[verslag] Masterclass Sound Degsign

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.269
Locatie
Grou
Masterclass Sound Design


Van de zomer las ik voor het eerst over de Masterclass en was enthousiast, maar omdat ik op de aangeboden data steeds niet kon, duurde het dus tot afgelopen zaterdag, 11 januari 2003 om de Masterclass van Rob Papen te bezoeken. Vertelde mijn plan om de class te bezoeken een maandje ervoor aan Bambam en die was benieuwd of hij er wat van zou opstekken en ging dus ook mee. Mijn eigen beweegreden was dat ik per jaar toch een (on)gezonde hoeveelheid geld in gear steek, maar in de beheersing van de synthtechniek verhoudingsgewijs weinig.


In Echt aangekomen de weg eens gevraagd aan de lokale bevolking. Die konden de straat waar Rob woont niet, en vroegen dus ook maar naar de naam van degene die we zochten, ook Rob konden ze niet. Rob moet lokaal dus wel behoorlijk underground zijn. Na wat telefonisch contact met Rob, een genegeert rood stoplicht en een verkeersdrempel stijl genoeg om Lance Armstrong voor de tour te laten trainen kwamen we bij Rob z'n ding aan. Na een trap omlaag komen we underground, waar de studio gevestigd is.

MVC-166F.JPG


Na ontvangst met koffie, en een kennismaking met de overige deelnemers (we kwamen Synthman ook tegen) in een aangrensende ruimte gingen we de studio in. Hier stond o.a. een opstelling van de Virus, gekoppelt aan de Albino softsynth die op 19 inch scherm af te lezen valt. Zie onderstaande foto voor een deel van de opstelling.

MVC-161F.JPG


De rode draad door de Masterclass is een door Rob ontworpen schema vam subtractive synthesis. Er wordt diep ingegaan op de verschillende vormen van signaalopwekking bij subtractive synthesis. Het filteren van het signaal, het toepassen van de verschillende modulators en het versterken van het signaal. Niet alleen de wijze van, maar met name het gevolg op het klankbeeld door toepassing van deze onderdelen is de toegevoegde waarde van een dagdeel masterclassen.

Het theoretisch deel wordt regelmatig onderbroken door praktijkvoorbeelden uit de Virus of Albino. Ook wordt theorie geconcretiseert, doordat Rob aan de hand van de gearlist die bij het rondjevoorstellen per deelnemer genoemd wordt, zaken uitlegt. Op onderstaande foto is zo'n moment vastgelegd.

MVC-164F.JPG


Al met al vondt ik het zeer informatief en gezellig. Enigste minpunt dat ik tegenkwam was het feit dat Rob z'n Jupiter 8 niet aan mij wilde verkopen. Maar ja........ er valt altijd wel wat te zeuren.

Greetz,

Yawgmoth

-foto's door Bambam-
 
Last edited by a moderator:
Ziet er gezallig uut!
Leuk verslagje ook.

En heb je het gevoel dat je ook daadwerkelijk meer te weten bent gekomen over synths? Of was het meer een dagje verheerlijkend rondsnuffelen in Rob's Synth Paradijs??

ps. hoeveel korting heb je gekregen nadat je vertelde een dat je een positief stukje zou schrijven op het forum???
:D :D
 
Ook wordt theorie geconcretiseert, doordat Rob aan de hand van de gearlist die bij het rondjevoorstellen per deelnemer genoemd wordt, zaken uitlegt.

Wat moet ik me daar bij voorstellen.
 
Origineel geplaatst door Oxy-Yan
Ziet er gezallig uut!
Leuk verslagje ook.

En heb je het gevoel dat je ook daadwerkelijk meer te weten bent gekomen over synths? Of was het meer een dagje verheerlijkend rondsnuffelen in Rob's Synth Paradijs??

ps. hoeveel korting heb je gekregen nadat je vertelde een dat je een positief stukje zou schrijven op het forum???
:D :D

Zeer meer te weten gekomen, maar qua sounddesign ben ik van het type draaien een die knoppen tot het goed klinkt. De komende weken zullen duidelijk maken of dit verandert is.

Voor dit stukje heeft Rob mijn benzinegeld Leeuwarden - Echt, mijn hotel en cursusgeld betaald! 8o) 8o) 8o) Helaas, zowel Bambam als ik waren als forumlid aanwezig niet als moderator. We kregen uiteraard wel de synthforum korting.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Wat moet ik me daar bij voorstellen.

Dat er eerst werd gevraagd wie welke synth had, en dat Rob praktijkvoorbeelden aanhaalde waarin de genoemde synth werd behandelt resp. genoemd.
 
Allemaal leuk en aardig. Maar zeg nou maar gewoon dat het om een zelfhulp groep gaat.
Jullie zijn gewoon hopeloos verslaafd aan synths en moeten gewoon helemaal 'cold turkey'.

En geen wonder dat je die Jup 8 kon kopen. Dat was een test!

En het rondje voorstellen was gewoon om jezelf eens te horen zeggen hoe ver heen je bent met je verslaving.

8o)
 
Origineel geplaatst door fuse
Allemaal leuk en aardig. Maar zeg nou maar gewoon dat het om een zelfhulp groep gaat.
Jullie zijn gewoon hopeloos verslaafd aan synths en moeten gewoon helemaal 'cold turkey'.

En geen wonder dat je die Jup 8 kon kopen. Dat was een test!

En het rondje voorstellen was gewoon om jezelf eens te horen zeggen hoe ver heen je bent met je verslaving.

8o)

Ik bevestig noch ontken uw beschuldiging.
 
Ik zou het leuk vinden om eens te gaan kijken, maar weet nog steeds niet of ik er wat aan heb.

Los van het feit dat Rob wel een top sounddesigner is uiteraard...:halleluja

Kan er iemand van jullie nou eens duidelijk maken wat je er nou echt hebt opgestoken?
Ben echt heel erg benieuwd en Faab ook, maar we twijfelen nog een beetje kwa nuttig en zo.
4 Uur over synths lullen lijkt me errug kort eerlijk gezegd...

Enlighten us puhleeeze!!
 
Origineel geplaatst door Beepr

Kan er iemand van jullie nou eens duidelijk maken wat je er nou echt hebt opgestoken?

Ik denk dat dit erg persoonlijk is. Wat voor mij erg nuttig was, was de verhandeling over het gebruik van Pulse Widfth Modulation (met name de discussie puls + pwm vs. zaaggolfvorm als oscillator) en de toepassing van filters op je sound (waarbij ik mezelf erop betrapte altijd naar een 24 dB (ipv 12 of 18)filter te grijpen en zo een boel dynamiek uit m'n sounds te verwijderen).

Maar ik denk dat als een andere deelnemer reageert, er een compleet ander verhaal staat.

Greetz

Yawgmoth
 
Klopt.

Ik ben ook eens met sound design bezig geweest. Veel voor bands geluiden gemaakt.
Dus mag zeggen dat ik geen groentje ben.

Toch heb ik afgelopen zaterdag nieuwe dingen gehoord, en ook van shit, dat deed ik toch ff net iets anders , of van dat ik daar niet aan gedacht heb.

Dus je hebt er altijd iets aan.
 
Misschien moeten we het er gewoon eens op wagen, Faab en ik zei de gek...

We draaien beide ook al een tijdje mee kwa produkties en dan word je toch wel
erg kritisch, nogmaals Rob is een topper maar het is gewoon de vraag of je er echt
wat aan hebt. Misschien moeten we het gewoon als een lekker dagje uit beschouwen met als extra
de mogelijkheid om met een zeer goede sounddesigner eens van gedachten te wisselen.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties ;)
 
hoevaak per jaar is er zo'n cursus bij Rob? de volgende is namelijk in februari. Maar daar zal wel geen plaats meer zijn. natuurlijk altijd proberen. maar kan ik er dan mss ook 1 in maart, april etc. verwachten?

groeten:walker:
 
Equate, jij ging toch ook, of niet soms?
Misschien dat ik wel mee wil gaan.
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Equate, jij ging toch ook, of niet soms?
Misschien dat ik wel mee wil gaan.

Ja, ik zit er wel over te denken ja. Echt is niet zo heel ver
van Venlo, en een beetje bijscholing is nooit verkeerd !

equate
 
Als jij gaat, ga ik ook. Misschien heb ik dan ook een keer wat aan mijn synths!
 
Okee dan...

Okee dan...

Ik heb er ook wel zin in.. heb gisteren van Yawgmoth al het een en ander gehoord.. en dat leek mij ook wel wat!

Wie informeert even naar de volgende datum ?
 
Nou..

Nou..

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Als jij gaat, ga ik ook. Misschien heb ik dan ook een keer wat aan mijn synths!

Ik betwijfel het JB :P verkoop is wat van dat spul.. je hebt er toch niets aan.
 
Een puntje van kritiek als het mag..:

Nou ik heb t bovenstaande verslag gelezen en ik heb zelf een tijd geleden aan de hand van een MS20 het hele synthesizer en audio-gebeuren tot de bron doorgenomen en met een beetje inzicht kun je dat zelf thuis ook met je eigen synths..
Ga eens achter je Roland/Korg/Oberheim of whatever zitten en begin bij t begin...moeilijk is t niet...

Het spijt me wel maar ik vind 110 Euro per persoon voor [een kort dagje] synths kijken en babbelen in een studio dan ook zeer makkelijk verdiend en als ik dat zo lees is het woord 'Masterclass Sound Design' zeer overdreven....


Iedereen moet doen wat ie wil maar dit is mijn PERSOONLIJKE mening en ik ga geen 110/120 Euro en lange reis uitgeven voor zoiets, maar als je geld teveel hebt.....be my guest...
 
Origineel geplaatst door Bass
Een puntje van kritiek als het mag..:

Nou ik heb t bovenstaande verslag gelezen en ik heb zelf een tijd geleden aan de hand van een MS20 het hele synthesizer en audio-gebeuren tot de bron doorgenomen en met een beetje inzicht kun je dat zelf thuis ook met je eigen synths..
Ga eens achter je Roland/Korg/Oberheim of whatever zitten en begin bij t begin...moeilijk is t niet...

Ik vind 110 Euro per persoon voor [een kort dagje] synths kijken en babbelen in een studio dan ook zeer makkelijk verdiend en als ik dat zo lees is het woord 'Masterclass Sound Design' zeer overdreven....

Iedereen moet doen wat ie wil maar dit is mijn PERSOONLIJKE mening en ik ga geen 110/120 Euro en lange reis uitgeven voor zoiets, maar als je geld teveel hebt.....be my guest...
Misschien heb je gelijk, maar ik merk persoonlijk dat je wel wat theorie moet kennen wil je bepaalde dingen kunnen doen. Ik heb verschillende modulairs en daar kun je in principe alles mee, maar daardoor ook te veel. Je hoeft niet 4 VCOs te hebben om een vetgeluid te maken. Ik heb uit theorie geleerd dat je met 1 VCO en bijvoorbeeld een audio divider (deze heeft verschillende potmeters die het volume regelen van het origineel, van het originele signaal / 2, van het originele signaal / 4 enzovoort) hele leuke vette sounds kunt maken. Niet door alle potmeters open te zetten, maar door juist heel nauwkeurig de hoeveelheid van elke potmeter te regelen. Verder Rob Hordijk met een heel klein voorbeeldje hoe je met een inverter en een high en band pass filter een lekker omgekeerde notch kunt maken. (ipv band reject een band boost) Nu begrijp ik ook waarom op mijn Bohm modular een mixer zit met een geinverteerd kanaal!!!! En dat zijn maar twee dingetjes die ik toevallig gehoord heb, maar waardoor ik nu al anders met geluiden maken om ga.
Natuurlijk moet je ook veel zelf geprobeerd hebben, maar op een gegeven moment kom je niet meer veel verder, denk ik. Ik ga 95% zeker naar de cursus en niet dat ik dan denk dat ik daarna alles kan, maar misschien let ik dan wel op andere dingen als eerst. en.... door naar de methode van andere te luisteren, besef je vaak dat je eigen methode de beste is...
 
Back
Top