TR-707 om gek van te worden

Scubamaster

Ouwe rot
Lid sinds
10 januari 2007
Berichten
741
Locatie
Veurne. België.
Hoi, hola.

Mijn excuses voor mijn slecht gebruikt van de Nederlandse taal.

Uitleg van een raar probleem:

TR-707: Tempo 137

Arppeggiator van de synth: Tempo 137

Resultaat: de 707 speelt sneler dan de synth.

Reaper metronome: 137 en ook het zelfde, de TR-707 loopt :walker: sneler dan de sequencer.

Het is niet veel, maar na een aantaal seconden wordt het een nachtmerrie :(.

Suggesties? :eureka:
 
Laatst gewijzigd:
De 707 start en stopt altijd maar synct alleen als je hem op een bepaalde MIDI sync stand zet. Je hebt er twee. Dus probeer die andere ;)
 
Bedankt voor jouw reactie bikkel. Maar ik heb geen midi cable aangesloten nog. Dus gewoon ik doe "start", daarna begin ik met de synth en na ean aantaal seconden lopen ze niet meer samen...
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor juw reactie bikkel. Maar ik heb geen midi cable aangesloten nog. Dus gewoon ik doe "start", daarna begin ik met de synth en na ean aantaal seconden lopen ze niet meer samen...


Da's niet zo gek, daar hebben ze juist sync voor uitgevonden, en daarna MIDI sync. Zit echt niks anders op hoor.

Set the MIDI channel on which the TR-707 shall send/receive; hold down (SHIFT], press [MIDI CH] and then press [1]-[16].

Set sync by holding down [SHIFT] and pressing [SYNC MODE] until you find the right one for your purpose:

1. 5-d DIN Sync In
2. 5-l- FSK in
3. 5-n MIDI In
4. BPM The 707 sends Sync24 & MIDI beat clock out (i.e. master-sync).
 
je probeert te sync'en zonder MIDIclock ? redelijk onmogelijk...
 
je probeert te sync'en zonder MIDIclock ? redelijk onmogelijk...

Ja, dat probeer ik, gewoon spelen met de synth en de 707 samen maar het leuk niet....

Ik vind het gewoon raar...als de BPM het zelfde is, waaroom dat probleem?

Vinnieq de midi settings staan op:

4. BPM The 707 sends Sync24 & MIDI beat clock out (i.e. master-sync).

Anders er komt geen geluid uit:(
 
137 bpm is gewoonweg per apparaat (merk en type) nooit 1 op 1 hetzelfde...
soms lijkt dat zo wel te zijn als je 2 apparaten handmatig start op hetzelfde moment,
een poosje lopen ze gelijk, maar dikke kans dat 1 net iets sneller is.... na een tijd loopt de ene dik voor op de andere.... syncen via midi of iets dergelijks is dus voor dit soort dingen wel aangeraden :)... wel gek eigenlijk als je bedenkt dat beats per minuut op tijd gebaseerd is....en dus eigenlijk een soort klok is.... terwijl onze horloges bijvoorbeeld veel en veel nauwkeuriger sync lopen met elkaar...over het algemeen.
 
koop een MIDI kabel en je probleem is voorbij :-)
beslis dan wat je 'master' clock is (I guess Reaper) en al de rest 'slaven'
 
Ja, dat probeer ik, gewoon spelen met de synth en de 707 samen maar het leuk niet....

Ik vind het gewoon raar...als de BPM het zelfde is, waaroom dat probleem?

Vinnieq de midi settings staan op:

4. BPM The 707 sends Sync24 & MIDI beat clock out (i.e. master-sync).

Anders er komt geen geluid uit:(
Inderdaad, als j'm op 1, 2, of 3 zet dan wacht -ie tot -ie een sync signaal krijgt

Ik neem aan dat Reaper ook MIDI clock en MDI note info uitstuurt? Zet 'm dan op het MIDI kanaal van de track met de MIDI notes van je drum pattern en kies voor optie 3 op je 707 (MIDI in).
Als je echt alleen de patterns die in je 707 hebt staan wilt gebruiken dan maakt het MIDI kanaal volgens mij niet uit en zet j'm ook op 3. Als je echt wilt dat de 707 alles aanstuurt, inclusief Reaper dan moet je de Reaper MIDI clock slaven (clock external of zo) aan die van de 707 en de 707 op 4 (BPM zetten). Wel even de MIDI kabels goed aansluiten natuurlijk!
 
Wel een met de juiste pinnetjes. Is ergens een thread van, niet alle midi kabels zijn als din kabels te gebruiken nl.

Midi kabels zijn midi kabels en gebruiken volgens mij alleen de binnenste 3 pinnen. Wat jij bedoeld is din sync. Daarvoor moeten alle pinnen verbonden zijn.

Welk merk en type is de synth scuba?
 
Hallo

Bedankt voor jullie reacties. Jullie hulp is van onschatbare waarde.

Ik heb iets geprobeerd dat lukt. Van de midi out van mijn RM1X naar de midi in van de 707 en ja, nu werkt die ding zoals moet, omdat gecontroleerd wordt door de Yamaha.

Maar ik vind jammer dat de 707 heeft andere apparaat nodig om de correcte tempo te kunnen behouden.
 
Je hebt altijd een MIDI / sync master en een slave nodig. Alleen die BPM telt.
 
alee, eerder onredelijk mogelijk denk ik toch te moeten kunnen weten...

allee ik was niet 100% volledig ... maar wat ik bedoelde was dat je zonder iéts van sync -weze het Midi Clock, MTC of Sync of triggeren of whatever- gewoon niet lukt (op twee toestellen tegelijk PLAY drukken en hopen dat ze in sync blijven)
 
Veel mensen...

Veel mensen...

Hallo

Bedankt voor jullie reacties. Jullie hulp is van onschatbare waarde.

Ik heb iets geprobeerd dat lukt. Van de midi out van mijn RM1X naar de midi in van de 707 en ja, nu werkt die ding zoals moet, omdat gecontroleerd wordt door de Yamaha.

Maar ik vind jammer dat de 707 heeft andere apparaat nodig om de correcte tempo te kunnen behouden.

...vinden dit dus juist een zegen. ik stel me zo voor dat George Martin destijds in the sixties z'n linkerarm er wel voor over had om instrumentsporen zo aan elkaar te kunnen linken om al die moeilijke ideeën van John en Paul tot een geheel te kunnen smeden.
 
allee ik was niet 100% volledig ... maar wat ik bedoelde was dat je zonder iéts van sync -weze het Midi Clock, MTC of Sync of triggeren of whatever- gewoon niet lukt (op twee toestellen tegelijk PLAY drukken en hopen dat ze in sync blijven)

Je hebt gelijk. Zo lukt het niet. Ik vraag mij af of bestaan goedkoop apparaten die als midi clock werken om de TR-707 te kunnen synchroniseren. Zo kan ik de RM1X voor andere doelen gebruiken :eureka:
 
Maar waarom...

Maar waarom...

...gebruik je die RM1x niet als MIDI-clock, dan? Dat kost niks extra's hoor.
Of wil je hem eigenlijk niet in die stack opnemen?

De RM1x is zo ongeveer de meest betrouwbare midi-master die te vinden is.
 
Back
Top