50 Hz Brom

CraZ

..
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
2.749
Misschien al eens eerder aangekaart.. en voor velen in ieder geval geen onbekend fenomeen : de 50 Hz brom.

Wat ik weet.. is dat het de frequentie van de netspanning is. Wat ik echter niet weet is waarom die brom nou optreedt.. onder welke voorwaarden ie optreedt.. en wat ik kan doen om zo'n brom te voorkomen.

Noodgedwongen hangt m'n halve studio aan één enkel randgeaard stopcontact. Ik heb een huurwoning.. met alleen rand-aarde in het keukengedeelte, dus de electrische installatie aanpassen of uitbreiden zit er niet in.

De kwaliteit van m'n eindtrap (Bryston 3B) trek ik niet in twijfel.. maar ik kan me voorstellen dat al die apparatuur op een enkel stopcontact het een en ander goed kan verzieken.

Wie schijnt hier eens een helder licht op ?
 
misschien is de aarde geen zuivere koek

en verder kun je naar aardlussen zoeken
 
Aardingspin

Aardingspin

Het opheffen van die fameuze brom is soms een marteling.

Het begint met allesinds al maar 1 aarding te gebruiken, en sommige toestellen zoals de mixer niet te aarden. Het is zoeken.

Een oplossing kan zijn dat als je een tuin hebt, daar een koperen buis in de grond te slaan. Die moet zo diep tot je 300 ohm weerstand meet. Dat kan soms enkele meters zijn. Dat is je aardingspin. Hieraan hang je een flinke aardingskabel en dat is de enige aarding die je mag gebruiken voor je studio apparaten.
 
zit de koelkast er ook op aangesloten ?????? zo ja dan zou ik daar eens zoeken
magnetrons kunnen ook brommen veroorzaken
 
Re: Aardingspin

Re: Aardingspin

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Het opheffen van die fameuze brom is soms een marteling.

Het begint met allesinds al maar 1 aarding te gebruiken, en sommige toestellen zoals de mixer niet te aarden. Het is zoeken.

Een oplossing kan zijn dat als je een tuin hebt, daar een koperen buis in de grond te slaan. Die moet zo diep tot je 300 ohm weerstand meet. Dat kan soms enkele meters zijn. Dat is je aardingspin. Hieraan hang je een flinke aardingskabel en dat is de enige aarding die je mag gebruiken voor je studio apparaten.

Je kunt geloof ik ook de waterleiding gebruiken, die is meestal van metaal.
 
ik ken verhalen van mensen die weken bezig zijn geweest de aardlussen uit hun studio te halen. Als je niet precies weet hoe alle apparatuur intern is opgebouwd en hoe is omgesprongen met de aardig kan het nogal een soort zwarte magie worden.

soms trek je 1 stom apparaat eruit, en is de brom weg, soms is het een heeeeeeel stuk complexer...

het beste kan je de noodzakelijke elemeten aansluiten, en dan luisteren of er een brom is. is die er niet, dan de hele tijd 1 stuk extra aansluiten en controlleren, dan leer je vanzelf waar het hem zit...
 
(off topic)
doet me opeens denken aan dat verhaal van die gast die met zn splinternieuwe S5000 de 50Hz van de netspanning wou samplen.
...en niet door de brom op zn mixer of amp of zo op te nemen...
...maar door een 220 V stekker aan zn jacks te bouwen
ghehehe:D >:|
...pets
(ontopic)
 
Ik denk met enige waarschijnlijkheid dat het aardlussen zijn. De koelkast is snel getest... stekker eruit en klaar.

Soms moet je een (zwaar) apparaat gewoon op een andere groep zetten (ander stopcontact is soms goed maar soms niet).

Aardlussen verschijnen op plaatsen waar je veel apparatuur op elkaar aansluit. Die verbind je onderling, waardoor de kabels grote lussen worden. Die pikken storing op (kan een grote trafo zijn, in huis of verder weg misschien).

Probeer te kijken welk apparaat de brom oppikt. Trek alles los en steek telkens iets erbij. Soms moet een apparaat juist geaard worden (sowieso als het kan ALLES). Mijn S2000 staat regematig onder spanning (ongeveer 100V!). geen idee hoe het kan... Gitaarversterker net zo...

Draai hier en daar een stekker om in het stopcontact, een ader is altijd 0 volt, de ander draagt de wisselspanning.

En probeer (ten einde raad) het spul bij een oom/oma aan te sluiten. Dan is het dus geografisch gebonden (hoogspaningsleiding, bedrijf in de buurt etc.).

Als dat niet lukt, gewoon negeren, alles lekker mixen en bv. met een 50 Hz killer uit je eindmix halen. Kan met een VS880 recorder, die haalt alleen 50 Hz eruit. Maar een andere EQ (notchfilter, dus een parametrische EQ) kan ook. Sowieso is niet op elke track alles onder 50 Hz gewenst, alleen de bas en drums zou ik doen, de rest kan bijna alles onder 80Hz weg...

Suc6!
 
Origineel geplaatst door wesko

Probeer te kijken welk apparaat de brom oppikt. Trek alles los en steek telkens iets erbij. Soms moet een apparaat juist geaard worden (sowieso als het kan ALLES). Mijn S2000 staat regematig onder spanning (ongeveer 100V!). geen idee hoe het kan... Gitaarversterker net zo...


Had ik ook, ik kreeg een poos lang klappen van 110V van m'n apparatuur 8D, maar alleen als ik m'n blote voet tegen de verwarming hield kwam ik achter.....geen randaarde hier.... Bleek m'n computer te zijn, het leuke is dat AL je apparatuur gelijk onder spanning staat via je massa van de audio kabels, ff een draad aan de verwarming gelgd en het probleem was weg. trouwens wel opvallend die 110V amerikaanse spanning (2*110=220)
 
O ja, da's waar ook. Ik gebruik nu zo vaal als het kan de optische in/uit-gangen van de S/PDIF. Dus de TOSLINK fibertjes. Die snappen niks van brom en aardlussen. Niet dat iedereen digitale audio gebruikt, maar mocht je het hebben, neem de optische en niet de coax.
 
http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/fldtechniek/pgstoring.htm#Aardlussen

Hier nog een stukje techniek.

http://www.khlim.be/~jbaeten/cursussen/MSYS04.pdf


quote van Gan&Tilly;

trouwens wel opvallend die 110V amerikaanse spanning (2*110=220)

Heeft niets met elkaar te maken, Amerika draait op 60 Hz



Hier onder een leuk verhaal.

Het is makkelijker om een lage frequentie te generenen en te
transporteren dan een hoge. Daarbij is wisselstroom makkelijker te
transformeren dan gelijkstroom en kan het praktischer zijn bij
bepaalde toepassingen, bijvoorbeeld bij bepaalde typen electromotoren.
De keuze voor het ene systeem of het andere is echter niet een
technische keuze geweest:

Een even hilarische als trieste periode in de geschiedenis van de
Amerikaanse stroomvoorziening was toen de stroombedrijven van Edison
en van Tesla (als ik het goed herinner) aan het strijden waren over
wie de electiciteitsvoorziening van Amerika mocht gaan opbouwen.
Edison stelde 110 Volt en 50 Hz voor, Tesla een gelijkstroomsysteem
met een veel hogere spanning en lage stroomsterktes.

Zowel toen als nu is er veel te zeggen voor die veel hogere spanning
en lage stroomsterktes: Hoe lager de stroomsterkte, hoe minder
transportverliezen en hoe minder gevaarlijk de stroom is. Zowel Edison
als Tesla wisten dat.

Enfin, de concurentiestrijd (bedenk eens welke belangen er op het spel
staan: het gaat over de levering van ALLE electrische aperatuur, van
lamp, bedrading tot en met centrales!) liep zo hoog op dat beide
concurenten met circus-achtige acts het land door trokken om de
bevolking te overtuigen van het nut van hun systeem. De caravaan van
Edison oogste de meeste opzien met een demonstratie waarbij ze eerst
lieten zien hoe veilig wisselstroom zou zijn door een man zonder
probleem twee draden met wisselstroom beet te laten pakken. Vervolgens
lieten ze zien hoe gevaarlijk de gelijkstroom zou zijn door met
gelijkstroom een hond te electrocuteren.

Mede hierdoor heeft Edison de strijd gewonnen en zaten we opgescheept
met een bloedlink en inefficient stroomsysteem. Het voltage is
inmiddels van 110 volt omhoog gebracht naar 240 omdat de verliezen te
hoog opliepen. We installeren nu de ene aardlekschakelaar na de
andere, om te voorkomen dat er gevaarlijke stromen kunnen gaan
lopen....
 
Het is makkelijker om een lage frequentie te generenen en te
transporteren dan een hoge. Daarbij is wisselstroom makkelijker te
transformeren dan gelijkstroom en kan het praktischer zijn bij
bepaalde toepassingen, bijvoorbeeld bij bepaalde typen electromotoren.
De keuze voor het ene systeem of het andere is echter niet een
technische keuze geweest:
[...]
We installeren nu de ene aardlekschakelaar na de andere, om te voorkomen dat er gevaarlijke stromen kunnen gaan
lopen....

Wisselstroom makkelijker te transformeren? Dat haalt je de koekoek. Gelijkspanning KUN je niet eens transformeren.

Uit welke Donald Duck komt dit verhaal? Ik denk dat we het wel zuiver moeten houden!
 
Dat klopt gelijkstroom KUN je niet transformeren, het heet ook GELIJKstroom, daarom is het een leuk verhaal.

Maar back ONTOPIC MODE :)
 
50 Hz brom weg

50 Hz brom weg

Ik heb trouwens op mijn recorder een 50 Hz en 60 Hz filter als effect plugin. Misschien is het gewoon een notch, dus je kunt ook wel een EQ nemen en de 50 Hz er precies vreselijk uithalen. Het is (bijna) een sinus, dus (bijna) geen harmonischen, maar het kan zijn dat je ergens anders nog eens een gaatje moet trekken naar beneden.

De Q (breedte) kan hoog (smal) want 50 Hz is in Nederland behoorlijk 50 Hz.

Een andere oplossing is vertrekken naar de States, daar heb je nooooit meer 50 Hz brom :) Wat ik je brom.
 
Nog een klein beetje extra info:

Die 110v op apparatuur ontstaat als een "geschakelde voeding" niet geaard is.
In elke PC zit zo'n ding dus als je die niet aard staat er +/- 110 volt op het chassis.
Dit betekent niet dat je dan ook gelijk een brom krijgt, die heeft een andere oorsprong.

Grappig om te melden dat ik niets geaard had en eigenlijk ook geen brom had.
Mede door bovenstaand verhaal besloot ik de boel toch maar te aarden (ik heb er tenslotte op gezetten (MTS))
Ik lekker kloten met een kabeltje, door buisjes trekken vanuit de meterkast etc....
Wat denk je? Een MEGA brom niet weg te krijgen, toen heb ik de aarde maar weer losgetrokken.

Nog 1 belangrijk puntje:
Alle apparatuur moet op 1 punt geaard zijn dus alles op 1 stekkerdoos is niet eens zo'n verkeerd idee.
Let er alleen op dat de groep het wel aankan en sluit geen andere apparatuur op deze groep ivm storingen.
Misschien een netfilter ertussen voor spikes en zo.

Ik had trouwens een brom in 1 van mijn actieve monitors, vreemd?, tot ik hem gebalanceerd aansloot, geen probleem meer!
Het blijft gewoon net zolang proberen tot ie weg is.

Grt. Ronald.
 
Ook oppassen met de antenne kabel(s) en SCARTS van je TV die je misschien ook wil aansluiten aan je setup (tenminste ik doe dat wel is om een filmpje van mijn compu op de tv te zien). Dat levert een bak met brom op niet normaal meer. Maar is eigenlijk meer een restspanning dan een brom..

tis maar dat je het weet
 
Ik heb misschien nog een kleine tip voor je, neem je track op en pak net voor de trak begint een klein stukje kale audio
dit bevat alle onnodige achtergrond bullshit.
Zet een stukje op loopen en laat de waves X noise plugin erop los(je moet hem op learn zetten ff vasthouden en dan maakt hij een image van je ruis).
Zet daarna de reduction op max en de treshold op iets hoger dan waar hij stond. Weg ruis
Ik doe het zelf in wavelab 4 worx like a charm wel ff in de laatste keten er een dithering op loslaten.

Suc6;)
 
Tl balk

Tl balk

TL verlichting kan ook niet veel goeds betekenen ! Verders aardlus??
 
Back
Top