wedstrijd MPC versus ABleton Live qua geluid

(overigens , ik gebruik Live 6 / oude-stereo Mbox (die zo krom-design is dat ie op een kerncentrale lijkt) en zowel mpc 200xl als de mpc 500... bij beide mpc's merk ik het verschil).

Bingo, upgrade maar eens naar Live 7 en ervaar het verschil. De MPC zal nog steeds directer klinken hoor maar dat ligt op dat moment niet meer aan de audio engine van live.

De reden waarom ik hier zoveel op reageer is overigens dat ik ooit de MPC1000 direct naast live heb gehad om dit fenomeen te onderzoeken.
 
wacht ff... als je uitlegt waarom een mpc beter klinkt dan ableton live ben je softwarebasher?

het lijkt er op dat iedereen hier wel weet dat ableton live iets naars met het geluid doet anders zou deze topic niet bestaan.

je levert kwaliteit in voor gebruikersgemak... kiezen of delen.

helemaal mee eens :)

alhoewel, ik wil niet zeggen iets naars maar meer een flink gebrek aan.

ik vind het btw wel een superhandige en snelle applicatie, maar als ik daarna weer iets op de mpc maak, dan komt de soul weer naar boven gedreven :D
 
Bingo, upgrade maar eens naar Live 7 en ervaar het verschil. De MPC zal nog steeds directer klinken hoor maar dat ligt op dat moment niet meer aan de audio engine van live.

De reden waarom ik hier zoveel op reageer is overigens dat ik ooit de MPC1000 direct naast live heb gehad om dit fenomeen te onderzoeken.

Wow, zou dat zo'n hoorbaar-verschil maken ? Zo'n verschil dat al het andere wat we opperden er bij in het niet valt ?
Ik hoop het.
Hoe dan ook, bedankt voor zoveel info allemaal.
 
Wow, zou dat zo'n hoorbaar-verschil maken ? Zo'n verschil dat al het andere wat we opperden er bij in het niet valt ?
Ik hoop het.
Hoe dan ook, bedankt voor zoveel info allemaal.

Nee alles zal zeker niet in het niet vallen. Dit heeft echter een andere reden.
 
Ik ben nu in meerdere forum's hierover aan het lezen, en ik denk dat het misschien ook echt in het rekenkundige zit,... bv die WARP-funkties bij Ableton, iets wat ik met minstens 3 sporen per song laat werken, schijnt een boosdoener te zijn. Men adviseert om dat dus maar meteen te re-recorden, enz... tsja, dan wordt het weer HUISWERK en "monozeilen naar australie".

als je audiotracks gaat warpen dan moet je inderdaad niet verbaasd zijn als dat ten koste gaat van kwaliteit.
Alle warp settings behalve "complex" zijn echter transparant zolang je cliptempo gelijk is aan het mastertempo (d.w.z. de "warp" kan dan wel ingeschakeld zijn, voor looping bijvoorbeeld, maar zal verder geen effect hebben op de klank)
Dus als je op een gegeven moment toch op een ander tempo wilt werken dan waarin je origineel je audiotracks hebt opgenomen is het aan te raden die tracks opnieuw op te nemen op het nieuwe tempo.
 
Ik ben nog steeds niet overtuigd dat het verschil tussen een kolkende massa op de dansvloer en drukte bij de bar te verklaren valt door converters en summing algoritmes, er zijn in ieder geval mensen die al met de eerste versie van live een prima set weg konden zetten (richie hawtin).

Dat live-knopjes gedraai van Ableton dat vind ik zo leuk (alsof je een mol opereert danwel verwend)...

Ik denk persoonlijk dat het meer aan de manier ligt hoe je met ableton omgaat, mischien gebruik je teveel truukjes, layers, sweeps, effecten of breaks, omdat dit nu eenmaal eenvoudig is om te doen met live. Zeker op de op de dansvloer geldt vaak de regel: minder is meer.
Mischien kun je een fragment van je set posten zodat we beter een diagnose kunnen maken van jou probleem.
 
Warpen kan inderdaad funest zijn, ik warp enkel op pitch. Al het andere is op grotere PA's vrijwel ondoenlijk, en maken een smurf van je op het moment dat iemand vinyl opzet. Daarnaast heb ik uit ervaring geleerd dat je echt een lichte compressor/limiter erop moet zetten, je mist echt wat impact. Setup is Ableton Live 7 met een Fireface400, en ik draai enkel zelfopgenomen aifs op 24 bit met dezelfde Fireface. Momenteel is de Voxengo Elephant favoriet, wellicht dat ik binnenkort mn Liquid Mix ga testen op stabiliteit in een live setup.

Zonder compressor op je masterbus staat iedereen te joelen zodra er vinyl wordt opgezet, veel meer impact en dynamiek.
 
Ik denk persoonlijk dat het meer aan de manier ligt hoe je met ableton omgaat, mischien gebruik je teveel truukjes, layers, sweeps, effecten of breaks, omdat dit nu eenmaal eenvoudig is om te doen met live. Zeker op de op de dansvloer geldt vaak de regel: minder is meer.

Eigenlijk volledig mee oneens die "minder is meer" regel op de dansvloer. (voor mij persoonlijk dan) Dan eerder de gulden middenweg imo. (in't algemeen)

Omdat dit imo heel erg van de muziekstijl en de soort van performance afhangt. DJ Godfather bv. heb ik al 4 platen per minuut weten opzwieren en dat was VET. Als jij daarna met 1 plaats om de 4 minuten begint ga je als artiest wel minder in drukwekkend over komen.

Als je modlover opzoekt, een controllerist, die werkt ook volgens more is more. In de (break)core scene zie ik ook vaak zoiets als hem, veel actie tijdens een live.

Ik ken ook vrienden die als artiesten €400 tot €800 verdienen voor een live set om op de playknop te drukken van hun cubase waarin al hun tracks onder elkaar staan.

Tom Cosm (een artiest en ook een beetje wel Ableton Guru uit australie (is ook veel over op youtube te vinden btw)) daarintegen durft hij melodieën te improviseren en live in te spelen tijdens een live set.

Dus ik heb liever more in ieder geval, maar ben dan ook niet voor minimale muziek te vinden, zeker als het niet experimenteel is. En zo lopen der nog wel redelijk wat rond denk ik. (hoop natuurlijk in het belange van het wereldwelzijn dat het er ook niet te veel zijn :))

groeten
 
Dus ik heb liever more in ieder geval, maar ben dan ook niet voor minimale muziek te vinden, zeker als het niet experimenteel is. En zo lopen der nog wel redelijk wat rond denk ik. (hoop natuurlijk in het belange van het wereldwelzijn dat het er ook niet te veel zijn :))

groeten


Als je mijn bericht goed leest zie je het woordje vaak staan, ik ben mij er gelukkig van bewust dat er meerdere soorten muziek zijn, maar ik bedoel dat men in het geval van een trance set (catacumbia wil nieuwe tiesto worden) niet de hele tijd met allemaal effectsweeps en dat soort dingen moet gaan klooien, dit is leuk om te doen, maar kan het publiek vaak niet bekoren.
 
Die Pioneer mixer-serie heeft wat dat aangaat een hoop drakerigheid bij de mensen losgemaakt, de Stacey Pullen mixcd op K7 is echt een tijdsbeeld wat dat betrefd. Om de haverklap een sweep swoop of delaytje, om gek van te worden. Daarna is het enkel bergafwaarts gegaan :)
 
Als je mijn bericht goed leest zie je het woordje vaak staan, ik ben mij er gelukkig van bewust dat er meerdere soorten muziek zijn, maar ik bedoel dat men in het geval van een trance set (catacumbia wil nieuwe tiesto worden) niet de hele tijd met allemaal effectsweeps en dat soort dingen moet gaan klooien, dit is leuk om te doen, maar kan het publiek vaak niet bekoren.

Was ook als aanvulling bedoelt hoor, niet om je tegen te spreken ofzo.
Maar was wel al wat off topic van mij... sorry @ TS dervoor.

Groeten
 
at 154
ff oftopic.

Pfff hou op..ook wel bekend als de Benny Delay..hier in NL althans.
Orlando Voorn gebruikte vaak de transformer, toendertijd allemaal wel dope trouwens hoor, maar het maakt de mixen wel gedateerd ja.
 
Om de haverklap een sweep swoop of delaytje, om gek van te worden. Daarna is het enkel bergafwaarts gegaan :)

Tja, vergelijk maar eens wat er met dance gebeurde op het moment dat je de filter kon automaten. Tracks worden ook gewoon opgevuld met filter opendraaien i.p.v. iets anders. In vergelijking hiermee klinkt de goede oudere dance gevarieerder en de slechte alleen maar nog meer als copy-paste, want dat kan een MPC natuurlijk ook net zo goed.

Dan is er ook nog de manier van samplen van een MPC - er wordt stukken minder voorzichtig omgegaan met de levels als je er een draaitafel op knalt.

Om gelijk te gaan zeuren over Ableton-nichten vind ik dan ook weer wat te - als je zo moeilijk doet over het feit dat er iemand op stage een laptop gebruikt is het misschien tijd om toch maar eens de dorpskroeg op te zoeken. Live geluid is altijd een compromis, en een slechte installatie maakt meer kapot dan een MPC goed kan maken.
 
Ik ben nog steeds niet overtuigd dat het verschil tussen een kolkende massa op de dansvloer en drukte bij de bar te verklaren valt door converters en summing algoritmes, er zijn in ieder geval mensen die al met de eerste versie van live een prima set weg konden zetten (richie hawtin).

Ben het behoorlijk eens, maar:

-er zijn ook veel mensen die je nr beluisteren op kwaliteit van oa de soudn en dan vooral de platenmaatschappijen. Zonder platenmaatschappijen en labels komt je nr niet snel op de dansvloer.
-heb bovendien heb ik ritchie nog niet veel zien abletonnen live dan wel. In de studio zeker wel, gebruikt ableton heel veel in de het produceerproces. Live heeft hij live al wat gebuikt maar nog niet veel. Vooral finalscratch en nu overgeschakeld naar traktor.

Gagarin
 
damn, als je je oordeel gaat vellen op basis van het aantal mensen bij de bar ben je echt ver heen. bij de eo jongerendag waren ook meer dan 100.000 man... ga je nu ineens akoustische gitaar spelen?

mpc heeft de wedstrijd gewoon gewonnen want het klinkt beter :slotje:
 
zou het ook niet gewoon met de strakke timing van de mpc te maken hebben?

Verder heb ik zelf dan wel geen mpc maar ik ken het wel nog van met emu esi2k, hierop klonken beats ook altijd gewoon voller oid.
Ik denk dat het de da converters zijn die net die specifieke kleuring geven.

Wat ik overigens wel doe is een standaard een waves ssl channel strip op de afzonderlijke outputs van battery gooien. Ookal gebruik je hem met minimale setting geeft dit duidelijk meer energie aan de geluiden.
 
wacht ff... als je uitlegt waarom een mpc beter klinkt dan ableton live ben je softwarebasher?
Ik zie geen uitleg van jouw kant, alleen het reguliere "beuh hardware klinkt altijd beter, had je kunnen weten :doei:".
 
ik vind het een vreemde draad

zet je ableton stukken gewoon wat harder :D
 
Back
Top