Velocity van de Nord Electro 2 73

oerWouter

Nieuwkomer
Lid sinds
18 december 2008
Berichten
12
Hoi,
Heb wat problemen met de velocity van de Nord Electro 2 en ben hier beland omdat ik hier een aantal threads over de NE zag.
Ik speel toetsen in een band en heb een paar maand terug een NE2/73 op de kop getikt, 1 jaar oud prima staat. Software 3.04 al geinstalleerd incl. nieuwe geluiden.
Ervaring tot nog toe:
Toetsen zelf en orgel: geweldig
Piano's: zo goed als onbruikbaar

Reden voor dat laatste is de velocity. Ik speelde hiervoor op een roland masterkeyboard en plugins op de laptop (bijv. de NI b4 en de rhodes evp73) en daar had ik nooit problemen met de velocity, er waren op dat keyboard 2 settings, high en low ofzo, en de ene was goed voor mij en de andere niet. Ook als ik piano op rechtstreeks op zo'n keyboard speel, kan ik er lekker op spelen.

Maar de NE2 heeft 10 velocitysettings die voor mij allemaal niet goed zijn. Het is heel lastig om het precies te duiden, maar ik heb er bij zowel de piano's als de rhodes last van, en eigenlijk wel zoveel dat ik ze nauwelijks gebruik, zonde.

Heeft iemand een idee waar dit aan ligt, zijn er ook nog velocity-instellingen softwarematig aan te passen?

Vriendelijk bedankt,
Wouter
 
Zelf zou ik voor een aanpassing van de instellingen via de computer gaan. Een programmaatje dat iets bij telt of juist aftrekt van de Midi waarden, in dit geval de Velocity. Op deze manier maak ik bv de orgel drawbars velocity gevoelig, iets wat later bij de Stage gewoon kan. Ik gebruik eigenlijk de G2 voor zulke klussen, maar het Midi Modular gebeuren van Jan Punter (MidiMod) kan het op een windows machine ook. Het is freeware.

http://www.iaf.nl/Users/BlueHell/html/software/software-midimod.htm

Wout
 
Als ik het goed begrijp werkt dit programmaatje realtime, dat is helaas niet wat ik zoek. Ik wil het eenmalig aanpassen in het keyboard en geen laptop meeslepen tijdens optredens. Ik ga Clavia nog wel mailen en als ze het probleem niet kunnen oplossen ga ik eens in de richting van een rack kijken denk ik. Jammer want de hammerfall toetsen van de NE2 zijn heerlijk.
 
Een gewogen masterklavier (2e hands Studiologic o.i.d.?) voor onder je NE? En al dan niet een NE61 nemen?
Dan heb je misschien het beste van twee werelden.
 
ik werk eigenlijk het liefst met 1 keyboard, het zou toch te gek voor woorden zijn als je anno 2008 nog een apart keyboard nodig hebt om een paar pianogeluidjes erbij te hebben

maar ik ga het progje midimod toch maar even proberen, want we gaan de studio in begin januari, en ik heb zon mini laptop eee901, als het daar mee kan zou fijn zijn, dan valt het gesjouw bij optredens ook mee
net een u2 midi usb cme kabel gehaald, hoop dat het gaat lukken ...
later meer
alvast bedankt voor de tips

Wouter
 
Wat dacht je van de verschillende optionele piano's ook ff proberen (alleen voor je favoriete klankkleur!) en dan gewoon je ouwe setup vergeten gevoelsmatig en je spel aanpassen!?! Da's een heel logisch iets.
Velocity curves (ja ook de rechte) voelen altijd weer anders bij elke nieuwe of andere synth die je onder handen krijgt...

Uit de Nord is gewoon de volledige range aan waarden te krijgen met je spel, piano's zijn super muzikale sounds die reageren als een tiet..wat ik denk dat gebeurd is zoals bij de meeste spelers in combi met Nord, dat ze te hard spelen; de dynamiek zit m van heeeeeeel zacht naar harder ipv hard naar iets minder hard, net als op the real thing.
 
Als ik nou ook nog wist wat je daar mee wilde zeggen Wout hahaha
De meest gehoorde klacht over de Clavia pianogeluiden is dat het zo veel verschilt met de realiteit, dus... die uitspraak is nogal heftig zeg! :)

Wout
 
Misschien DE klacht hier op het forum...maar dan doe ik nog maar een uitspraak wel OFF-TOPIC dus hier laat ik het ook bij: de meeste klachten hier zijn geen klachten maar opmerkingen van mensen over smaak waar vervolgens heel erg veel over wordt geschreven maar geen inhoud heeft. Hadden mensen maar gegronde klachten over spullen (die zijn er trouwens wel hoor hier op het forum)

Maar wat betreft Nord; met de samples van de Nord Electro en de Stage zijn misschien wel de meest overtuigende piano-partijen neer te zetten! Vooral qua dynamiek en hoe ze reageren op je spel...en dan hou ik de discussie over smaak erbuiten (naar mijn mening is de Studio Grand XL 1 of 2 ook beter dan welke Motif XS, Fantom G, M3, RD-serie, CP-serie dan ook!)
 
Nou moet ik wel even aantekenen dat 'smaak' toch wel een heel groot deel van de muziek uitmaakt; eigenlijk van iedere kunstvorm, tot aan 'koken' toe! :D De opmerking: "Over smaak valt niet te twisten" is voor mij daarom ook de grootste dooddoener ooit.

SMAAK IS HET ENIGE WAT HET WAARD IS OM OVER TE TWISTEN!

Wout
 
Thanks Manu, ik heb eigenlijk weinig problemen met de pianogeluiden van de NE, ben ook meer organist eigenlijk die af en toe rhodes of wat piano erbij doet. Heb er ook aan zitten denken, mn spel aanpassen en eraan wennen. Maar sommige dingen vallen me erg zwaar, sterker nog, kan me nauwelijks voorstellen dat iemand fatsoenlijk kan spelen met deze velocity, en dat heb ik niet als ik op een echte piano speel, dus of dat 'de real thing' is .... Maar aan de andere kant, die kerel waar ik em van kocht speelde er lekker op dus het zal wel.

Iets heel geks is bijvoorbeeld als ik op de rhodes een G aansla maar vlak daarvoor mn vinger laat vallen op de F# dat de F# dan harder klinkt dan de G en wel die overdrive (of hoe noem je die kraak bij een hardere toon op een rhodes) krijgt en de G niet en bijna wegvalt, terwijl daar het accent op moet liggen.

In ieder geval ga ik het eerst proberen met het moduleren van MIDI.

Wout, weet jij welke functie het beste is om de velocity aan te passen in MidiMod. Ik weet eigenlijk weinig tot niets van midi en het programma is niet echt toegankelijk voor newbies op dat gebied. Misschien ook MIDIOX even proberen, dat kwam in een andere topic naar voren.

Wouter
 
Ik denk dat het een kwestie van oefenen is. Zelf vind ik de NE2 qua Rhodes heerlijk spelen, omdat je dan ook echt zacht kan aanslaan. In het begin had ik net als jij problemen met de aanslag. Zeker de "ongewilde" harde accenten die konden wel eens storen. Gewoon veel doen. Ik doe hem voolopig niet weg. :okdan:
 
Back
Top