JD-800 slider waarden

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Sinds kort ben ik de bezitter van een JD-800. Een prachtige synth. Hij heeft wat mankementen en ik dacht dat snel te fixen. Niks is minder waar helaas. Achteraf spijt dat ik hem gekocht heb, maar nu ik hem heb wil ik toch dat ie weer helemaal in orde komt.

Grofweg zijn er twee problemen:

1) De output heeft een vreemde ruis. Daar laat ik een expert naar kijken, want dat is echt lastig volgens mij. Ga ik niet aankomen. Tenzij iemand weet wat het probleem is. In het verleden m'n JX10 en D50 door Jos van synthrepair.nl laten fixen en ik heb dus hele goede ervaringen met Jos.

2) Een aantal slders en drukknoppen werken niet goed.

Probleem twee kan ook door Jos gefixt worden en ik heb er ook alle vertrouwen in dat dat de oplossing is. Het nadeel is echter dat hiervoor de sliders en pushbuttons vervangen moeten worden. Jos gaf al aan dat dit een gigantisch tijdrovend werkje is en daardoor nogal duur kan worden. Loopt echt in de honderden euro's.

Ik heb de JD-800 open gehad en het vervangen van die drukknopjes kan ik zelf. Inderdaad tijdrovend omdat ze eruit gesoldeerd moeten worden, maar dat komt goed. Bovendien zijn er op dit moment maar een stuk of 5 knopjes niet in orde. Vintage planet heeft de onderdelen dus dat komt goed.

De sliders zijn een stuk lastiger. Die verspringen soms spontaan van waarde. Daar moet ik er een stuk of wat van vervangen.
Vintage planet heeft die onderdelen ook, alleen zijn er volgens de website sliders met verschillende waardes. Ze zijn er van 10kb, 100kb en 100kb met een klik in het midden.

Weet iemand hoe ik kan zien welke waardes de sliders hebben? Ik heb al in de servicemanual gekeken, maar kom er niet uit.
Wat ik dus zoek is dus de naam van de slider en de bijbehorende waarde van de pot, zodat ik de juiste onderdelen bestel.

Als ik het vervangen zelf kan doen, kan Jos het probleem aanpakken met de ruis en hoop ik de kosten nog enigzins binnen de perken te houden.
't zou zonde zijn als ik een synth niet kon gebruiken vanwege een paar brakke sliders.
 
Is die ruis een soort licht digitaal geknetter dat je vooral in wegstervende klanken hoort? Dat heb ik ook eens in een JD-800 gehoord, en datwas de reden waarom ik 'm niet meegenomen heb. Ik heb daarna wel contact gehad met uitstekende service afdeling van Roland Benelux. Zij vertelden dat het kan liggen aan de afstelling van een D/A converter in de output sectie. Die is dus nog te verstellen maar vraag me niet hoe! Als ik jou was zou ik contact met hullie opnemen.
 
Da's inderdaad precies wat ik hoor. Je hoort het gekraak/geruis vooral tijdens het wegsterven inderdaad. Jos dacht ook al dat het de DA converter was en daarom laat ik hem er ook naar kijken.
In de service manual vond ik nog wel iets over een potmeter op het jack board (VR1), waarmee de AD convertor af te regelen is. Het draaien aan die pot heeft vooralsnog niet het gewenste resultaat.
Het zou ook kunnen dat de effecten de oorzaak zijn. Ik ben nog niet zo thuis in de JD-800 en zoek nog even een manier om in 1 keer alle effecten uit te schakelen. Ik wil hem even helemaal droog horen. Weet iemand hoe dat moet?

Vooralsnog is het slider probleem voor mij nu het eerste wat ik aan wil pakken. Dus als iemand me de waardes van de pots kan vertellen ben ik even geholpen en kan ik aan de slag.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zie niks op de lsiders staan. Bovendien zitten sommige sliders zo dicht op elkaar dat ik ze er helemaal uit zou moeten solderen om de zijkant te bekijken.
 
Misschien dat iemand met meer technisch inzicht dan ik e.e.a. uit de schema's die in de service manual staan kan halen?
 
zit er niet ergens een software functie op waarmee je de digitale omzetting kunt callibreren ?
herrinner me vaag zoiets
 
Iets softwarematigs heb ik zo 1 2 3 niet kunnen vinden. Wel vond ik in de service manual iets over een potmetertje (VR1) waar is e.e.a. mee kan afregelen, maar dat helpt vooralsnog niks. Als iemand meer weet over dat afregelen van de digitale omzetting hoor ik dat heel graag.
Geldt ook nog steeds voor die sliders. Het moet toch uit de servicemanual te halen zijn welke waardes dat zijn. Dan kan ik die sliders bestellen en gaan vervangen.
 
Laatst gewijzigd:
Dat is dus die test die je kunt afregelen met VR1 op het bord. Dat hielp dus allemaal niet helaas.
 
heb voor je gekeken, maar daar is even geen touw aan vast te knopen.
ze gebruiken 2 verschillende typen, maar er staan geen waardes bij.
dus toch even uitsolderen en meten.
groetn,
jeroen
 
Jammer j.baars. In ieder geval heel erg bedankt voor de moeite. Ik heb een mail gestuurd aan Roland support in de hoop dat die me kunnen helpen met de pot waarden en het ruis probleem.
 
Hallo Renepela

ben je hier ooit uitgekomen?
heb nu zelf een jd-800 waarvan een aantal sliders vervangen moeten worden en ook een aantal switches.
Vintageplanet.nl is volgens mij vanwege ziekte beheerder een tijdje uit de running
en nu probeer ik vervangers te zoeken via conrad, mouser
vele sliders zijn 100k maar 45mm sliders heb ik nog niet kunnen vinden
wel een paar panasonic (vervangers want in jd-800 zitten ook panasonics) maar die zijn ook al obsolete.
zucht.....
wie kan er helpen?
 
"Vintageplanet.nl is volgens mij vanwege ziekte beheerder een tijdje uit de running"

Nee hoor, Senso kan echter slechts een paar uur per dag werken - staat ook op de website.
Wel belangrijk dat je concreet orders plaatst en 'm niet lastig valt met allerlei vragen.

groet,

Marc
 
Bij mijn weten zijn alle JD800 sliders dezelfde behalve die van volume.

Kan je ze bij Roland in Westerlo niet meer bestellen? En helpt videospray niet meer (als alternatief voor vervangen heb je toch niks te verliezen he)?
 
had inderdaad niks te verliezen en spray geprobeerd maar dat heeft niet geholpen, deze is echt af in het midden gebied
heb nu een aanvraag gedaan bij Roland Westerloo. maar wil daar niet alleen van afhankelijk zijn
er zou toch een geschikt alternatief moeten zijn bij mouser of zo?
switches heb ik mogelijk wel gevonden bij mouser.
 
Sliders zijn bijna niet meer te vinden, Roland heeft ze niet meer (ze hebben de sliders van mijn jd uitgekuist). Het schijnen nogal speciale types te zijn, weet het niet meer van buiten maar is iets met log of lin
 
"iets met log of lin" covert zowat 95% van alle sliders. :)

Ik heb me er niet in verdiept, maar ik dacht dat alle JD800 sliders lin waren behalve volume welke log is. Maar daar ben ik niet zeker van!
 

Vergelijkbare discussies

G
Reacties
7
Bekeken
5K
G
Back
Top