geluiden voor documentaire

goran

dus dat
Lid sinds
7 mei 2007
Berichten
798
Locatie
Lelystad
Hey,

Ik ben op het moment een documentaire aan het maken over een jongen die naar Afghanistan is gegaan en weer terug ( het leger ).
Nu vraag ik me af waar ik een CD/DVD kan vinden met allerlei geluiden als ; vallen, scheuren, tikken, kraken, verbaasd zijn ( emoties in geluid ) etc je kent het wel.
Ook zoek ik een CD/DVD waar ik typische documentaire/reportage "muziek" aantref ( Peter R. de Vries, Reportage en dat soort programmas ).
(Zoals die Exorcist nummer A.k.a. Wanneer de boeven achter Bassie en Adriaan zitten hehe :P )

Ik kan me ooit eens herrineren dat die cd`s te koop waren, maar ik kan me
totaal niet meer herrineren welke dat was.
Bovendien is het jaren geleden, ik neem aan dat er inmiddels ook weer nieuwe
zijn uitgebracht.

Alvast bedankt! :kroon:
 
Ik herinner mij dat er bij ons in de lokale bibliotheek een heel leger met zulke soundFX-cd's te vinden zijn. Wie weet heeft jouw bibliotheek dus ook wel zulke cd's, je zou het eens kunnen nakijken.

Voor sfeermuziek in documentaires wordt er vaak (of eigenlijk bijna altijd) naar filmsoundtracks gegrepen. Ook die zijn alweer vaak in de bibliotheek te vinden :)
 
Er zijn een hele hoop effect geluid CDs te koop, bv HollywoodFX. Deze zijn wel duur maar je betaald maar een keer. Dus alleen voor de CD en niet voor uitzending.
Als je goed google't zijn er ook rechtenvrije samples te vinden.

Voor muziek zijn er veel 'Royalty free' CDs die je gratis kan krijgen. Je betaalt dan alleen voor de rechten van uitzending later aan Buma.
 
Er zijn de afgelopen jaren een hele berg sample cd's uitgekomen. Toch blijven een hoop samples terugkeren die ook al een paar jaar geleden werden gebruikt.

Ik weet niet of je pc spellen van een paar jaar terug hebt (denk aan counter strike enz.) die sound mappen gebruik ik al jaren als sample map:dj:. Alleen geen idee hoe dat met rechten zit.

en voor de muziek wil ik me ook wel aanmelden :mega::eureka:
 
Hey,

Ik ben op het moment een documentaire aan het maken over een jongen die naar Afghanistan is gegaan en weer terug ( het leger ).
Nu vraag ik me af waar ik een CD/DVD kan vinden met allerlei geluiden als ; vallen, scheuren, tikken, kraken, verbaasd zijn ( emoties in geluid ) etc je kent het wel.
Ook zoek ik een CD/DVD waar ik typische documentaire/reportage "muziek" aantref ( Peter R. de Vries, Reportage en dat soort programmas ).
(Zoals die Exorcist nummer A.k.a. Wanneer de boeven achter Bassie en Adriaan zitten hehe :P )

Ik kan me ooit eens herrineren dat die cd`s te koop waren, maar ik kan me
totaal niet meer herrineren welke dat was.
Bovendien is het jaren geleden, ik neem aan dat er inmiddels ook weer nieuwe
zijn uitgebracht.

Alvast bedankt! :kroon:

Ik denk dat je Stockmuziek zoekt , dit is muziek die ze bij TV gebruiken
voor bij een Item of documentaire.
waar je de geluidnabewerking gaat doen die hebben meestal deze
CD's , wil je echter dit zelf gaan doen dan kun je ook CD's huren let
echter wel op de rechten die bij het monteren onder beeld erbij komen.

Wel grappig dat je Peter R de vries noemt ik heb namelijk in de jaren 90 muziek
voor dit programma gemaakt en dan vooral de reconstructies 8)

Ik gebruik voor FX zelf bijv http://www.ultimatesoundbank.com/uvisc3.html
 
Bedankt voor alle reacties!
Stockmuziek is inderdaad wat ik zocht! bedankt!
www.freesound.org ook helemaal top.
Die andere link ga ik van de week helemaal uitpluizen :)
( o o o , dat wordt weer dagen lang als een chemicus
mezelf in me lab opsluiten haha :P ).

Maar zonder gekheid, dit wordt geen docu voor commercieel gebruik maar wordt enkel in huishoudelijke kringen bekeken ( waar ik financieel gezien geen winst op maak).
Hoe zit het dan met rechten eigenlijk? ik neem aan dat je dan vrij bent
om ze gratis te gebruiken? toch ? :P
 
hoooopen stock http://www.musicdirector.nl/

voor fx is hollywood edge prima.. sound ideas of bbc..
er zijn ook een hoop gratis jekkels te vinden.. maar die zijn ook vaak van slechte bukkwaliteit
 
Back
Top