Ervaringen cool blue display vervanging Yamaha SY77 / SY99 / TG77

Nieuwe folie is niet noodzakelijk de oplossing voor de piep. Ik heb zelfs meegemaakt dat de piep erger werd van nieuwe folie...
 
Ik zal eens kijken vanavond wat er precies mee is. De contrast-knop maakt geen verschil helaas, dat heb ik al gekeken. Factory reset heb ik al geprobeerd maar ook dat is nog n tricky dingetje zonder scherm. In de post heeft-ie ook een veeg gekregen want de achterkant is wat gescheurd aan de zijkant en het plastic viel er nog uit toen ik hem uitpakte. Daarmee ben ik dus óók nog niet klaar. Dat moet ik dus sowieso even repareren, nieuwe snaar in de floppy disk drive zetten en dan maar meteen eens kijken wat er in godsnaam mis is met dat scherm. Aller vaagste is nog wel die paar random verticale rijen die altijd aangaan. Nooit horizontaal, alleen even bij het aanzetten een korte flits van een paar verticale rijtjes en dat is het dan.
 
Laatst gewijzigd:
Ben intussen al achter de oplossing: een of andere klapmongool heeft bij een eerdere servicebeurt de connector van het scherm scheef erin gestoken waardoor dat ding dus gewoon niet aangesloten zat. Nu doet hij het prima, alleen jammer van het backlight dat helemaal naar de frieten is. Jij had die toch nieuw etaoin?
 
Even deze antieke draad omhoog harken hoor :) Ook ik heb inmiddels een TG77 met een amper leesbaar display (heel vaag). De lamp brand zo te zien nog dus dan is het folie niet goed meer?

Begrijp ik het nou goed dat als ik dit bestel dat ik dan als het ware de backlight EN folie in 1 x vervang en dat ik zo'n mooi blauw-wit scherm krijg zonder hele ingewikkelde modificaties aan m'n TG77 uit te voeren?

http://www.backlight4you.com/produc...nel--azure-blue--43mm-x-155mm--laminated.html

Want als ik deze tutorial bekijk komt er wel wat meer bij kijken dan twee puntjes los solderen, nieuwe backlight plaatsen (als het kan bovenop de oude) en twee puntjes weer vast solderen?

Wie schijnt "licht" (haha) op de zaak? :D
 
N.m.i. is die pdf voor het compleet vervangen van de display.

Als je echter enkel de folie dient te vervangen is het lang niet zoveel werk, maar...
De folie zit vastgesoldeerd en achter een glazen frontje. Best maak je de folie los zonder het glazen frontje te verwijderen (tussenuit prutsen als dat kan). Ik had het niet zo gedaan en kreeg foutieve vertikale lijnen in de display vertoont : oorzaak het foutief terugplaatsen van dat glazen frontje (blijkbaar zijn de rubberen zijkanten die daaraan vast kleven de contactbanen.. en die dien mooi terug op exact dezelfde positie terug vast gevezen te komen).
Had ikzelf deze uitleg maar eerst gekregen... bespaard je veel prutswerk om het terug goed te krijgen.
Als het goed gaat, wordt dit dan het resultaat.
 
Bedankt voor je antwoord, maar ik snap nog steeds niet of ik nou het goede artikel te pakken heb (zie 1ste link).

Is dat nou zinloos om te bestellen omdat het alleen een backlight is? Want ook bij daglicht is hij slecht leesbaar dus dan is kennelijk de folie het probleem en niet het backlight?

Er staat bij dat product 'laminated', is dat nou 'compleet met folie' of moet ik gewoon een heel ander product (losse folie) bestellen?

Het liefst heb ik hem mooi blauw/wit en ik hoop dus dat met alleen dat gelamineerde EL panel dat voor elkaar te krijgen.
 
Lees net dit:

Leuchtfolie in hoher Verarbeitungsqualität

Volgens mij heb je gelijk :)

Heb intussen van deze alleraardigste Oosterburen een antwoord op mijn mail waarin ze adviseren om deze folie boven op de oude te plaatsen als er genoeg ruimte is.

Ik ga het er op wagen, bedankt!
 
De folie is inderdaad de backlight. Die wordt uit een groter vel opt maat gesneden en voorzien van aansluitingen op de juiste plaats, en vervolgende gelamineerd om hem beter te beschermen.

En doorgaans is het inderdaad het handigst om de oude te laten zitten (die zitten soms ook vastgelijmd), en daarvan alleen de draden eraf te knippen. Er is bijna altijd ruimte voor nieuwe folie tussen de oude en de LCD.
 
Nou ik had het eerst geprobeerd met een blauwe. Dat zag er schitterend uit maar was toch niet echt top leesbaar, zeker niet als je (zoals ik) je TG77 in een schuin rack hebt hangen.

Dus toen een poging gedaan met een witte en hij is nu echt weer als nieuw. Ik moet zeggen dat de softyellow variant van DJB toch denk ik het beste contrast geeft inderdaad.

Voor degenen die nog aan de slag gaan hier een handige 'how to' :) Op de laatste pagina zie je de resultaten van blauw, wit en geel (heb je plaatje ff geleend DJB :D)

Yamaha TG77 EL Panel replacement

:okdan:
 
Omdat die aardige Duitser mijn PDFje met uitleg over hoe je dit trucje doet op zijn site heeft geplaatst hoef ik er geen bandbreedte van mijn website meer aan op te offeren dus:

Nieuwe link naar Yamaha TG77 EL Panel replacement

Ik heb zelf toch de sprong gewaagd om een Cool Blue display te plaatsen. Wel gaaf hoor!
 

Attachments

  • DSC_0019.jpg
    DSC_0019.jpg
    54,7 KB · Bekeken: 57
Back
Top