Ervaringen cool blue display vervanging Yamaha SY77 / SY99 / TG77

DJB

Ouwe rot
Lid sinds
13 februari 2002
Berichten
676
Locatie
een huis
Ik had de volgende aanpassing voor SY en TG synths gezien:

http://www.xfactory-librarians.co.uk/Downloads/Yamaha_SY77_Display_Upgrade.pdf

Aangezien mijn display van m'n TG77 nog wel te lezen is maar niet echt heel duidelijk is, vroeg ik me af of zo'n 'cool blue' display replacement de moeite waard is...

Heeft er iemand ervaring met deze aanpassing bij een SY of TG synth?

Het resultaat is wel erg indrukwekkend moet ik zeggen :)
 

Attachments

  • SY99blue.jpg
    SY99blue.jpg
    268,3 KB · Bekeken: 131
Die LCD kost 43USD en die folie 34 euro.

Dus voor het geld zou ik het zeker niet laten.
 
Die LCD kost 43USD en die folie 34 euro.

Dus voor het geld zou ik het zeker niet laten.

Klopt!

Het is wel flink meer werk heb ik begrepen, de LCD aanpassen.
Ik las ook wat dingen dat de LCD niet zo heel goed 'past'
in een TG77, en dat daar wat aanpassingen nodig zijn.
 
schop...

iemand dan ervaring met het vervangen van de backlight folie (zonder cool blue scherm)?
 
ik heb jaren geleden ooit eens het backlight van mijn MX1000 vervangen. Ik meen dat dat EL folie was die werd geleverd door de firma Midi Rakete of iets dergelijks (tip kwam toen van dit forum). Dat was relatief eenvoudig. Het folie was reeds op maat gemaakt door de leverancier, kwestie van oude er tussen uit trekken en nieuwe erin murwen, stekkertje eraan zetten/solderen klaar. Het is bijna altijd de folie die een slecht leesbaar scherm veroorzaakt, niet de LCD (tenzij die gebroken is).
 
Ik heb ook al een paar keer EL-folie vervangen. Ik knip ze zelf op maat uit een groter vel en lamineer ze dan in folie. Maar Midi Rakete is makkelijker natuurlijk als je het bij solderen wilt houden.

Losse folie kost iets van 5 euro en komt in alle kleuren van de regenboog, dus je hebt dan wel weer het voordeel dat je niet afhankelijk bent van wat MR levert.
 
ah bedankt voor de reacties...

Het probleempje waar ik mee zit is eigenlijk t volgende.

Het display van m'n TG77 is nog wel leesbaar, alleen het haalt het niet bij de huidige display generaties.
Dit zou gedeeltelijk kunnen komen doordat de backlight niet meer zo goed is, maar ook voor een deel omdat vroegah de backlights niet zo mooi waren als nu...

Ik probeer een beetje in te schatten hoe veel het beeld nu eigenlijk zou verbeteren als ik de folie ga vervangen. Wordt het dan beter dan 'origineel' omdat backlight folies nu misschien beter zijn dan 20 jaar geleden?
 
Nieuwe folie is sowieso wat feller dan oude (en gaat langer mee). Feller licht kan echter wel betekenen dat het contrast in het schermpje lager wordt, als de LCD niet 100% zwart kan produceren.

Hier mijn ex-Alpha Juno met een nieuwe blauwe backlight:

juno_backlight.jpg
 
Kijk daar was ik naar op zoek :)

Dus ook al zou 't scherm helemaal goed zijn,
dan geeft vervanging waarschijnlijk toch nog een verbetering?
 
e voila - Stoute schoenen aangetrokken en nieuwe folie bij backlight4you in Duitsland besteld.

Meeste werk is nog wel bij de oude folie zien te komen en die eruit peuteren (alhoewel dat niet eens hoeft).

Nieuw kleurtje geel/groen misstaat ook niet :)
 

Attachments

  • tg77.jpg
    tg77.jpg
    41,3 KB · Bekeken: 74
De el-folie is ook bij conrad te betsellen en is best goedkoop. Ik heb de backlight en de voeding voor een prophet VS vervangen . Zelf op maat geknipt. Totaal koste dit nog geen 15 euro.
Is wel een beetje voorzichtig werken.
 
Goed, ik ben er dus een met twee linkerhanden, dus ik kan dit niet zelf. Wie is in staat om mij hiermee te helpen tegen een kleine vergoeding? De backlightverlichting van mijn TG77 is helemaal dood...

Help!
 
Je kunt altijd hier langskomen (niet heel plotseling, ik heb geen grote stapels EL folie op voorraad ;) )

Als hij echt helemaal dood is kan het ook de inverter zijn overigens.
 
Ideaal, dit topic had ik nodig!! Ik heb zojuist eindelijk mijn SY77 ontvangen die ik heb gekocht maar heel het display is gewoon dood (uiteraard krijgt dit verhaal nog een staartje...), en ik weet niet waarom. Als ik hem aanzet gaan er wel een paar random kolommen pixels aan voor n tiende seconde ofzo en daarna is alles gewoon weg... Heeft iemand hier misschien enig idee waar dat aan kan liggen en hoe dat te fixen is? En hij maakt geluid. geen normaal geluid, een soort vage pieptoon. Op internet staat er inderdaad iets over inverters die piepen en naar dan dus naar de frieten zijn...
 
Ja maar een inverter is voor de backlight. Een synth kan prima werken zonder inverter of backlight. Als je alleen wat pixels hebt en verder niks is er iets heel anders aan de hand.
 
Kan diverse oorzaken hebben, maar in ieder geval niet een defecte backlight. Dat veroorzaakt niet dat je gekke dingen ziet op je display. De piep is inderdaad waarschijnlijk van de inverter.

Wat ik wel meegemaakt hebt zijn zogenaamde "defecte" displays waar gewoon het contrast helemaal weggedraaid was. Ik weet zo snel even niet of de SY een contrast knop heeft of dat dat een software setting is. Dat laatste zou kunnen zijn wat je ziet, hij start op, dan zie je vaak wat random spul, en daarna wordt bij initialisatie het contrast op 0 gezet. Als dat het is zou een factory reset uitkomst moeten bieden. Dat is sowieso altijd een aanrader als je tweedehands digitaal spul koopt.
 
Nu je het zegt van die piep, een van m'n 2 TG77's geeft een piep op een hoge frequentie.
Je hoort dat goed wanneer alles stil is en niks anders aanstaat.
Het toestel en het display werkt perfect alleen dat het licht van beiden zo goed als gedoofd is.
Dat wordt dus een nieuwe folie...

Cheers,
Exo.:mega:
 
Back
Top