Erg cool diy project...De plasmadisk synth controller

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.496
Locatie
Winethereswick
oi,

In navolging van mijn neon oscillator, dus geluid opwekken door middel van ontladingen.
Heb ik het volgende DIY project opgepakt.

Dit is dus de plasma disk synth controller.

Ik wil dus met deze , of een synth aansturen [filter of osc of control input]
Of geluiden gaan opwekken zoals mijn neon oscillator.

Nu is dit project ook weer in het begin fase , maar metingen in de print en erom heen zijn al gebeurt.
Nu weet ik dat er op de kathode ? een erg hoge spanning komt te staan.
Dus daarop maar niet gemeten, om beschadigingen aan mijn meters te voorkomen ;)

Ik heb gemerkt dat er , zonder de glazen plaat aan te raken, zo al een veld/strooi spanning is van 10 tot 50 volt wissel.
Zie de multimeter en de duspol :geslaagd:
Als ik de negatief van de multimeter aan aarde leg en de plus vast hou met mijn hand , en met mijn andere hand/vinger de plasma disk aanraak..geeft de multimeter 50 tot 200 volt wissel.
De spanning varieerd van onderkant disk 50 volt tot bovenkant disk 200 volt.
De hoge spanningen zijn onschuldig door het zeer lage vermogen.
Maar...hiermee is volgens mij leuke dingen te doen.

Mischien moet ik op de rand nog een metalen schijf of van dat aluminium tape aanbrengen en deze aan de ground/aarde leggen om toch een effect te krijgen.
Ik denk dat er met alleen de vinger op de plaat niet genoeg spanning opgewekt word.

Nu weet ik nog niet of je met deze lage ampere spanningen ook andere electronica aan kunt sturen.
Binnenkort eens een opampje proberen.

attachment.php
 

Attachments

  • meter.jpg
    meter.jpg
    46,6 KB · Bekeken: 71
  • duspol.jpg
    duspol.jpg
    44,8 KB · Bekeken: 78
  • duspol 2.jpg
    duspol 2.jpg
    39,3 KB · Bekeken: 73
  • kathode.jpg
    kathode.jpg
    51,4 KB · Bekeken: 66
  • print.jpg
    print.jpg
    51,3 KB · Bekeken: 72
Nog even en je komt aan met de bouwplaat voor een borgschip :D

Ziet er koel uit!
 
geniaal, en met een opamp gaat dat helemaal lukken ( neem gewoon een voltmeter schema, spanning aftakken en gaan met die hap)
sucses.
groetne,
jeroen
 
( neem gewoon een voltmeter schema, spanning aftakken en gaan met die hap)

Tof idee ...als het daarme te meten is is het ook mee te sturen :)

Ik denk dat ik er toch een universele controller van maak.
Met een standaard uitgang van 0~10 volt og 0~15 volt.

Om deze als geluiden generator te gebruiken vind ik het toch wat gevaarlijk.
Er staat duizenden volts op die anode.
En ik weet nog goed hoe het voelde toen ik als een kleine jongen tegen schrikdraad aanpieste :D
 
Hoe weet je nou waar welk voltage zit? Het lijkt me namelijk enorm random dit apparaat. Er moet wel een soort regelmaat in het oppervlak zitten (een soort grid met een logisch patroon) om dit signaal enigsinds gestuurd toe te passen.

Het multimeter tabel maken (zie post J.Baars)... is misschien een mogelijkheid...

NB. Random signalen kunnen natuurlijk buitengewoon spannende resultaten opleveren... 8)
 
Ik heb gemerkt en gemeten dat onderaan de disk het minste spanning opgewekt word , en bovenaan het meeste.
Dit word dus meetbaar hoger als je met een vinger van beneden naar boven over de disk gaat.

Natuurlijk komt er een redelijk wat chaos uit als je zonder aarde/ground deze aanraakt.
Maar met 1 punt aan de ground ,en het geheel is ineens beheersbaar.
Dus ik denk aan een metalen ring om de glazen schijf.
Zonodig in sectoren , met daaraan weerstanden met verschillende waardes.

maar de random optie houden we erin ;)
 
Ik vind het zeer freaky wat je hier doet.. 'k zou hier wel eens een youtubetje van lusten.. :W
 
Wees voorzichtig met het aanbrengen van (metaal) strips op "plasma" constructies. Ik weet niet hoe het zit bij platen/disks maar bij plasmabollen resulteert het aanbrengen van alu of metaal op de bol in een aanzienlijk hogere geleiding op dat punt waardoor je a) schade aan de bol kunt toebrengen (zet bijvoorbeeld ook NOOIT twee plasmabollen tegen elkaar want dan brandt er een mooi gaatje in en gaan ze dood) en b) bij aanraking mogelijk een flinke oplazer krijgt. Ik heb zelf ooit eens uit baldadigheid een blikje bitterlemon op mijn (megagrote) plasma bol neergezet en toen ik die eraf wilde pakken had ik daar flink spijt van kan ik je vertellen.
 
yep,
idd oppassen wat je doet.
als het metaal al te dicht bij de electrode's zit, of als de lading extreem is, zoals bij een 40cm bol ( je hebt het over waarschijnlijk meer dan 1Mv > (1.000.000 volt).HF spanning.
metaal, ook aan de buitnkant vormt een condensator met alles wat in de bol/plaat zit, en kan dus lading overdragen.
voorzichtig dus.
groetne,
jeroen
 
nog vergeten voor je experimenten.
als je een Hf detector maakt, dan heb je geen ground nodig en krijg je wel een gelijkspanning.

( C'tje, diodebrug en afvlak C, is alles wat nodig is)
of maak een AM detector, dan maakt het ding waarschijnlijk geluid.
groeten,
jeroen
 
Geinig!

Ik denk trouwens dat ik die 'Opoe's havermoetbrokken' eerder ga proberen dan dit projectje... 8~
 
Even wat testen gedaan in een andere richting met een plasma disk.
Namelijk voor aansturing van een mogelijke neon oscillator.
Even voor de duidelijkheid....er zitten geen draadjes met spanning op de neonlampjes.
Aleen een versterkertje met een speaker.
Spooky .......... ;)




Misschien is het met mijn neon project te combineren.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=104430&highlight=neon
 
Jeps...het neon gaat gewoon gloeien in de nabijheid van de plasma disk.
Hierdoor kan met dus een kleine spanning mee opwekken of een versterkertje mee aansturen .
Dit kun je zien en horen van dat neon lampje met die 2 draden eraan.
Dit zijn overigens nog maar de eerste testen in die richting , maar omdat het wel erg cool is om te zien...gelijk het filmpje gemaakt :)
 
Back
Top