Korg Kaoss Pad III - loop sample loopt langzaam uit sync met tempo

SadBunny

3 cm buiten het universum
Lid sinds
3 oktober 2007
Berichten
1.100
Locatie
Ergens halverwege nooit en nergens.
Hallo! Eerste keer dat ik om hulp vraag op dit forum. Cool forum trouwens! Lots of helpful people, me like, me like.

Maargoed, anyway, ik heb dus een paar dagen geleden een Korg Kaoss Pad III aangeschaft, een zeer cool stukje speelgoed. Ik heb er alleen een probleem mee en ik kan geen oplossing vinden.

Je kunt op de KP3 een sample opslaan als One Hit of als Loop sample. 't Gaat hier om de looping mode. Als je samplet/resamplet op de KP3 zelf en je laat hem opnemen tot hij niet meer verder kan dan heb je een 2, 4, 8 of 16 beats sample dat vanzelf gaat loopen. Ook als je met de bundled software een sample upload kun je hetzelfde regelen. MAARRR als ik nu zo'n loop sample opneem en laat loopen dan LIJKT het in eerste instantie of hij precies met het tempo meeloopt, dwz. het tap/range knopje licht op groen-rood-rood-rood precies op de maat van de beat, maar na enkele minuten loopen zie je dat het héél geleidelijk een beetje uit sync raakt! Na 2:30 min. loopt het sample ongeveer een halve beat achter bij het tempo indicatortje. Dat wil zeggen het groene indicatorlampje dat beat 1 aangeeft licht een halve beat eerder op dan dat het loopje herstart.

Dit is ZWAAR irritant ivm op het juitse moment instarten van live recording en zo, en dat kun je wel verhelpen door handmatig te alignen maar dat moet toch niet nodig zijn elke minuut? (Plus ik zie het op Youtube filmpjes niet out-of-sync raken.)

Ik heb geprobeerd een ander tempo te testen en andere, externe samples (met hogere/lagere originele BPM's) maar probleem blijft.

Note: ik heb het KP3 operating system 2.0 geïnstalleerd en ook al de factory settings gerestored maar probleem blijft :(

/Edit: Ik heb daarnet ook nog even getest, het blijkt dat dit effect bij sample bank 1 het sterkt is, bij bank 2 ietsje minder, bij bank 3 nog minder en bij bank 4 praktisch afwezig. Dat betekent dus ook dat als ik op bank 1 en 4 allebei een verschillend sample laat loopen, dat ze MET ELKAAR uit sync raken! Argh!

Aangezien dit m.i. nooit de bedoeling kan zijn heb ik het idee dat ik ergens iets fout doe. Ik baal hier nogal van, wie helpt mij uit de brand??

TIA.
 
Laatst gewijzigd:
Worden die samples die steeds geresynced in die filmpjes dmv midi?
Lijkt mij namelijk best een extreem iets om een loop te maken die zelfstandig na 2:30 min na zijn startpunt nog sync loopt met de sequencer (die zelf ook bepaalde minimale random tijdsverschuivingen heeft, het blijft midi).
 
Laatst gewijzigd:
Tnx!

Geen idee of die filmpjesgasten met midi resyncen. Ikzelf dus obviously niet in dit geval.

Maar het is NIET random, het is exact te reproduceren :) Ik persoonlijk zou verwachten dat de interne sequencer bij beat 1 alle samples opnieuw instart, zeker als alle samples precies even lang zijn (maar daar zal het verschil mogelijk zitten? misschien goede test om twee precies dezelfde samples naar twee verschillende banks te uploaden, ga ik meteen doen). Het kan toch niet de bedoeling zijn dat als je op bank1 en bank4 twee samples laat loopen naast elkaar (zeg, een beat en een gitaar riffje) dat dat dan na twee minuten niet meer gelijk op loopt (en ook nog met een voorspelbare desync) terwijl het wel gelijk begon?

Aangezien ik nogal van ambient houd loopen er regelmatig twee samples naast elkaar minutenlang...

Maarja als ik het 2.5*32=80 (16 beats samples, 2.5 minuut = 1/2 beat desync) minuten laat loopen moet het weer in sync zijn! :)
 
Ok gasten bedankt voor uw hulp en ik ben er helemaal uit.

Ten eerste even: Jena als ik de clock setting van de KP3 op Ext zet (shift-5 > CLOC > Ext) en ik verander op mijn Microkorg het ritme dan neemt de KP3 dat onmiddellijk en correct over.

Over mijn probleem: het lag eraan dat de KP3 nog veel cooler is dan ik al dacht: aangezien hij zo goed als traploos begint met opnemen, is het erg belangrijk dat je op precies het goede moment begint met opnemen anders heb je (zoals ik had) een verschil in sample lengte van een paar honderdste seconden want hij neemt gewoon tot aan het einde van de laatste beat op, en gaat het uiteraard op een gegeven moment mislopen. Ik ben hierachter gekomen door inderdaad vier precies dezelfde samples te uploaden vanuit de PC en die lopen dus uiteraard WEL precies gelijk, ook na 5 minuten. Kortom als ik twee samples gelijk wil hebben oplopen dan moet ik de twee samples gewoon even resamplen naar een andere bank en dan loopt het weer mooi gelijk. Dan kan ik rustig realignen terwijl de loop loopt. OF ik moet de samples even editten en via de PC even lang maken en uploaden. OF een van de andere honderd wegen naar Rome bewandelen :)

Hier dan het hele verhaal opgeschreven voor mocht iemand anders deze vraag ook nog eens hebben! :)
 
Twee zielen een gedachte. Die gaat er de komende tijd ook bij mij niet meer uit! IMHO is het een typische korg-mix van gebruiksgemak, innovativiteit en brute harde rauwe scherpe sounds, net als de Microkorg synth. Perfect voor de amateur met voorliefde voor 8-bit chiptunes zoals ik, zet het aan en je kunt aan het spelen gaan, en je bent ook geen duizend euro kwijt! :)

Maar is er nog iets dat ik voor je kan testen wellicht? Ik heb nou alles aan de praat wat ik wil dus ik ben erg benieuwd of wat er bij jou niet werkt, bij mij wel werkt.
 
Nou je het zegt! Duh :o: dat had ik zelf ook moeten kunnen bedenken, maar mijn harses is wat koortsig vandaag dus ik ben niet al te snugger nu.

Anyway tnx voor de uitleg :)

Anyway, nu heb ik zelf ook wèl goed getimede samples en werkt alles als een zonnetje. ;) Sja je moet ergens beginnen en dit is mijn eerste hardware sampling experience...
 
Nog even een beetje off-topic. Is de KP3 net zo noisy als de KP2 en de KP1? Lo-fi is soms leuk maar zeker van de KP2 had ik meer kwalitieit verwacht.
 
Hmm... Volgens mij issie kraakhelder...

Er zijn wel een heleboel effecten die het die typische Korg ruigheid geven waar ik al van heb gezien dat veel mensen op afknappen, distortion, morph, overdrive enzovoort, veel lo-fi achtige resultaten, maar ik houd daar wel van. Als je vooral slick resultaten wilt neem 'm dan niet zou ik zeggen.

Als je het echter over de technische kwaliteit an sich hebt is ie volgens mij keurig in orde, ik kan geen spoortje ruis horen. Then again heb ik geen ervaring met KP1 en KP2, en heb ik ook geen gouden kabels en achtergrondgeluidsvrije studio etc., dus zeker weten doe ik het niet.
 
Ik vind de KP's geweldig hoor. En het rauwe van Korgs spreekt me zeker aan (Ik heb (gehad) de MS serie, MonPoly, Poly800, EX8000, DSS1, Prophecy, Z1). Ik vond de effecten van de KP2 echter wat tegenvallen, teveel digitale artefacten (ik heb drie verschillende gehad!).

Goud heb ik alleen in m'n mond (ik ben nog van voor de fluoridepilletjes).
 
Ok, zo bedoel je. Had ik ook wat over gelezen inderdaad, vreesde ik ook een beetje vooraf aan de aanschaf, maar ik heb geen enkel artefact gehoord tot nu toe. Transities tijdens morphen, filteren etc. zijn zo geleidelijk als het grid toestaat, DAT is nou juist net weer vrij slick IMO :) (dus geen glitches etc.)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top