bronswerk
nog steeds lid
Naar aanleiding van een discussie op het SOS forum (en later op KVR) over de Direct sequencer van Vangelis was de algemene opinie dat tegenwoordig weinig nieuws onder de zon was voor sequencers speciaal bedoeld voor live gebruik. Op een gegeven moment nam Bill Marshall, de ontwerper van de Zyklus MPS en de Direct sequencer, deel aan deze discussie. Er ware vergaande plannen om iets soortgelijks opnieuw te programmeren. Heb een paar maanden met Bill Marshall samengewerkt, maar door omstandigheden is het er niet van gekomen. Daarom besloten om iets soortgelijks in Max te programmeren. Moest natuurlijk eerst de werking van Max begrijpen en ben nog steed lerende, maar er is iets tastbaars.
Mijn sequencer heeft 8 "slots". Ieder slot kan een ingespeeld patroontje of melodietje opnemen en gelijk weergeven als je de recording stopt ZONDER de muziek te moeten stoppen. Met de loop functie kun je dus heel snel bv een baspatroontje inspelen en daarna laten loopen. Dat 8x, dus je kunt heel snel lagen over mekaar heen loopen, elk met hun eigen looplengte (in beats).
Maar het mooiste is dat er akkoordherkennig ala arrangers inzit. Dus je speelt iets in C majeur, maar in playback kun je naar elke gewenste toonsoort door simpelweg een akkoord aan te slaan. De eigen opgenomen patterns volgen dus jouw akkoorden. Dit gaat verder dan de arrangers want de aangeslagen toetsen bepalen hoe het pattern zich ontwikkelt. Dus ook omkeringen van akkoorden zijn van toepassing. Ook wijde of nauwe akkoorden zijn hoorbaar terug in de patterns.
Daarom een simpel stukje, de patterns zijn eerst opgenomen in C mineur, elke ander akkoord wat je daarna hoort doe het programma. Oordeel zelf.
Mijn sequencer heeft 8 "slots". Ieder slot kan een ingespeeld patroontje of melodietje opnemen en gelijk weergeven als je de recording stopt ZONDER de muziek te moeten stoppen. Met de loop functie kun je dus heel snel bv een baspatroontje inspelen en daarna laten loopen. Dat 8x, dus je kunt heel snel lagen over mekaar heen loopen, elk met hun eigen looplengte (in beats).
Maar het mooiste is dat er akkoordherkennig ala arrangers inzit. Dus je speelt iets in C majeur, maar in playback kun je naar elke gewenste toonsoort door simpelweg een akkoord aan te slaan. De eigen opgenomen patterns volgen dus jouw akkoorden. Dit gaat verder dan de arrangers want de aangeslagen toetsen bepalen hoe het pattern zich ontwikkelt. Dus ook omkeringen van akkoorden zijn van toepassing. Ook wijde of nauwe akkoorden zijn hoorbaar terug in de patterns.
Daarom een simpel stukje, de patterns zijn eerst opgenomen in C mineur, elke ander akkoord wat je daarna hoort doe het programma. Oordeel zelf.