Hoe maak ik dit soort Saw/Pulse achtige sound?

TwistingBeats

Nieuwkomer
Lid sinds
11 augustus 2007
Berichten
9
Locatie
Amsterdam
In de bijlage zit een snip van ~10 sec. (housemuziek). Op de 1e tel van de maat zit een sound en ik ben al aardig wat uurtjes bezig geweest om dit uit en synth te trekken.

Op het eerste gehoor lijkt het een saw, later ben ik gaan twijfelen of dit niet een pulse kan zijn. Het is een vrij rauw geluid en ik heb het idee dat het maar 1 osc is die 1 of 2 octaven omlaag is gezet. Er zit volgens mij een 12db lowpass op waarvan de cutoff vrij open staat...

Ik heb al vanalles geprobeerd maar ik krijg maar niet de rauwe sound zoals in dit voorbeeld :(

Heeft iemand een idee, of kan iemand me een tip geven?

Volgens mij zou Predator dit wel moeten kunnen, of misschien een Virus?

Alvast bedankt!
 

Attachments

  • shortsnip.mp3
    149,9 KB · Bekeken: 61
wat ze tegenwoordig "house" noemen, saaie 538 meuk :P....
maar smaken verschil, probeer dit eens....

gewoon 1 osc gebruiken :pulse , pwm laag, filter vrijwel open
en geen resonance, snelle attack korte decay en geen release....
bakken reverb erop knallen en lijkt wel alsof ik een delay erop hoor met veel herhalingen een heel korte herhaal tijd.... is uit me hoofd dus zou je moeten proberen of je dan in de buurt komt met geluidje
 
wat ze tegenwoordig "house" noemen, saaie 538 meuk :P....
maar smaken verschil, probeer dit eens....

Hehe, ik luister zelden radio dus ik weet niet hoe saai 538 is :dubbel:

(Overigens is dit ook niet muziek uit mijn straatje, het ging me puur om dat geluid, en dit voorbeeld was het snelst voor handen ;))

gewoon 1 osc gebruiken :pulse , pwm laag, filter vrijwel open
en geen resonance, snelle attack korte decay en geen release....
bakken reverb erop knallen en lijkt wel alsof ik een delay erop hoor met veel herhalingen een heel korte herhaal tijd.... is uit me hoofd dus zou je moeten proberen of je dan in de buurt komt met geluidje

Thanks voor je tips! Na het werk eens even uitproberen!
 
Ja ik bedoelde inderdaad dat brrrttt haha. Ik zie nu idd dat wat je schreef op die main van toepassing was hehe. Maar evengoed bedankt voor je reactie :)
 
Misschien het geluid van één enkel heel kort metaal "klikje/tikje" heel snel achter elkaar afspelen (64' noten). Dus bijvoorbeeld 30 keer die hele korte kliksound strak achter elkaar zetten. Dit opnemen en afspeelsnelheid vervolgens verdubbelen (pitchshift zonder time stretch?). Het resultaat afspelen met chorus erover.
 
Ik heb zoen soort gelijke sound gekregen door een lfo op de filter cut te zetten

de lfo op keytracking datie egaal loopt met de pitch(bij korg 48van de 127)

denk dat het in die richting is
 
probeer ook wat met driven te experimenteren
kleine pulsewidth lijkt het ook dat nasale
 
Op mn ATC-1 maak je zo'n geluid door een VCO het filter te laten X-modden. Met een snelle LFO op het filter zou het ook moeten kunnen.
 
Misschien lukt het ook door 1 osc te laten modeleren door een tweede. Dan krijg je die ratelende sound..
 
geluidje brrrt

geluidje brrrt

Zo heb ik em gemaakt

Keytrack>lfo1 = 48(100%)
Lfo1 > filter1 =19
Osc = Saw semitone = -24
Filter 12db lp res=45 cutoff= 0
LFo1=Pulse 54hz

ik heb een wave shaper er op staan een multi tri weet niet wat voor synth je hebt en of daar wel waveshapers op zitten maar die staat op 46 depth

veel suc6
 
Hartstikke bedankt voor jullie reacties! Ik ben ermee aan de slag gegaan en de hele snelle LFO op de filter cutoff lijkt de truc te zijn inderdaad. het geluid is nog wel iets te snerpend in het hoog dus ik ben nog wat aan het experimenteren met processing en EQ, maar ik kom nu aardig in de buurt :)

Ik heb vooral met Predator geprobeerd zonet. Helaas is wel de snelste LFO slechts 32 Hz, even kijken dus of ik met m'n Virus in de buurt kom. Anders misschien idd. eens kijken of ik een 2e osc als LFO kan opzetten, zoals 20hz hierboven voorstelde.
 
Probeer gewoon eens een doodgewone zaagtand zonder filter 2 of 3 octaven lager te zetten dan normaal.

Klikjes achter elkaar is dan precies wat er gebeurt als je weet hoe een zaagtand eruit ziet.
 
Back
Top