Vocals recorden, bekabeling!

Flake

Stamgast
Lid sinds
5 januari 2006
Berichten
115
Beste mensen,

Ik ben voornemens om mijn setup uit te breiden met een microfoon om vocals te recorden. Ik heb een opstelling hiervoor in gedachten maar durf niet te zeggen of het werkt, met andere woorden: zie ik iets over het hoofd?

Ik zal de opstelling even uitleggen. Mijn studio staat op de 1e verdieping, was vroeger een rommelzolder, nu een geisoleerde ruimte. De ruimte naast de studio is nog steeds een zolder. Een langwerpige ruimte met een betonnen vloer en een schuin rieten dak die ongeveer een hoek van 45 graden maakt. Met andere woorden: best mooie akoestiek! Beter dan in de studio zelf iig, dus ik hoop er wel resultaat mee te maken.

Nou is de ruimte alleen niet soundproof en ook niet geisoleerd. De zanger(es) zal in de winter dus een jas aanmoeten ;). In de avonduren is het hier behoorlijk stil dus dan zou je naar mijn idee een prima recording kunnen maken. Als microfoon heb ik daarom ook interesse voor een Rode NT1-A, omdat deze volgens de reviews erg stil is en ook erg goed schijnt te klinken. De zanger(es) komt dus in de volgende ruimte te zitten, ik ga de Mackie Big Knob met ingebouwde talkback gebruiken om een foldback te maken.

Een preamp laat ik voorlopig nog even buiten beschouwing, ik ga de ingebouwde gebruiken van mijn M-Audio Firewire 1814. De kabel vanuit deze interface gaat via een loze leiding naar de zolder, maar die zal uiteindelijk best lang worden, ruwe schatting rond de 15m.

Gaat dit wel werken? Ik maak mij namelijk zorgen om het volgende:

- De NT1-A is een condensermicrofoon dus heeft phantom power nodig. Mijn 1814 kan phantom power leveren over de twee voorste XLR inputs, maar die interface is buspowered over FW. Gaat dit wel goed over zo'n afstand? De handleiding van de FW1814 rept er geen woord over.
- Interferentie. Wil ik dus absoluut niet hebben, gewoon een zuivere recording. Nou meen ik mij te herinneren dat een micsignaal standaard gebalanceerd is maar dat weet ik dus niet zeker. Zou het soms beter zijn om toch met een preamp te werken, deze bij de zanger(es) te plaatsen en de output middels een gebalanceerd line signaal terug te laten komen naar de studio? Het liefst hou ik alle gear (incl preamp) in de studio zelf, maar als dat niet werkt dan kan het natuurlijk niet anders.

Hopelijk heeft er iemand ervaring met mics. Bedankt iig :)
 
- De NT1-A is een condensermicrofoon dus heeft phantom power nodig. Mijn 1814 kan phantom power leveren over de twee voorste XLR inputs, maar die interface is buspowered over FW. Gaat dit wel goed over zo'n afstand? De handleiding van de FW1814 rept er geen woord over.
- Interferentie. Wil ik dus absoluut niet hebben, gewoon een zuivere recording. Nou meen ik mij te herinneren dat een micsignaal standaard gebalanceerd is maar dat weet ik dus niet zeker. Zou het soms beter zijn om toch met een preamp te werken, deze bij de zanger(es) te plaatsen en de output middels een gebalanceerd line signaal terug te laten komen naar de studio? Het liefst hou ik alle gear (incl preamp) in de studio zelf, maar als dat niet werkt dan kan het natuurlijk niet anders.
Beide zijn geen probleem. Bij een gemiddeld concert worden kabels gebruikt van al snel >50 meter, inclusief phantom. Ook interferentie is geen probleem, het is allemaal gebalanceerd.
 
Back
Top