Vraag over live setup versterking

lennartl

Waar is dit knopje voor?
Lid sinds
1 december 2006
Berichten
78
Locatie
DH
Beste mensen!

Ik heb een vraagje over het live gebruik van synths in een band setup. Ik speel in band als 'toetsenist', en ik heb dus meerdere bronnen die audio genereren. Ik mix die lokaal samen tot 1 stereo signaal wat uitgaat naar de tafel/zaal.

Nu is het uiteraard zo dat er tussen patches onderling volumeverschillen zitten. Ik ontkom er dus niet aan om af en toe volumes aan te passen en daarmee beinvloed ik automatisch het geluidsbeeld in de zaal. En ik heb geen zin om 'geluidsman' te zijn, ik sta muziek te maken.

Mijn vraag: Is het zinvol om wat compressie/limiting over mijn mix heen te gooien voordat ik m uitstuur?
Hiermee blijft het volume van mijn eigen mix op een redelijk constant nivo, dat maakt het voor de geluidsman wat eenvoudiger om dit in de zaalmix in te passen. Volume aanpassingen op individuele patches zullen dan minder snel ineens de zaalmix gaan overheersen lijkt me.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en/of die me hier iets nuttigs over kunnen vertellen?
En uiteraard: Wat zijn nuttige stukjes hardware om hier evt. voor in huis te halen?

Ik weet dat Alesis en Behringer in het verleden hele compacte stereo compressortjes hebben gebouwd. Het moet mogelijk zijn om die dingen nog te bemachtigen. (Hoe kleiner, hoe beter vind ik, het geheel moet portable blijven).

Alvast bedankt voor de info!
 
Als je je daar zorgen over maakt kun je misschien beter alles los naar de geluidsman sturen. Als je daar geen vertrouwen in hebt schaf je een eigen geluidsman aan. Het meest compacte cheape compressortje over je submix heengooien zal niet persee tot betere resultaten leiden.
 
Wil je een stereo signaal naar de hoofd tafel blijven sturen zou ik minimaal naar iets als een Focusrite Mixmaster kijken. Geen rommel ertussen zetten.

Ik zou echter ten alle tijden proberen het geluid gewoon op de tafel van de zaal te laten doen. Een dedicated geluidsman heeft veel meer tijd om de mix in de gaten te houden en kan zo besluiten nemen waar jij geen tijd voor hebt als je staat te spelen.

Bovendien is de kans dat de apparatuur in een zaal beter is dan wat je zelf bij hebt aanzienlijk (of je moet zelf allemaal high end spul bij je hebben).

Ook zal een in house geluidsman de zaal kennen en voorkennis over do's and dont's hebben in die specifieke ruimte. Zeker gezien het feit dat je zelf achter de PA staat beperk je een geluidsman wel heel erg met het doorsturen van een stereo lijntje....die kan dan naast een totaal EQ op een stereo track niet heel veel meer voor je betekenen terwijl iij tegelijkertijd achter de PA niet goed kunt horen hoe je mix op de main speakers staat.

Het geeft je in ieder geval een hoop ruimte als je de mix overlaat aan de zaalmix. ALs je van tevoren je wensen even doorspreekt met de bewuste geluids man gaat dat gewoon goed. Tijdens de soundcheck even de zaal in lopen of alle wensen zijn doorgekomen en lekker stressvrij spelen.

EDIT:

Ik begreep je verkeerd.....ik dacht dat jij de submix voor de hele band deed maar je bedoelde alleen voor jouw instrumenten. Heel ander verhaal dan!
 
Yes, het gaat inderdaad alleen om mijn eigen spullen, 2 synths en wat beats.
Uiteraard heb ik mijn patches al zoveel mogelijk op n gelijk volume zitten, maar helemaal perfect wordt dit natuurlijk niet.

Misschien bestaat het probleem alleen 'in mijn hoofd', en gaat het in de praktijk gewoon goed. Ik ben echter gewend om op te treden met een gitaar, niet met synths.

Maar alvast hartelijk bedankt voor de input mensen!
 
Back
Top