DJ mixer gebruikerservaringen "Pioneer" "Denon" of iets anders?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Lid sinds
20 oktober 2002
Berichten
4.304
DJ mixer gebruikerservaringen "Pioneer" "Denon" of iets anders?

Ik ben van plan om een DJ mixertje aan te schaffen. Gewoon puur voor de fun.
Vroeguh had je alleen Realistic, Numark en Phonic binnen een bepaald budget.
Nu is vooral het merk pioneer populair. Bijvoorbeeld de Pioneer mixer djm-600.
Daar zit een ingebouwde BPM meter in. Werkt dat ook een beetje. Hoelang moet je tappen? Ik stam nog uit de tijd van een halve minuut beats tellen en dan maal 2 *D
De Denon DN X500 lijkt me ook wel wat. Is er iemand van dit forum die 1 van deze mixers heeft en zijn ervaringen wilt delen. Ik vind het best een hoop geld voor een mixertje van een paar kanalen. In vergelijk met een studiomixer. Het enige wat een studiomixer mist zijn phone ingangen en een crossfader, lijkt me. Plus dat een gemiddelde mixer gewoon een normale E.Q. heeft en geen parametrische. Nu begrijp ik wel dat ze voor een normale E.Q. hebben gekozen, want dat is makkelijker, voor realtime E.Q.-en. Toch zou ik verwachten dat je bij een DJ mixer veel waar voor je geld krijgt. Of is het gewoon puur "de markt en trends die de waarde bepalen?"
Wat krijg je er allemaal voor terug? Zijn er goedkopere alternatieven? Is de 2e handsmarkt van DJ mixers bloeiend, juist omdat veel mensen willen mixen? Ik vind de 2e handsprijzen best nog aan de hoge kant voor een beetje proffessionele. Moet ik gewoon een goedkope kopen en een paar jaar wachten.
het is me puur voor de fun. Ik heb oude 70's en 80's discoplaten, houseklassiekers en een bak technoplaten gekocht.
Ik zoek:
- mixer met 4 kanalen (2 keer line en 2 keer phono)
- Leds per kanaal (kun je switchen tussen input en output?)
- Voorafluistering (Cue) per kanaal
- 2 kanalen direkt al door elkaar heen kunnen horen? Kan dat eigenlijk wel? bij die oude mixers kon dat niet.
Goed geluid, goede E.Q.
 
Laatst gewijzigd:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een DJ mixer en een mixer voor studiogericht gebruik?

Ik denk dus m.n. de crossfader (dus met 1 schuif van het ene kanaal naar het andere) en de phone (platenspeler) ingangen

Tegenwoordig zijn het ook wel ingebouwde effecten (zoals flanger, delay en galm)die een extraatje toevoegen. Maar in principe begrijp ik het prijsverschil tussen DJ mixers en studiomixers niet zo. "misschien is er wel sprake van prijsafspraken tussen de grote audio hifi merken (pioneer, denon, technics, etc.)
Deze denon mixer is bijvoorbeeld 800 euro nieuw.
http://www.rjshop.nl/product/495/
http://www.thamesvalleydiscos.co.uk/mixer.jpg
 
Ik kan helaas niet antwoorden op je vragen, maar ik overweeg zelf dus ook een DJ mixer. Maar is dat ook goed bruikbaar als studiogerichte mixer (dus bv Microkorg op aansluiten). Of is er een verschil qua geluidskwaliteit waardoor het af te raden is?

De DJ Mixers van JB Systems zijn trouwens nog wel redelijk geprijsd.

edit: laat maar, dat is geen goed merk blijkbaar.
 
die pioneer mixers zijn echt overrated. klank is niet super, zit wat slecht in elkaar, bagger effecten ook. maar hey, dat is mijn mening :engel:
 
Ik kan helaas niet antwoorden op je vragen, maar ik overweeg zelf dus ook een DJ mixer. Maar is dat ook goed bruikbaar als studiogerichte mixer (dus bv Microkorg op aansluiten). Of is er een verschil qua geluidskwaliteit waardoor het af te raden is?

De DJ Mixers van JB Systems zijn trouwens nog wel redelijk geprijsd.

edit: laat maar, dat is geen goed merk blijkbaar.

Tja als je het bij enkele synths houdt, dan volstaan een beperkt aantal kanalen. Je zal alleen een verloopstekker van Jack naar links-rechts tulip moeten aanschaffen of zelf maken, want de meeste mixers hebben dacht ik tulip ingangen (gaat meer de hifi-kant op, aangezien platenspelers en cd spelers een tulip uitgang hebben)
De E.Q. zal niet veel voorstellen. Meer voor de DJ om de bas even snel weg te draaien. Wil je echt geluidstechnisch aan de gang, dan zal de EQ beperkt zijn. Ook zal 2 AUXkanalen (ingangen) niet misstaan. Hier kun je dus externe effecten op aansluiten. Ook mis je inserts om een compressor op de mixer aan te sluiten. Tenzij er DJ mixers bestaan die dit wel hebben. Zal dan wel een prijskaartje aan hangen, ben ik bang.
Tenzij je een mixer koopt met ingebouwde effecten en je vindt dat voldoende.


die pioneer mixers zijn echt overrated. klank is niet super, zit wat slecht in elkaar, bagger effecten ook. maar hey, dat is mijn mening :engel:
aha, bedankt voor de kritische noot. Overal worden pioneers aangeduidt als "de beste mixer van dit moment". Zal meer bepaald worden door de merknaam en de afname. Moet ineens denken aan die bagger hoofdtelefoon van hun (ooit). Die werd overal geprezen als standaard. Wat een "bagger geluid en zat voor geen meter"*D

Mijn ervaring met Denon is dat het altijd wel goed klinkt. Zelfs de wat kleinere versterkers.

Weet je iets over Numark? Dat was altijd wel de naam voor de beste mixers
 
De betere mixers zijn Ecler, Vestax, en Dateq natuurlijk. De Pioneer mixers zijn heel gebruiksvriendelijk. Je draait er zo mee weg. Nadeel is dat ze niet "build to last for ever" zijn. De hele Nuo lijn van Ecler is subliem. Vestax PVC-275 is ook niet kapot te krijgen. De mijne althans niet. Heb een Ecler Nuo 5 gehad, nog nooit zo'n goed klinkende mixer gehad. Dateq XTC heb ik wel 7 jaar gehad zonder enig defect. Op aboutdj.nl is veel informatie terug te vinden!
 
De betere mixers zijn Ecler, Vestax, en Dateq natuurlijk. De Pioneer mixers zijn heel gebruiksvriendelijk. Je draait er zo mee weg. Nadeel is dat ze niet "build to last for ever" zijn.

Ik ben er 2e hands al aardig wat tegengekomen met kapotte faders. Dat bedoel je waarschijnlijk. "foutje in de produktie?" of gaat de gemiddelde DJ er zo wild mee om? Ik neem aan dat de gemiddelde HipHopper/Scratcher de faders zwaarder belast. Zo'n fader hoort anders wel tegen een stootje te kunnen.

Dank voor je tips m.b.t. die andere merknamen
 
Faders zijn niet van de beste kwaliteit. Voor het geld zijn de Pioneers ronduit duur.
Voor het zelfde geld koop je van een ander merk een veel betere mixer.
Of voor veel minder een mixer met de zelfde opties.
De Synq SMX-2 is ook een goed altrnatief voor een DJM 600/800
De Denon mixers zou ik niet aan beginnen. De toonregeling is hier niet het allerbeste. Kijk maar eens of je ergens op een Ecler kan draaien. Heeeeeeeeeeeeeeellllllll fijne mixers. Ik heb er nog spijt van dat ik de mijne verkocht heb.
 
ja dat zijn ze! echt subliem!
 
ja dat zijn ze! echt subliem!

Enige 2 nadelen lijkt me dat er geen ledjes per kanaal zijn en dat men de afluistering bovenaan moet aanklikken. één knop bij het hoofdtelefoon gedeelte lijkt me handiger.
 
In een paar woorden.

Pioneer zuigt!!

Heb het zelfs mee gemaakt dat tijdens het draaien onderdelen afbraken. Ik deed er niks vreemd mee. Het grootste dieptepunt met Pioneer was afgelopen zomer. De input van de koptelefoon verdween in het mengpaneel nadat mijn voorganger zijn koptelefoon er uit haalde. Lastig verhaal als je door moet :kont:

Ik zelf zweer bij Dateq, het liefst de wat oudere. Niet kapot te krijgen en als er wat mee is, het is een Nederlands fabricaat, dus hij is zo weer opgelapt.
 
Xone DJ mixers (van Allen & Heath) zijn erg goed.
Pioneer is de standaard in alle clubs. De DJM-800 is de opvolger van de 600 en is stukken beter, kwa constructie & klank.
 
Enige 2 nadelen lijkt me dat er geen ledjes per kanaal zijn en dat men de afluistering bovenaan moet aanklikken. één knop bij het hoofdtelefoon gedeelte lijkt me handiger.

Dat is niet helemaal waar. Bij de master sectie heeft hij een dubbele led meter voor de master en daar naast een enkele led meter voor de pfl, voorluisterfunctie. En de inschakeling voor de pfl zit recht onder de toonregeling per kanaal. Zoals het hoort.

Allen & Heath is ook de bom trouwens.
 
korg km 402

korg km 402

Ik heb zelf een korg KM402. Nu, ik ben geen dj, maar gebruik hem voor mijn liveset (ik sluit er mijn MPC op aan, elk stereo paar naar een andere ingang, en soms nog een kleine synth). Ik gebruik rca kabels met overloopstukjes erop naar Jack. Hij heeft minder Punch dan wanneer ik rechtstreeks de uitgang van de MPC aansluit op de boxen, maar klinkt wat verfijnder. Da's vooral eigen aan de MPC dan denk ik, dat die erg hard kan klinken (zie ander topic ivm ableton vs mpc geluid). De effecten zijn leuk en er zijn er erg bruikbare bij. Btw gaan de geheugenplaatsen niet verloren bij het uitschakelen. De crossfader is volledig instelbaar en zelfs digitaal afstelbaar zodat je echt het punt kan kiezen waar hij van het ene naar het andere kanaal gaat. Je kan bovendien volledig vrij kiezen welk kanaal A of B is, of geen van beide.

Ik vind hem mooi, meer functionaliteit dan de pioneers, meer effecten, meer ingangen en bovendien heb je keuze uit verschillende EQ instellingen, van gewoon tot totale kill. En voor een betere prijs.

Ok, de eerste die ik binnenkreeg was helemaal kapot, daar kwam enkel wat digitale kriek en krak uit, maar ik kreeg van de winkel meteen een nieuwe (digisales in zele) en die werkte uiteraard perfect.

Ik ben er zeer tevreden mee. In zijn prijsklasse zie ik gewoon niet welke mixer meer biedt.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top