help !! aansluitschema home studio

mr ballad

Nieuwkomer
Lid sinds
24 mei 2007
Berichten
22
Locatie
almere
Wie kan mij "een echte leek" nu eens een heel simpel aansluitschema geven om de apparatuur die ik heb GOED aan te sluiten en daarbij aan te geven wat ik wel én wat ik niet aan moet sluiten.

ik zal eerst eens opnoemen wat ik in de loop der tijd verzameld heb :
behringer mx9000 mengpaneel
roland vs-1824 digitale harddiskrecorder (8 kan)
yamaha MD 8 meersporen mididisk recorder
behringer virtualizer pro digital effect processor
behringer ultrafex II multiband enhanser
behringer composer compr/limiter
behringer denoiser (expander/dynamic filter)
terratec ews88 mt geluidskaart incl break box
sony MD player/recorder type MDSJE510
equalizer
versterker
sennheizer microfoon MD 421 (scheerapparaat)
cassettespeler
cd speler
2 computers met externe harde schijven (500 gig)

ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die dit aan kunnen sluiten zodat ik eindelijk op de juiste manier kan opnemen , alleen is het uit te tekenen ? én duidelijk te maken aan een leek ?

wie o wie durft het aan en kan/durft mij aansluitadvies geven ?

alsjeblieft geen reactie van als je het niet weet koop het dan niet ! want die heb ik al eens gehoord ... ik wil het gewoon graag leren maar... moet wel een beetje hulp hebben.

voor wie het wil proberen alvast heel veel dank.

greetz Peter
 
(geweldig!)

Een eenvoudige vraag:
wát ga je opnemen?
 
Het hangt een beetje af van je manier van werken.
En wat doe je precies? neem je bandjes op of maak je alles in reason.
Wil je alles op alles kunne gebruiken of is een vaste setup al goed.
Waar zijn je synths? want je hebt 2 hd-recorders met faders :confused:

@fles, verwijs hem dan iig nog door naar de zoekfunctie ofzo.
En kijk maar uit bij het stopcontact want daar staat 220v op
 
Goed, zal ik beginnen. Alle stekkers moeten in een zgn. 'stopcontact'.
ja leuk yoh echt lachen , als je er nog meer weet dan nu effe snel alles op een rijtje dan hebben we dat maar weer gehad hé en dan daarna weer een klein beetje serieus aub want ik zit er maar mooi mee.
 
Het hangt een beetje af van je manier van werken.
En wat doe je precies? neem je bandjes op of maak je alles in reason.
Wil je alles op alles kunne gebruiken of is een vaste setup al goed.
Waar zijn je synths? want je hebt 2 hd-recorders met faders :confused:

@fles, verwijs hem dan iig nog door naar de zoekfunctie ofzo.
En kijk maar uit bij het stopcontact want daar staat 220v op
ik wil gewoon graag alles op de computer opslaan (acid pro 6) om het daarna te bewerken met wat tools en als laatste te branden op cd.
oh die synt's zoals je die noemt heb ik niet , gewoon een paar sporen orkestband en 2 sporen zang is voor mij genoeg om voor thuis leuke opnamen te maken.
 
Wie kan mij "een echte leek" nu eens een heel simpel aansluitschema geven om de apparatuur die ik heb GOED aan te sluiten en daarbij aan te geven wat ik wel én wat ik niet aan moet sluiten.
Dat ligt er eigenlijk helemaal aan in hoeverre je de computer wilt betrekken. Je zou 'm gewoon 1 stereosignaal kunnen laten opnemen, of je kunt 4 tracks in stereo opnemen of 8 in mono.

behringer mx9000 mengpaneel
roland vs-1824 digitale harddiskrecorder (8 kan)
yamaha MD 8 meersporen mididisk recorder
sony MD player/recorder type MDSJE510
Die MD8 of de Sony heeft weinig tot geen nut als je de VS-1824 gebruikt. Die laatste neemt namelijk op volledige kwaliteit op, Minidisk gebruikt een compressie-algoritme. Je VS kun je ook alleen maar het stereosignaal op laten nemen (of de aparte bussen) van de MX.

behringer virtualizer pro digital effect processor
behringer ultrafex II multiband enhanser
behringer composer compr/limiter
behringer denoiser (expander/dynamic filter)
equalizer
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat een stel plugins het werk makkelijker en beter doen, als je toch met ACID - er zijn betere sequencers te krijgen! - aan de slag gaat.

versterker
sennheizer microfoon MD 421 (scheerapparaat)
2 computers met externe harde schijven (500 gig)
Je kunt er van beide computers maar 1 echt effectief gebruiken - of je moet 2 "studios" in willen richten.

cassettespeler
cd speler
Komen niet meer aan bod, tenzij je met de casettespeler wilt gaan experimenteren. Heeft 'ie gewone mini-casettes dan is het niet echt de moeite waard.

ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die dit aan kunnen sluiten zodat ik eindelijk op de juiste manier kan opnemen
Bekijk het zo: je hebt nu een hele grote mixer en maar 1 microfoon. Je hebt 2 MD recorders die eigenlijk antieke curiosa zijn omdat de Minidisk effectief een dood formaat is.

Wat ik zou doen: alles dumpen, behalve de VS, de microfoon en de geluidskaart. Houd eventueel de Behringer-effectbakjes om die direct over een instrument te smijten. Sluit je mic aan op de VS en neem daar mee op. Vervolgens verbind je de VS via een SPDIF coax kabel aan je Terratec. Je krijgt dan een digitaal stereosignaal binnen van goede kwaliteit. Meer heb je niet nodig. De inputs van de Terratec hoef je niet te gebruiken; die van de VS zijn hoogstwaarschijnlijk beter.

Als je echt alles apart in de computer wilt zou ik gaan kijken naar iets als een Yamaha 01x of zo. Dat geeft jou het vertrouwde gevoel van een mixer maar met alle voordelen van een geluidskaart met meerdere sporen.
 
Wat je gekocht hebt past niet echt bij elkaar. En dan snap ik ook wel dat aansluiten een leuke uitdaging is.
 
goedemorgen Yoozer ,bedankt voor je heldere antwoord en tja ik begrijp wat je bedoelt , en dus ga ik eerst schoon schip maken en al het overtollige weggooien of verkopen wat nog bruikbaar is en zorg dat ik het noodzakelijke overhou en ga daar dan wel eens mee aan de gang.
 
Spullen wegdoen. Inderdaad. Ik durfde het niet hardop te zeggen. En als ik nog iets zinnigs mag bijdragen:

probeer te vooral doorgronden wat Yoozer zegt over je spullen. Neem het niet klakkeloos aan (niets ten nadele van Yoozer, integendeel). Het gaat erom dat je zélf beslist wat je nog wel en niet meer nodig hebt, en waarom.


Ik ben trouwens anti-bêêêhringer, die troep zou ik sowieso wegdoen. De lol van opnemen vergaat je snel. Een denoiser van behringer is het ergste zichzelf tegensprekende apparaat dat er bestaat :duivels:
 
Hier op het syntforum heb je een apart marktplaats gedeelte waar je bijna alles (muziekstudio gerelateerd) te koop kan zetten: https://www.synthforum.nl/forums/forumdisplay.php?f=21

Lees wel eerst goed de faq door ;)

Als je niet weet wat voor prijs je erbij moet zetten (verplicht!), gebruik dan de zoekfunctie (rechtsboven) geavanceerd door naar eerdere advertenties van hetzelfde type apparaat te zoeken in het marktplaatsgedeelte.
 
aan alle , bedankt voor de diverse antwoorden , ik ga eerst kijken wat ik wel en niet nodig heb om een leuk nummer op een cd tje te branden en ga dan wel een techneut inhuren om het e.e.a voor mij aan te sluiten ,dan is het in 1 keer goed en hoef ik niet meer te zoeken.

volgens mij moet ik nu hier neerzetten dat deze discussie gesloten mag worden , bij deze.
 
en ga dan wel een techneut inhuren om het e.e.a voor mij aan te sluiten ,dan is het in 1 keer goed en hoef ik niet meer te zoeken.

Nou, kijk. De reden dat mensen het hier zelf doen en geen techneut vragen behalve voor advies is om een hele simpele reden; omdat het voor hun beter werkt.

Ik heb een mengpaneel, en daar heb ik mijn synthesizers op aangesloten. Die zitten in de volgorde die voor mij het meest zinnig is. Dito met de MIDI-afhandeling; kanalen 1 en 2 voor geluid en MIDI-poort 1 is voor synth 1, kanalen 3 en 4 voor geluid en MIDI-poort 2 is voor synth 2, en dat is dan in volgorde gezet omdat ik synth 1 bijv. vaker gebruik.

Dat gevoel van een stel goed ingelopen schoenen moet je in de studio ook hebben - je moet niet na hoeven te denken over wat je wilt doen.
 
In de handleiding van je mixer staan waarschijnlijk een aantal aansluitvoorbeelden. Probeer die te doorgronden Als je eenmaal BEGRIJPT hoe een mixer werkt (Dat is tenslotte het "zenuwcentrum" van al je verbindingen), én je hebt uitgevogeld hóe je wilt gaan werken / opnemen / mixen, dan kun je zelf de aansluitingen gaan maken.

Lees ook goed in de manual wat de verschillende aansluitingen doen en hoe ze werken. Probeer dat alles goed te begrijpen.

Simpel gezegd: een signaal UITgang wordt aangesloten op een signaal INgang. Het is een beetje kort door de bocht om een lijst apparaten te geven en te vragen hoe je het moet aansluiten. Als je meer specifiekere vragen hebt (zoals "hoe sluit ik mijn effect apparaten het beste aan") dan kunnen mensen er hier beter op antwoorden.

Veel mensen hier (waaronder ikzelf) hebben er vaak ook een lange tijd over gedaan, en veel ge-experimenteerd om te doorgronden hoe je verschillende apparaten aansluit.
 
ja leuk yoh echt lachen , als je er nog meer weet dan nu effe snel alles op een rijtje dan hebben we dat maar weer gehad hé en dan daarna weer een klein beetje serieus aub want ik zit er maar mooi mee.

Ongeloofelijk wat een toon,....vroeger moesten we dat allemaal zelf uitzoeken en lazen we gewoon de handleiding

sjongejongejongjoenjgoen
 
Back
Top