Alesis ION fluit in linkerkanaal

_Martin_

Stamgast
Lid sinds
25 januari 2009
Berichten
477
Locatie
Twente
Nadat ik mijn net aangeschafte Alesis ION naar de zolder heb verplaatst en daar wou aansluiten op de stereo installatie, is er iets mis gegaan =( (Versterker stond nog aan) Er komt nu uit het linkerkanaal een continue fluittoon (ik gok een paar khz), met wat ruis er door heen.
Dit doet zich voor op op zowel de Hoofdtelefoon als de main output.
Gebruik ik alleen de AUX output, dan is er niets aan de hand.
Overigens komt er nog wel gewoon synth geluid doorheen, als ik speel.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd;
-Alle kabels, incl netspanning, 15 minuten er uit gehad
-Een reset gedaan via het menu (Is dit gelijk de factory reset?)
-De firmware opnieuw ingeladen
-Setup opnieuw ingeladen
-Alle banken opnieuw ingeladen

Helaas heeft dit alles geen effect.
Zou dit zelf nog optelossen zijn, of is het verstandiger een reperateur te zoeken.
Komt gelijk mijn volgende vraag, weet iemand een goede synth reperateur in het oosten van het land?
 
Ondertussen heb ik een winkel in de buurt gevonden met een eigen reparatie service, die het probleem gaat proberen op te lossen.
 
Ik had inderdaad die thread ook gevonden, maar volgens mij is dat een ander probleem.
In mijn geval ontstond het probleem pas bij het aansluiten op de versterker (er knetterde ook wat) en werken de main output en headphones nogwel, alleen het linkerkanaal dus met een fluit.

Verder werken bij mij de AUX output's nog wel zonder enige storing.

Zodra ik meer weet zal ik het hier uiteraard even laten weten.
 
Sorry om deze thread weer actief te maken, maar weet je al meer in verband met het fluiten?

Ik heb namelijk iets gelijkaardigs. Het is plots ontstaan - geen idee hoe - en komt maar sporadisch voor. Volgens mij is er iets mis met de versterker in mijn ion. Ik krijg gekraak te horen in het linkerkanaal (zowel main left als phones) als ik aan mijn master volume knop draai.
Ook krijg ik een (andere) ruis wanneer ik 2 toetsen tegelijk in druk (zelfs bij 1 part aan) en wanneer verschillende parts spelen (soms ook als mijn release 'te lang' is). Dat laatste kan ik wat verhelpen door het program volume naar 80% te schroeven en het partvolume ook naar 80 te brengen (ipv 100). Ik heb dit nu al een paar jaar, en het begint me te irriteren, want ik dacht dat het aan iets anders lag, maar nu heb ik door dat het de synth is en niks met mijn kabels of mixer te maken heeft.
Daarnaast hebben alle uitgangen een kleine wisselende ruis, zelfs als de synth afstaat. De ruis op de uitgangen verdwijnt als ik de stekker uittrek.

Ik heb dus eigenlijk 3 voorkomende ruisgevallen.


Hiermee dus mijn vraag: hebben ze het kunnen fixen? Wat was het exacte probleem?
 
Oef 3 jaar later 8o)
Helemaal vergeten deze thread te updaten.
De ION heeft zo'n 4-6 weken bij de reparateur gestaan, zonder dat ze er verder mee zijn gekomen.

Ik heb hem uiteindelijk maar weer opgehaald, en hem zelf gerepareerd.
Wel vervelend dat ik onderzoekskosten heb moeten betalen terwijl ze niets gedaan hadden, ik had ze zelfs nog de schema's aangeleverd...
Enfin een goede les voor de toekomst om hier niet weer naar toe te gaan ;)

Maar als ik jou probleem zo hoor is het echt wat anders.
Geeft de AUX ook dezelfde storing?

Er zijn verschillende threads over storingen in de ION.
2 veel voorkomende zijn, de krakende potmeter, die erg eenvoudig te verhelpen is en de andere zijn die ruis problemen, welke vaak veroorzaakt worden door slechte solderingen.

Beide dingen hoeven niet veel te kosten, afhankelijk waar je hem laat repareren.
Hier op het forum zijn er volgens mij voldoende betrouwbare en kundige mensen over het land verspreid die dat kunnen :)

Wel zou ik als allereerste nog even proberen de ION in zijn fabrieksinstellingen terug te zetten, om uit te sluiten dat het een software instelling is.
En heb je ook al de laatste firmware geladen?

Succes :okdan:
 
Ok, bedankt voor de vlugge reactie (en PM).

Ik heb momenteel niet echt tijd om nog eens al die stappen te doorlopen. Ik heb die stappen trouwens al een tijdje geleden gedaan (reset + laatste firmware). Toch heb ik vlug eens de uitgangen getest en merk nu pas - mijn pc hangt meestal aan mijn mixer - dat wanneer ik mijn kabel uit de audio-ingang van mijn laptop trek, de fluitende ruis volledig verdwijnt en er nu een zacht laag gezoem op de achtergrond zit (met een zeer lichte ruis).
Het goede nieuws is dus dat dit niet van de ion komt, maar het slechte is dus dat die aansluiting van mixer naar mijn pc blijkbaar een invloed heeft op de audio-uitgangen van mijn ion/ of de audio-ingangen van de mixer. (vreemd genoeg zijn de kanalen van mijn ion de enige die beïnvloed worden. Andere instrumenten hebben dat gezoem dan weer niet, ook als ik de kabels versteek. Misschien een andere pc kopen of mixer, ik weet het niet :p
Als er iemand dit fenomeentje kan verklaren, pik dan gerust in op deze draad. De mixer-uitgang naar pc-ingang is de cd/tape-uitgang van 2xmono naar 1 kleine stereo (merk Behringer 802, budgetbak :p). Ik gebruik de main outs niet van mijn mixer omdat ik gaan 2x mono-jacks naar kleine stereojack heb.

Nu, terug naar de ruis en het gekraak: Het gekraak blijft wel als ik aan de master volumeknop van de ion draai. En op dit moment heb ik nog niet echt ruis gehad door verschillende noten tegelijk te spelen. Wel zo een paar keer dat ik het dacht te kunnen horen, maar het leek toch veel minder aanwezig dan voordien.

Dat gekraak van de volumeknop kan me eigenlijk niet zo echt veel schelen. Wel gek dat het enkel kraakt wanneer ik noten speel. Wanneer die noten voorbij hun amp release zijn dan kun je er als een gek aan draaien, kraken zal het niet doen.
Verder hoop ik dat het geruis dat gebeurt bij het tegelijk spelen van noten en/of parts ook veroorzaakt wordt door een invloed die mijn laptop heeft op de synth. Helaas klinkt dit behoorlijk onwaarschijnlijk, want ik vind het al bizar dat de laptop via de mixer invloed heeft op de klank.

Ik ben dus wel al blij dat mijn ion niet dat irritante vogelgefluit maakt. Zalig, ik loop nu al een paar dagen met een wrang gevoel en nu verdwijnt dit bijna helemaal. Ik dacht vandaag trouwens om morgen de ruis eens op te nemen, maar aangezien de aansluiting met de pc een opvallend aanwezig geruis veroorzaakt, kan ik dit niet doen...

Ik houd jullie nog op de hoogte zodra ik eens meer tijd heb om de boel hier uit te pluizen.
 
Als eerste zou ik eens de ION geheel afkoppelen en dan met de hoofdtelefoon op gaan luisteren wat er nu precies nog aan mankeert en welke uitgangen het wel en niet goed doen.
Mocht dat helemaal goed zijn, ga je verder naar de volgende stap en sluit je stuk voor stuk weer iets aan.

Verder als ik het bovenstaande zo nog eens doorlees, vraag ik me af of je het geheel wel goed geaard hebt. Zo niet, probeer dat dan wel voor elkaar te krijgen.

Ook zou ik je bekabeling toch eens op deugdelijkheid gaan bekijken, zeker allerlei verloopjes zijn niet echt bevordelijk voor een goede connectie.

Potmeters van ION's kraken bijna altijd na verloop van een aantal jaar.
(Hoewel die van mij dat niet had trouwens, maar dat is een redelijk grote uitzondering volgens mij :P )

Succes!
 
Back
Top