop een echte top 40 plaat. Rick Astley voldoet.
-koop een radio van behoorlijke afmetingen met vlakke bovenkant.
-plaats deze radio op een goed bereikbare en horizontale plaats. Vraag eventueel hulp aan een grote broer of zus.
-leg de plaat op de radio. Indien de plaat omvalt, probeer dan ze op een andere zijde op de radio te leggen.

haha :dubbel::halleluja hehe misschien dat ik hem grappig vind omdat* het weer zondagavond is
morgevroeg als ik uitgeslapen ben vind ik em waarschijnlijk:frons:
 
Laatst gewijzigd:
Interessant topic dit!
Even een vraagje nog voor subgroover, hoe ben je daar zo ingerolt ? Track produceren op aanvraag zegmaar.
Ik pomp er per week soms wel 2 tracks uit. waarvan er meestal maar 1 of soms geen bruikbaar zijn voor mn eigen muziek project. Soms ben ik gewoonwat aan het experimeteren en komt er vanalles uit (qua stijl heel uiteenlopend)
Zou het ook erg cool vinden om zoiets te doen, alleen het vinden van klanten is volgensmij het moeilijkst. Enlighten me :D
 
Interessant topic dit!
Even een vraagje nog voor subgroover, hoe ben je daar zo ingerolt ? Track produceren op aanvraag zegmaar.
Ik pomp er per week soms wel 2 tracks uit. waarvan er meestal maar 1 of soms geen bruikbaar zijn voor mn eigen muziek project. Soms ben ik gewoonwat aan het experimeteren en komt er vanalles uit (qua stijl heel uiteenlopend)
Zou het ook erg cool vinden om zoiets te doen, alleen het vinden van klanten is volgensmij het moeilijkst. Enlighten me :D

Tis een kwestie van de combinatie talent en geluk.

Ik ben lang geleden stage gaan lopen bij een labeltje. Daar heb ik veel geproduceerd, maar er is vrijwel niks mee gebeurd. Toen ben ik gewoon voor dat labeltje blijven produceren. Alles voor nop, wel een contractje, maar geen centjes.

Op bepaalde momenten kom je de juiste mensen tegen. Er zitten naaiers tussen die alleen maar van je talent misbruik willen maken en er zitten mensen tussen die je echt een stukje op weg kunnen helpen. Die filter je na verloop van tijd vanzelf.

Zo rol je op een bepaald moment het vak in.

Twee dingen zijn zooo belangrijk: goed uitkijken en enorm doorzettingsvermogen hebben!!!
 
Ok duidelijk! Zit zelf ook wel een beetje in "het wereldje" maar dat zijn juist allemaal producerende mensen hahaha.
Heb jij eigenlijk eerst een opleiding gevolgd? Ik ben zoiezo opzoek naar wat weekopvulling naast het produceren en draaien dus misschien is het ook wel een goed idee om een soort van "stage" te doen ergens. steek je zoeizo erg veel van op!

Thnx iig voor de uitleg, leuk om te lezen en zo worden mijn gedachten bevestigd.
Je moet er gewoon een passie voor hebben en al je tijd in steken dan kom je er wel :D
 
je moet je plaat zien te releasen op een platenlabel, liefst een erkend label met juiste contacten, zorg dan voor een juiste publisher en stuur dan in overleg de plaat op naar maak het of kraak het. dan is er iig een begin. :-)
 
ik denk dat het belangrijkste is dat je doorzettingsvermogen hebt. Gewoon als je op je bek bent gegaan weer de volgende plaat gaan maken.

Ik ben 3 jaar geleden begonnen met produceren, en maak nu platen voor mn beroep. Veel platen die ik maak voor mn klanten zullen nooit hits worden, maar ik leer elke keer weer bij! Heb overigens al wel 6 keer in de hitlijsten gestaan met tracks (dan met name de "opkoop" top100).

De aanhouder wint, zeg ik altijd maar!
 
Back
Top