MP3 zonder onderbrekingen afspelen?

meesha74

Muzikant
Lid sinds
5 november 2004
Berichten
2.252
Locatie
Hilversum
Als ik een CD omzet naar MP3-tjes, en ik speel die af met bijv. mediaplayer of op m'n autoradio (mp3-tjes op cd gebrand), dan zit er altijd een korte onderbreking in de weergave tussen de tracks. Normaal niet zo'n probleem maar als de CD bestaat uit meerdere tracks die in elkaar overlopen (zoals bijv. Oxygene van JM Jarre) dan is dat vervelend. Ook live concerten worden steeds even onderbroken tussen de tracks door.

Is dit een probleem van de spelers zelf of is er een manier om de MP3 bestanden zó te maken dat ze meteen overlopen van de ene track naar de andere?
 
De pauzes worden soms standaard door de mp3-rip software ingebakken, maar die opties is ook uit te zetten. Als je mp3's naar een CD omzet of als je een cd maakt van wav-files krijg je ook vaak een gratis pauzes tussen de nummers, maar de met de optie live cd of geen pauzes instellen kun je dat voorkomen.
 
Ik bedoel niet het omzetten naar een audio CD maar echt naar een data cd die afgespeeld wordt door mijn autoradio.

Nou moet ik ook zeggen dat ik me vergist heb bij de mediaplayer. Die geeft geen onderbrekingen. Mijn telefoon doet dat bijvoorbeeld weer wel.

Ik weet dat je bij het branden van audio CD's de pauze tussen de tracks aan of uit kunt zetten.
 
Ik denk dat zoiets afhangt van hoe je autoradio er zelf mee omgaat. Het blijven immers losse bestanden op een data cd.
 
2 mogelijkheden:
- autoradio kan losse mp3 files 'seamless' afspelen.
- bij het omzetten van CD > mp3 rippen in 1 'continuous' file (1 aaneengesloten file), sommige rip programma's ondersteunen dit.
 
Is inderdaad best onhandig; mijn mp3-speler doet ook niet aan seamless en mijn Winamp krijg ik ook niet goed ingesteld. En toch zijn er veel cd's waar tracks in elkaar overlopen (ook gewoon via samples en segues die op zich losse tracks aan elkaar plakken). Blijft jammer...
 
Maar die vind ik bijzonder vervelend werken (ook te veeleisend aan mijn armetierige systeempje), en heb ik zelfs netjes volledig gedeïnstalleerd...
 
misschien al gecheckt, maar ik noem het nog maar even.
Die pauzes aan of uit zetten om een audio cd te branden kan ook anders heten in het brandprogramma.
Disc at once, of de seconden tussen de tracks op 0 zetten.
 
Die pauzes aan of uit zetten om een audio cd te branden kan ook anders heten in het brandprogramma.

Klopt, maar hij heeft het hier dus over een data-cd en niet over een audio-cd.
 
Als je de mp3's wilt afspelen zal inderdaad de speler seamless playback (kan natuurlijk anders heten op de betreffende speler) moeten ondersteunen. Verder even kijken of er niet aan het begin of eind van de mp3's een korte pauze staat die ontstaan is bij het encoden van de mp3.

Wat RiPsaw zegt is ook waar natuurlijk, als je autoradio geen seamless playback ondersteund kan je kijken of je van de verschillende mp3's 1 file kan maken. Alleen kan je dan dus niet meer skippen naar het volgende nummer.
 
Een handige plugin voor Winamp doet ook zijn ding : Gapless.... maar dat is ook geen oplossing voor dit probleem denk...
 
Ik ben nu dus bezig met mijn nieuwe CD project. Bedoeling is dat mensen hem weer GRATIS kunnen downloaden. Alleen de nummers lopen in elkaar over. Ik twijfel dus of ik alle nummers als aparte MP3- bestanden moet maken of als 1 lang bestand. dit laatste lijkt mij niet handig omdat je dan niet effe snel kunt doorskippen naar het volgende stuk.
 
Een handige plugin voor Winamp doet ook zijn ding : Gapless.... maar dat is ook geen oplossing voor dit probleem denk...

Oh, ik kom erachter dat mijn Winamp al wél goed werkte; ik had de buffergrootte al lang groter gezet... :D (Options => Preferences => Output => Configure 'Nullsoft DirectSound Output' => Buffering) Maar toch bedankt. :)

Ik ben nu dus bezig met mijn nieuwe CD project. Bedoeling is dat mensen hem weer GRATIS kunnen downloaden. Alleen de nummers lopen in elkaar over. Ik twijfel dus of ik alle nummers als aparte MP3- bestanden moet maken of als 1 lang bestand. dit laatste lijkt mij niet handig omdat je dan niet effe snel kunt doorskippen naar het volgende stuk.

Ik vrees dat dit überhaupt niet mogelijk is... Wat jij zou willen, is dat een het einde van een mp3 de computer verteld wordt vast het begin van het volgende nummer in te laden, zodat de overgang vlekkeloos is. Maar bij mijn weten kun je aan een mp3 geen andere data toevoegen dan audio en tags. Het probleem zit 'm dus in de afspeelprogramma's. In Winamp kun je de buffering instellen (wat ik eigenlijk goed wist :erm: ), in andere programma's staat het automatisch aan (Mediaplayer, blijkbaar), elders is de mogelijkheid er gewoon niet (zoals op mijn mp3-speler). Als ze de tracks op cd branden, dan zou het wel goed moeten gaan - op voorwaarde natuurlijk dat ze de pauzes tussen nummers op nul zetten.

Correct me if I'm wrong. :)
 
..
Correct me if I'm wrong. :)


Okee. :D

In mediaplayer kun je het aantal (tiende)seconden aangeven wat ie moet 'overlappen'. zet je dat uit, hoor je gewoon de pauze... :(
 
Meesha;

Dit is een probleem waar ik ook al een tijd mee worstel.
Vorig jaar heb ik er een studie naar verricht.
Google op gapless playback en er is meer te vinden.
Bleek toen dat (bijna) alleen de Ipod gapless speelt.
(En ik heb het juist niet zo op dat ding)
Ik heb al diverse MP3players en autoradio's geprobeerd maar steeds weer die
pauzes. Om gek van te worden. (of je neerleggen bij de bug)
Wel jammer dat de fabrikanten van die dingen daar niets aan doen.
Ms wachten ze totdat de markt wat meer verzadigd is met uitbrengen van gapless players.;{

Mediaplayer (11) doet t bij mij trouwens (net) NIET gapless.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
 
Back
Top