De midi-gitaar 'Yamaha EZ-AG'

ab7

Nieuwkomer
Lid sinds
29 september 2008
Berichten
1
Hallo allemaal,

Voor een komende productie wil ik graag experimenteren met een midi-gitaar. Ik hoop dat de gitaarpartijen in mijn muziek hierdoor veel persoonlijker gaan klinken.

Nu heb ik een geschikt apparaat gevonden, de Yamaha EZ-AG (zie ook link) maar deze lijkt alleen maar in Amerika te koop!

http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA...,CNTID%253D24770%2526CTID%253D205300,00.html#

Er zijn een paar sites waar hij op staat (Duitsland, Engeland) maar daar is hij niet meer te bestellen.. Verder heb ik niets kunnen vinden in Europa (met andere woorden, in de buurt).

Via Amazon.com is hij mogelijk wel te bestellen maar ik vind het zo vreemd dat dit apparaat (of een vergelijkbaar product) alleen maar in Amerika te krijgen zou zijn..

Weet iemand een dealer wat dichter bij huis die midi-gitaren verkoopt?

Alvast bedankt!
Albrecht
 
deze giraren zijn al 5 jaar niet meer in productie de meeste zijn dan natuurlijk al :verkoght:

deze gitaar heeft wel midi maar werkt alleen maar bij de onderste snaar
 
Leuk. Succes ermee!!

Ik heb hier thuis een Ibanez RG prestige, met daarop een Roland hexaphonisch element welk via een Terratec AXON MKII mijn systeem ingaat. Dit werkt uitstekend. De AXON kan ik een ieder die hierin geinteresseerd sterrrrk aanraden.

Weet je wat echt zooo te gek is aan de Axon? Normaliter zou je verwachten dat het MIDI-signaal gegenereerd wordt aan de hand van het gitaarsignaal; audio zeg maar. Maar de Axon plaatst hier nog een zeer innovatief stapje voor. Terratec heeft jarenlang research gedaan naar... "plectrum aanslag". De AXON bewijst dat Terratec hier de vruchten van geplukt heeft. De AXON is namelijk letterlijk in staat om de toon te herkennen alvorens die te horen is! Aan de hand van je plectrumaanslag dus. Ze gaan echter nog een stapje verder. Je kunt aan de positie van je plectrumaanslag een MIDI-controller toewijzen. Dat betekend dat je bijv: een pitchshifter, distortion, filter, MIDI-pitchbend, WHATEVER kunt toewijzen aan je plectrumpositie. Tesamen met die plectrumaanslag en je audiosignaal wordt vervolgens een MIDI-signaal gegenereerd. Zeer minimale latency (ik heb nog niet lager gezien) en qua gevoeligheid allemaal perfect in te stellen. Geloof me: met deze technologie knocked de AXON de meeste (zo niet alle) gitaar->midi converters van hun troon af. En dik. Al dit vernuft zorgt voor minimale latency en een geweldige ervaring.

Ontzettend cool systeem gewoon. Ik heb op mijn gitaar verder nog wat toetsen zitten waarmee ik mijn synths kan aansturen (bijv. program changes, 1 rotary controller). Verder gebruik ik Roland FC-200 footswitchbak. Verder zit op mijn gitaar ook een switch waarmee ik easy kan schakelen tussen audio, audio+midi, midi. Het MIDI-signaal gaat mijn PC in, komt er via softsynths weer uit. Mijn gitaarsignaal gaat gewoon als audio mijn PC, send naar BOSS GT-PRO, terug PC in. Je kunt overigens per snaar, en zelfs per fret, per snaar, apart instellen waar het signaal heen moet. Eigenschappen instellen e.d. Je krijgt een handig footpedal meegeleverd met hold/sustain opties.

Dit is gewoon echt te cool :D Ik heb het spul nog niet zolang (sinds mei 2008) en wordt er steeds enthiousaster over. Het is zooo ontzettend vet om synth-basses mee te spelen met bijv. songs van VNV Nation, goatracks, whatever..., en dan ook nog eens een 24 db lowpass filter op mijn PLECTRUM-POSITIE te kunnen plaatsen. Heerlijk. Ik kan mijn signalen overal volgen; allemaal lampjes die gaan knipperen. Ik sla aan, gaat de AXON in, MIDI bay enzo, vervolgens zie je meters moven in Cubase. Dat geeft gewoon een ontzettende kick! En zeker wanneer je tegelijktijdig ook nog eens een vet rauwe distortion door je Marshall stack knalt. WOOSH - outta space man!

Terratec AXON biedt veel vernuftige mogelijkheden en komt ook met een uitstekende editor. Verder ook een hele handige tutorial DVD met veel tips & tricks, uitleg over de gebruikte technologie etc.

Ik kan werkelijk geen enkel negatief iets schrijven over de AXON. Ik kan het alleen maar dubbel-en-dik aan een ieder aanbevelen. Hoezo een goed woordje doen :D (wel een oprecht woord overigens). Anyway, mocht je meer willen weten, stuur me dan even een priveberichtje.


Vergis je overigens niet in dit alles: MIDI-gitaar spelen is NIET gemakkelijk. Je hebt met vele dingen rekening te houden. En je zult redelijk (zoals je wilt zelfs "behoorlijk") zuiver moeten kunnen spelen. Dat kun je leren, dus op zich geen probleem. Ook kun je dit easier maken door andere snaren te nemen en bepaalde settings aan te passen. Als je te onzuiver speelt, of bepaalde dingen te gevoelig afstelt krijg je last van zgn. ghost notes. Noten die er niet zijn (doordat je bijv een string los laat), of doordat een andere string meetrilt door de resonantie van je gitaarbody of geluidsdruk uit je amps, bassdrum, wat dan ook. Hier zijn overal workarounds voor. Je zult hier tegenaan lopen en een oplossing vinden zul je zelf moeten doen. Tips kan ik (en het internet) je geven, maar je zult zelf moeten kijken wat voor jou en jouw gitaar en speltechniek het beste werkt.

Tenslotte nog enkele pics van mijn gitaar + deel van mijn gitaar-rigje:

l_435d5057d77940e0840260d7e4dd8242.jpg


l_294e755051e0436cb116f0d517dd529c.jpg


l_8e54fdfba9a94bd180c32c8c86fa27a3.jpg

(nee, staat normaal gesproken niet naast centrale verwarming - no worries :p)

l_c1df8a22f7c442eb9ad063ded8de3997.jpg


l_938b413d95a6432592a3bea8b1b28dfe.jpg


l_0fb9e5744cda49348c2b7e6c5d164ef9.jpg


l_779f34f3e0694a1fa51fa62ac1494ba4.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Voor de pickup (+inbouw) heb ik geloof ik beneden de 200 euro betaald. De gitaar had ik al. De Terratec AXON heb ik gratis bij een ietwat grotere order geleverd gekregen (dankjewel winkel :)), maar ik geloof dat die tegenwoordig rond de 500 euro (nieuw) kost. De Yamaha EZ-AG betaal je denk ik 300 euro ofzo voor.

De prijs ligt inderdaad een stukje hoger ja. Maar het is dan ook een WERELD van verschil. Zowel in mogelijkheden als prestaties. IMO kun je niet veel serieus doen met een goedkoop MIDI-gitaar systeempje (ik kan het mis hebben). Het is al pittig genoeg zo met een terdege systeem. Godin maakt overigens ook mooie MIDI-gitaren. Semi-akoestisch nogwel :)

Het is een optie om gewoon een pickup aan te schaffen en te laten monteren op een gitaar die je al hebt. Dat kan een electrisch gitaar, acoustisch gitaar of basgitaar zijn. Het systeem is gestandariseert en kun je aansluiten op diverse receivers/converters. Er zijn ook goedkopere alternatieven dan de AXON.

Ik weet niet waar je woont, maar als het je enkel en alleen gaat om een tijd te experimenteren ben ik best bereid mijn gear uit te huren/lenen aan je - tegen een licht prijsje of tegen een contra-leen. (Misschien heb je een virus staan ofzo? :)). We hebben het dan over de Ibanez RG prestige, de Terratec AXON en bijbehorende footpedals.

Voor meer info over MIDI-gitaar systemen mag je me altijd even bellen. Stuur hiervoor een privebericht dan geef ik je mijn nummer wel.
 
Back
Top