WAT gebruiken de groten?

Gagarin12

Ouwe rot
Lid sinds
18 september 2007
Berichten
620
We hebben al studiofoto's en filmpjes gezien van bekende producers:
http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=13049&highlight=bekende
deze thread had behoorlijk wat succes en ik lees meermaals dat mensen zich interessseren in de werkwijze van de bekendere. De meesten onder osn zullen wel nooit zoveel geld hebben en succes hebben en dus nooit in de mogelijkheid zijn van dezelfde studio te hebben, maar interesse mag. Daarom hier een thread waarin je kan posten wat je weet van en bepaalde bekende producer, wat hij in zijn studio heeft of hoe hij te werk gaat/ Best zou dit dus uit interviews en zo moeten komen. Maar filmpjes en foto's horen hier dus niet.

ook is er veel te vinden op de site van remixmagazine. (remixmagazine.com)
Kick Off:

Richie Hawtin:
Gooit alles graag door een Xone V6, voor de sound van de buizen en vertikt het om compressors te gebruiken. Hij gebruikt al enkele jaren PT en gebruikt ook ableton om oa te warpen. Hij staat beetje bekend omdat hij veel 909 en 303 gebruikt(e), maar heeft ook een machinedrum.
Had bovendien vroger, mss nog steeds, een polysix.
interview: http://www.audiohead.net/interviews/

Stephan Bodzin:Helemaal into Moog, vermits zijn vader er al had. Je kan op zijn myspace enkele foto's zien met een model D.

Meer artiestenverhalen van mijn kant kunnen nog komen, ken er zeker nog, maar kan er even niet opkomen.


Gagarin
 
dat klopt zeker en er zijn sommige leden die ook betere muziek maken dan sommige bekende producers, maar sommige mensen interesseren zich in wat de "groten" hebben. Bovendien wordt met jouw antwoord hun interesse niet aan de kant geplaatsd. Dit geldt oa voor mij.

Gagarin
 
Geile dure dingen maken geen muziek.
 
Het is in ieder geval beter om met minder spullen te musciseren..want al die apparatuur lijdt alleen maar ontzettend af , eigenlijk wordt ik al zenuwachtig als er meer dan 2 apparaten aan elkaar gelust worden.
en dat ik dan die ene met de andere moet bedienen..

dus die lui met kamers vol spullen ,die maken vaak niet veel muziek, die hebben het veel te druk met het in de juiste volgoprde aanschakelen van de spullen en zijn zo bezig met de techniek dat het hart niet mer kan spreken....die bakken er misschien niet zo veel van..

Ik zelf heb dit probleeem opgelost door in plaats van 1 set up, 4 setups te maken waarvan er en binnenkort 1 naar de werkplek meegenomen wordt,,


en voor de topic starter...de studio is een hel op aarde..de hele dag wachten op niks, of op de techniek, die het dus soms laat afweten...
of voor 22e keer weer een rifje dat nog ergens tussen gebounced moet gaan worden.en dat in 5 verschillende versies .dat je daarom nog slechter dan slecht speelt dan de 1e 5 takes. en dat achteraf blijkt dat het toch niet gebruikt is...omdat ?.?.. .en iedereen maar overdreven lolllig doen om de stemming erin te houden...dat is dus een studio...en ze zien er allemaal identiek uit..met bruine vloerbedekking , bruine fauteuils..en een biljard..

Murc :stupid
 
De topicstarter wil graag een thread met verhalen over wat bekende producers/artiesten gebruiken en hoe. Dat mag toch? Ik vind zoiets ook wel leuk om te lezen. Het zegt inderdaad niets over wat voor anderen lekker werkt, of hoe hard je bepaalde gear nodig hebt, of hoeveel je op welke manier waar moet hebben - maar daar gaat het hier ook helemaal niet over. Dus zullen we dit gewoon een leuke thread vol verhalen over anderen laten zijn, zonder al die waarde-oordelen? :erm:
 
Jaja, ik zie het al weer, het zijn de ware artiesten met meerdere successen op hun naam die hier hun wijsheid uitdragen... pff...

Wat is er mis met gezellig over gear praten?
 
Gelijk wat je hier post is blijkbaar nooit goed.
Voor de ene heb je goeie commentaar,voor de andere dan weer niet.
Misschien een idee om het forum voorgoed te stoppen.
 
Het hangt er maar van af wat je doelstelling is. Als je veel (goede) tracks wilt maken, dan moet je dat gewoon doen, met weinig of met veel gear. Als je lekker wilt pielen met synths en een soort van verzamelwoede hebt, ook prima - je valt er tenslotte niemand mee lastig.

De "groten" verdienen doorgaans hun geld met muziek en output is bij hen dus ook belangrijk. Vaak zullen ze zich veel minder druk maken om het soort gear dat ze gebruiken, dan de aanklooiende hobbyist.

Als je talent hebt dan maken de spullen die je gebruikt bovendien toch niet meer dan een marginaal verschil. Geef iemand als Jeff Mills 2 D-110's en een niet-zo-hippe drumcomputer, en hij weet er nog steeds iets moois mee te brouwen.
 
Het hangt er maar van af wat je doelstelling is. Als je veel (goede) tracks wilt maken, dan moet je dat gewoon doen, met weinig of met veel gear. Als je lekker wilt pielen met synths en een soort van verzamelwoede hebt, ook prima - je valt er tenslotte niemand mee lastig.

De "groten" verdienen doorgaans hun geld met muziek en output is bij hen dus ook belangrijk. Vaak zullen ze zich veel minder druk maken om het soort gear dat ze gebruiken, dan de aanklooiende hobbyist.

Als je talent hebt dan maken de spullen die je gebruikt bovendien toch niet meer dan een marginaal verschil. Geef iemand als Jeff Mills 2 D-110's en een niet-zo-hippe drumcomputer, en hij weet er nog steeds iets moois mee te brouwen.

Geef ik je gelijk in.
 
Tricky:

Would you consider your music hi-tech?
It's quite old-fashioned in some ways, as in it's got real old-fashioned sensibilities. People do think I've got equipment up my ass, but no, I'm a very non-technical person.

So it's more organic tha gear-driven?
Very. I'm very non-technical I use things to the bare minimum. Like the QY20. You've got two writing modes, and I use the simple four-track mode. You can do hundreds of things on it, but all I can do is make a tune. You could quantize it, but I don't give a fuck. I don't even do that. I just lay down a drum pattern and three other sounds, and then I take it into the studio, dump it down, and work on it afterwards.

Have you tried working on other workstations that the QY20?
Yeah, but you can't keep up with it, man. You could go on forever. I know people who spend and spend and spend. Every month something new comes out, but it all achieves the same thing. I don't think equipment makes your music, really. That's enough to make your music. You've got to have some soul, man. You hear people who use machines, and their music is technically advanced, but there ain't no soul in it. Shit, music without soul? It's no good to be technical. If music ain't got soul, it's not music.

http://www.moon-palace.de/tricky/musician98.html
 
Hee Sander, bedankt voor die link :okdan:

Ik ben toch wel een Tricky liefhebber en het verbaast me niets, dat hij zo tegen technologie aankijkt. Ik zal het van de week eens op mijn gemak gaan lezen want ik vind het wel interessant.

Off topic - ik heb zijn nieuwste album alweer een tijd liggen maar nog niet eens de tijd (of stemming) gehad om hem te beluisteren. Misschien vanavond met een :biertje: erbij...
 
eindelijk wat positieve reply, kan ik er vanuit gaan dat we vertrokken zijn. Of is er sprake van een valse start?

HOPAAA!!

Gagarin
 
Ola!

Een filmpje van een van mijn favorieten i:cube.
Meer een interview maar je krijgt wel een leuk beeld van zijn studio:

http://www.youtube.com/watch?v=ODv1xbSNd5M

Overigens, leuk interview met Tricky..die gast kan zooo chagrijnig zijn!

lol zijn engels is ook niet echt geweldig.. beetje zenuwachtige gast ook.. mja.. wel leuke spulletjes
 
Hahaha, ooit een Fransman gehoord waarvan het Engels geweldig is?
Hij is idd een beetje zenuwachtig, maar hij is niet echt het spotlight type.
 
sorry, het is 6 uur en ik behoor in bed te liggen, dus mijn post is een beetje lame (geen links enzo)

maar heb een 4 delig interview met die gast van portishead zitten kijken op (video idd) op sonicstate.com en dat was echt interessant (is volgens mij recentelijk ook in een andere thread hier genoemd).

Gast had veel geile gear, waaronder een arp, een ms10, een VCS3, shitload aan modulair spul doepfer, AS etc. Maar hij vertelde dat toch heel veel spontaan gebeurde, heel organisch. Bijna geen sequencing, gitaren en synths out of tune enzo... Was wel inspirerend.

Heb zelf de nieuwe plaat nog niet gehoord, dus weet nog niet of er ook iets leuks uitgekomen is, for all I know, it might be shit :D

slapen nu
 
Back
Top