BM15A of BM12A

deniax

[x][ ][ ][ ][x][ ][ ][ ]
Lid sinds
19 juli 2006
Berichten
901
Heren het volgende;
Ik ben opzoek naar betere monitors en wil dit in 1x goed doen voor langere tijd. Momenteel heb ik de oh zo gelief/haatte Behringer B2031a. Dit in combinatie met de KRK 10 sub.

Gezien het feit dat ik ga verhuizen wil ik de sub laten gaan en kijken voor wat grotere speakers. Nu kijk ik naar de Dynaudio BM15a of de 12a. De 12 is recentelijk uitgekomen, de 15 bestaat al geruime tijd. (meen '97)

Wie heeft met beide gewerkt en wat is de voorkeur? Alvast bedankt :biertje:

ps: Ik maak hardstyle, dus beetje bass wil ik wel horen.
 
Ik heb met de BM15 (passive maargoed) gewerkt en de BM12's al meerdere malen beluisterd bij Feedback.

Wil je je sub achterwege laten, dan zou ik zeker voor de BM15 gaan. Dat zijn wel echt hele fijne speakers. Kunnen knoerhard zonder vervelende vervorming en gaan vrij diep in het laag. Deze speakers voel je tenminste.

De BM12a's vond ik eerlijk gezegd een beetje tegenvallen, ik had er meer van verwacht! Ze klonken eigenlijk vrijwel hetzelfde als de BM6a's, alleen ietsje meer body / laag.

Als je nu gewend bent met een sub te werken en om op sommige momenten even je mix te voelen i.p.v. te horen, dan zou ik persoonlijk voor de BM15's gaan!
 
tnx groovert
Meer mensen ervaring met de 2 badboys ? Of in vergelijk met de classic (Mackies HR824 mk1) ?
 
niemand? :erm:
 
Heb trouwens zoeizo het idee dat je beter voor oud dynaudio spul kan gaan, die bm6 mk2 is ook een slecht aftreksel van zn oudere broer....

Dat heb ik ook al eens vaker gehoord. Alhoewel de oude BM6a's ook wel problemen schijnen te hebben. Iets met een brom door de voeding o.i.d.???

Mijn voorkeur geniet nog steeds de BM15, maar ga ze vooral ergens beluisteren. Dit is namelijk eigenlijk meer een midfield monitor dan een nearfield en het is maar net of je daar van houdt, of niet...
 
Beide speakers zullen in verschillende kamers anders klinken

De enige manier om erachter te komen of ze bij jouw van pas komen is door ze te lenen/kopen en uit te proberen
Advies van andere op hoe goed welke speaker wel niet is is gewoon stom en heb je helemaal niks aan
Met een slechte akoestiek heb je niks aan goeie monitors met een vlakke weergave
Je beoordeeld dan slechts de kamer waar ze in staan en niet de monitors zelf
 
Beiden mooie speakers. Als je het geld (over) hebt voor de 15A, kopen ! Gaan heerlijk diep. Een vriend van me heeft ze staan. Erg veel definitie in het laag !

Zelf ben ik meer een KRK fan. Wat wil je hebben voor de sub ? Wellicht heb ik interesse. PM me anders even :-)
 
Ik zou sowieso voor de dynaudio 15a gaan. Maar als je dan deze prijsklasse kiest zou ik ze zeker even vergelijken met de genelecs 8050. Ik stond voor dezelfde keuze en heb toen voor de genelecs gekozen.

Grtz
 
Ik zou inderdaad altijd voor de BM15 gaan. Ik vind echter wel dat de BM15 een beetje een hifi kleuring heeft. Hij klinkt iets te snel "mooi". Ik houd zelf erg van eerlijke/ moeilijke speakers waar je hard op moet werken. Op dit moment gebruik ik de A7 van Adam omdat het laag (beneden de 50 hz) niet primair mijn interesse heeft. Ik vind dat de impact van de speaker (bij eerste beluistering) niet direct iets zegt over de waarde van de speaker wanneer je een project moet mixen. Maar goed dat deelt niet iedereen blijkt wel.
 
Je kan heel erg lang over monitors lullen maar luisteren naar die krengen werkt vaak stukken beter.
 
Je kan heel erg lang over monitors lullen maar luisteren naar die krengen werkt vaak stukken beter.

Naja... het is wel degelijk interessant om de ervaringen van anderen te lezen en te vergelijken met evt. eigen ervaringen.

Enneh... luisteren werk vaak ook niet. Althans, niet in eerste instantie.
Ik ben regelmatig gaan luisteren voor nieuwe monitors bij verschillende winkels. Eigen cd'tje meegenomen. En overal had ik dezelfde ervaring. Ik wist bijgod niet waarnaar ik zat te luisteren. Ja, de ene had iets meer laag dan de andere, maar, ik werd gek van de ruimte waarin ik luisterde, want die ken ik simpelweg niet. Ook de speakers zelf moet je nog leren kennen. Dat gaat gewoon niet in een uurtje in een winkel.

Je zou dus eigenlijk een voorselectie moeten maken in een winkel, samen met de goedbedoelde adviezen van mede SF-ers. En een paar setjes monitors thuis moeten uitproberen voor een paar weken. Pas dan kun je ongeveer zeggen welke speakers je voorkeur genieten.

Wat ook een optie is, is veel gaan luisteren / samenwerken bij iemand die de speakers heeft die jij op het oog hebt. Maar zoiets kun je vaak moeilijk afdwingen. :)
 
OK in die context is het wellicht interessant om te kijken of je ook ergens naar PMC TB2's kan luisteren. Die passen dan ook wel in het rijtje. Misschien iets duurder qua prijs.
 
Klopt, het luisteren in de winkel is nooit ideaal. Is er bij Feedback oid de policy dat je monitors kunt testen thuis ? Weet iemand daar meer van?
 
Thuis proberen is natuurlijk heel fijn maar dan kun je weer niet vergelijken met andere sets en op een gegeven moment zul je gek worden van het aanbod.

In principe kun je inderdaad alleen maar een shortlist maken van een monitor of 3 (liefst 2) en aan de winkel vragen of je deze beiden een weekje thuis mag proberen.
 
In dat verband wil ik er toch wel op wijzen dat ik het wel degelijk mogelijk acht om monitorspeakers ergens anders te beluisteren/ beoordelen. Een korte beschrijving van hoe ik te werk ben gegaan.

* Neem een eigen mix mee van een recent project dat nog vers in het geheugen ligt
* Maak een compilatie van nummers van artiesten die representatief zijn voor wat je maakt en waarvan je de productie bewondert.
* Draai je eigen project en de producties vantevoren grijs op je hifi installatie en op je monitors en maak notities van de verschillen!!
* Vooral de A/B vergelijking van het eigen project op monitor en hifi speakers is heeel leerzaam.
* probeer zo er achter te komen wat voor monitor je nodig denkt te hebben (lees: wat de tekortkoming is van je huidige speakers)
* Ga zo snel mogelijk daarna naar de muziekzaak en probeer uit!!
* Ik heb mijn speakers beluisterd op verschillende plekken (Quested, KRK, Mackie en Genelec bij feedback in Utrecht) (ADAM A7, P11, P33A, Genelecs en KRK in Veenendaal bij Morel) met hetzelfde audiomateriaal.
* Waar heb ik speciaal op gelet: rust en detail.
* Waar heb ik speciaal NIET op gelet: klinkt het "mooi" monitors die meteen mooi klinken vertrouw ik niet :-), of is de bas wel lekker aanwezig (trap daar niet in boys'n'girls dat gaat je niet de goeie speakers opleveren)
* De winnaar kon ik niet betalen helaas (Adam P33A), maar ik ben al twee jaar zeer te spreken over mijn setje Adam A7's die ik heb gekocht omdat ik aan de limiet van KRK rockit RP5 zat.

In de studio gebruikten we destijds overigens de Dynaudio M1 (passieve near/midfield). Dat zijn echt top speakers (heb nog niet preciezer gehoord) maar wel wat te groot voor op mijn zolderkamer en destijds tweedehands een tikje boven budget (laat staan dat ik ze kon vinden).
 
ander vraagje..
worden deze badboys nogsteeds geproduceerd?
Ze komen uit '96 meen ik (correct me if im wrong) al een tijdje oud dus. Zijn er ook revisies?

tnx!
 
I have tested them both. for a week.
ended up going for the BM15As.
the BM12As are OK, but closer to the BM6As... they miss allot of body and low end imho.
good luck !
 
Back
Top