Hoe dit aan te pakken, compressen maar ambiance behouden

Muzikofiel

Ingeburgerd
Lid sinds
23 september 2008
Berichten
78
Ik ben bezig aan een track die naar mijn idee helemaal perfect is afgemixed, ambiance/gevoel in de track klopt etc. Nou wilde ik alleen graag de boel een beetje naar voren brengen dmv in eerste instantie een compressor maar daardoor raak je de dynamiek dus kwijt, het hele gevoel/ambiance is dan weg. Hetzelfde gebeurd op het moment dat je de track gewoon dubbelt. Solid walls of sound, maar geen ambiance/gevoel te bekennen.

Kortom, hoe creeer je een stevigere mix qua klanken maar mét behoud van de ambiance in het nummer.

Hoop dat me uitleg beetje duidelijk is:P
 
Ik ben bezig aan een track die naar mijn idee helemaal perfect is afgemixed

Dan laat maar eens een stukje horen, dan wordt 't gelijk duidelijk :P.
 
Parallelle compressie?

Mijn standaard setup voor m'n eigen mixen (vertrekkende vanuit natuurlijke opnames) is een aparte drumbus (parallel), een aparte gitaarbus (parallel), waar ik de hel uit compres. Deze mix ik zacht in. Behoudt de ambiance maar maakt het duidelijker. Een UA 1176 of gelijkaardige wordt hiervoor heel vaak gebruikt.

De uiteindelijke mix gaat bij de mastering ook nog eens door een crushbus (parallel). Doe'k ook dikwijls met UA 1176 (emulatie).

Voeg wat reverb toe op deze bussen en je plaatst alles in een ruimte naar believen, indien nodig.

Er is op internet / het forum veel te vinden over parallelle compressie.

Nog een tip: tapesaturatie, is transparantere compressie dan echt 'pieken indammen'.

Compressietips genoeg voor een tweede loudnesswar lijkt me zo :D.
 
Als je zegt dat de mix goed is maar je hem steviger wilt laten klinken zeg je eigenlijk dat je mix niet goed is.

De suggesties van de heren zijn eigenlijk min of meer symptoom bestrijding. Niet dat het erg is want het resultaat telt. Maar als er nog andere keuzes in de mix gemaakt kunnen worden dan zou ik dat zeker niet nalaten als ik jouw was.
 
Als je zegt dat de mix goed is maar je hem steviger wilt laten klinken zeg je eigenlijk dat je mix niet goed is.

De suggesties van de heren zijn eigenlijk min of meer symptoom bestrijding. Niet dat het erg is want het resultaat telt. Maar als er nog andere keuzes in de mix gemaakt kunnen worden dan zou ik dat zeker niet nalaten als ik jouw was.

Normaliter maak ik altijd een mix op normaal niveau (als in http://home.planet.nl/~arend941/bla23.wav (puur om geluidsniveau aan te geven) Maar dat geluid wil ik dus wat meer boosten. Normaal stuur ik dat dus naar iemand die voor mij een mooie master maakt, mijn mastering kennis is echt 0,0 maar het lijkt me welleens een uitdaging om er toch wat mee te gaan doen.
 
Die mix is max -8dB dus kan makkelijk nog 5dB harder.
Maar zelfs in dat korte stukje vind ik de stem aan de harde kant (is mode tegenwoordig om de stem er minstens 3dB of zelfs 6dB harder er uit te laten steken)
Kick/bas is aan de dunne kant en wat (meer) compressie over de stem scheelt al een slok op een borrel denk ik.

Maar dan nog vind ik deze dynamiek en ambiance veel mooier dan de platte pannekoeken die je op de radio hoort tegenwoordig.
 
Die mix is max -8dB dus kan makkelijk nog 5dB harder.
Maar zelfs in dat korte stukje vind ik de stem aan de harde kant (is mode tegenwoordig om de stem er minstens 3dB of zelfs 6dB harder er uit te laten steken)
Kick/bas is aan de dunne kant en wat (meer) compressie over de stem scheelt al een slok op een borrel denk ik.

Maar dan nog vind ik deze dynamiek en ambiance veel mooier dan de platte pannekoeken die je op de radio hoort tegenwoordig.
Drums wil ik ook vrij dun hebben, is bewuste keuze. Bij dit nummer vind ik dat gewoon het mooiste. Beetje het idee wat de Beatles in hun nummers deden vaak.Waarbij de drum er wel is, en zijn werk doet, maar je je best moet doen om hem te horen. Bij pop hoort imo een dunne drum.

Stem zo luid is ook bewust voor gekozen. Het ligt er weliswaar bovenop, maar niet té veel. Als stem meer in de mix zou zitten zou het imo teveel old-fashioned worden.

Ga morgen eens met wat compressie aan de gang.
 
Probeer 'upward compression'

Ik begin te twijfelen of dit niet hetzelfde is als mrt's beschrijving.
Je doet 't door 2 compressors over elkaar heen te doen, eerste met flinke instellingen, alleen deze draai je de gain bijna dicht.
De 2e (laatste) compressor laat je neutraal en draai je de gain van open.
Dit is veel gebruikt bij RNB en Hip hop produkties, je maakt je mix 'dik' zonder dynamiek te verliezen.
 
Probeer 'upward compression'

Ik begin te twijfelen of dit niet hetzelfde is als mrt's beschrijving.
Je doet 't door 2 compressors over elkaar heen te doen, eerste met flinke instellingen, alleen deze draai je de gain bijna dicht.
De 2e (laatste) compressor laat je neutraal en draai je de gain van open.
Dit is veel gebruikt bij RNB en Hip hop produkties, je maakt je mix 'dik' zonder dynamiek te verliezen.

Dat was een goede tip:okdan: Thnx!
 
ik werk ongeveer hetzelfde vaak met samples. Die compress ik individueel totdat ze hard genoeg zijn zonder plat te klinken (stemmen, effecten, beats, loops) om ze vervolgens "netjes" in de mix te zetten. Is alleen niet realtime :D
 
Back
Top