electrische gitaar - geluid

Lid sinds
15 februari 2007
Berichten
1.002
Locatie
Vlakbij Hulst
Hoe maak je zo'n electrisch overstuurd gitaargeluid als in:
http://www.youtube.com/watch?v=YXy3-Ni-M5Y&feature=related

Ok, externe overdrive en effectenpedalen...

Maar deze gast zal toch wel van een specifiek begingeluid vertrekken waar hij de effecten overzet...

Is er iets dat standaard goed werkt. Ik heb het al zitten proberen met gewone zaagtanden en zo, klinkt niet echt bepaald goed. Geen idee hoe te beginnen dan eigenlijk?
 
Wat is er zo bijzonder aan dan? Ik vind het nog steeds een dertien-uit-een-dozijn keyboardklinkend gitaargeluid.
 
Speciaal? Niks.

Maar dit is geen keyboard, maar een synthesizer, dus ik vraag me af hoe je zo'n geluid synthetiseert...

Ik vind aan een trompetgeluidje ook niks speciaals (wel soms mooi), maar er is wel een specifieke manier om zoiets te gaan synthetiseren.

Dus hoe maak je een electrisch gitaar geluid?

Ik vind er op SOS ook niks over (enkel akoestische gitaar, mr dat is echt wel helemaal iets anders)
 
Een gitaarachtig geluid is niet zo moeilijk, maar wat je bij deze meneer hoort zijn volgens mij een aantal dingen die wel lastig zijn op een gewone synthesizer. Enerzijds heeft hij een gitaarversterker simulatie en dat doe je niet zomaar na. Ik heb zelf een Line 6 POD gitaarversterker simulator en daarmee is het al ontzettend veel makkelijker om een vet gitaargeluid neer te zetten, want eigenlijk hoor je vrijwel alleen de vervorming van de versterker, van het oorspronkelijke gitaargeluid blijft sowieso niks over.

En anderzijds hoor je allerlei overtonen, resonanties en het "klikken" van het plectrum in dat solo-geluid die ook erg lastig worden met een gewone synthesizer.

Verder is het op zich niet zo moeilijk; een sine wave door een distortion plus amp simulator, de juiste envelope en je bent op zich klaar. Maar dan is het nog een hele kunst om het zo te spelen dat het ook echt als een gitaar klinkt; de manier van spelen op een gitaar heeft iets heel karakteristieks, je hebt altijd maar hooguit 6 tonen, je hoort de vingers erdoorheen schuiven, er zijn allerlei subtiele verschillen in de manier van het aanslaan van de snaren, de "bitch bend" kan per snaar verschillen en ook de manier waarop het geluid decayt kan sterk varieren. En dan kun je ook nog eens dezelfde toon op een andere snaar spelen waardoor ie heel anders klinkt.

Dus als je net zo'n vet gitaargeluid wil als de meneer op de video, zou ik gewoon dezelfde synthesizer kopen; dat ding heeft vast een algorithme om de dingen die ik hierboven noem een beetje leuk te regelen en dan gebruikt ie waarschijnlijk ook nog gitaarsamples.

Je moet je trouwens ook niet laten neppen door de term "synthesizer"; wij hebben hier een vrij duidelijk beeld bij wat we wel en niet een synthesizer vinden, maar in principe is een sampler of rompler ook gewoon een synthesizer, een specifieke vorm van een "wavetable synthesizer":koffie:
 
:) het is omdat ik eigenlijk een gitarist ben dat ik dit wel eens wil proberen op een synth. Lijkt me ENORM moeilijk om al die nuances goed te krijgen, zelfs al speel je niet iets dat zo snel of moeilijk is. Maar alles begint natuurlijk bij een goed geluid...

Ik probeer es verder met wat software.

Merci alvast!
 
te gek :-)

Nee maar er is dus niet echt een standaard manier om een scheur-gitaar-solo geluid te maken, naast het gebruik van wat amp-simulators...

Ok!
 

Hey, dat doet die gast bijzonder goed. En dan ook nog eens met beperkte middelen. Het is mijns inziens nog steeds verre van een echte distorted gitaar, maar in een stevig popnummer zou het absoluut niet misstaan.

En nog even @ Se7en: ik zeg ook niet dat het een keyboard is, maar als een keyboard klinkt. Net alsof ik 20 jaar geleden bij de Intertoys sta of zo.

Een goede distorted gitaarklank is gewoon puristenwerk en als iets dan wel belangrijk is, is het een goede bron. Die haal je gewoon (nog) niet uit een synth.
 
Weet ik. Als ik een echte gitaarsolo wil neem ik een gitaar.

Daar gaat het me dus niet om.

kWil de 'theorie' achter de synthese van dat geluid gewoon weten...

Ik heb in het verleden al erg veel geleerd door SOS uit te pluizen en een piano na te maken op mijn Ion aan de hand van de richtlijnen daar. Idem met trompetten en zo. Als ik nu een piano wil in een song ofzo ga ik dus ECHT niet mijn zelfgemaakte piano patch gebruiken, die trekt nergens op (ook al was die wel vrij geslaagd) tov een echte piano. Neen, dan ga ik wel gewoon bij mijn geburen even op de echte piano spelen. Wil ik een echte trompet dan zal ik er wel ééntje kopen en gewoon inspelen...
Wil ik een drum kan ik ook gaan drummen, maar als ik écht die gesynthetiseerde sound wil ga ik het zelf wel maken (of gebruik ik drumatic of een andere 909-808-cloon)...

Die kerel slaagt er toch in om een soort van goede gitaarsound uit een synth te halen (en dan bedoel ik mijn youtube link, niet dat clipje van Meesha, dat is geen sologitaar, wel leuke en perfect bruikbare achtergrond gitaar)...

Mijn vraag is dus niet: waarom zou ik dat willen.
Mijn vraag is: hoe doe je dat (wat is de goede bron om door een gitaarpedaal - want die heb ik- te jagen zodat het als gitaar klinkt...), of beter nog, hoe doe je het zonder pedaal (zal uiteraard niet op elke synth lukken)...
 
@ Se7en:

De essentieelste bouwsteen van het gitaargeluid van dat youtubefilmpje uit jouw openingspost,
is de Feedback oscillator die zover ik weet alleen enkele Roland synths hebben.

Gelukkig is de V-Synth GT niet de enige synth met deze oscillator.
De iets betaalbaardere JP-8000/8080, SH-201, heeft deze ook aan boord. Deze hebben ook die feedback parameter, waarmee je gave harmonischen en bijgeluiden kan maken. Ik vind ze echt heel gaaf klinken op mijn JP8080.

edit: ik heb overigens geen idee hoe je dit met een willekeurige synth zou kunnen nabootsen, het klinkt namelijk heel distictief, zeg maar.
 
Back
Top