Cubase 4 spikes en glitches

Pimpampeter

Muziekfabriek
Lid sinds
2 juni 2005
Berichten
1.226
Locatie
Eindhoven
Hallo,

Ik produceer erg veel met cubase 4, en zit sinds kort toch echt met een redelijk probleem. sinds enige tijd heb ik enorme last van spikes en glitches tijdens het afspelen van mijn projecten.

Op zich doe ik niets raars (gewoon wat ik altijd al deed, en dat heeft altijd gewerkt), maar ik vroeg mij af of meer mensen daar last van hebben.

Mijn CPU meter van cubase gaat rustig naar 50% met het openstaan van hypersonic, virtual guitarist, en bijvoorbeeld trilogy, met een spoortje of 10 audio met wat simpele compressors ed.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben, en heeft er iemand een briljante oplossing gevonden (nee, niet: koop logic, channels freezen (wat overigens de nieuwe update van cubase ook plat gooit), etc...)????

Ik werk overigens op een dualcore 3,4 (dus processor zat), en 4 Gb intern geheugen (ook meer dan genoeg)

Ben benieuwd!

GRTZ
 
wat voor geluidskaart heb je?

wat voor windows heb je?

al dpc checker geprobeerd?
 
Ik werk met een DM24 van tascam als geluidskaart, draai op windows xp, en dpc checker ken ik niet!!

Ik heb "de winkel in Eindhoven", waar mijn gehele studio vandaan komt, al gevraagd naar een oplossing, maar die konden niets aanwijzen, behalve dat de update van cubase misschien niet zo'n goed idee was.

Daarnaast heb ik Yadi Hinz, van MI7 er afgelopen weekend over gesproken, en hij had een briljante oplossing (alleen niet voor mij): gewoon cubase opnieuw installeren, en dan de laatste updates niet erop zetten! (lekker handige oplossing....)

Wat is die dpc checker??

GRTZ
 
dpc is een klein programma'tje dat weergeeft of er in je systeem bepaalde devices zijn die storingen opleveren. Als bijv. je netwerkaansluiting om de zoveel seconden wordt "gescand" kan dit een onderbreking opleveren in je audio stream.

dpclat1.gif


Als de latency boven de 500 ms komt kunnen er problemen ontstaan. (let op dit heeft niks te maken met de latency van je geluidskaart. Het gaat om zgn. "interrupts" )

Heb toevallig eergisteren getest op mijn systeem en de enige "piek" die ik zag was om de 10 sec van 371ms. Geen probleem dus. Kan het zeker aan raden om even te testen.
 
Hallo Peter,

1. Je zegt dat het sinds kort gebeurd met de spikes: Heb je dir probleem ook met oudere projecten waar je dit nog niet had ?

2. Heb je iets veranderd aan je computer, of misschien bepaalde updates installeerd voor bepaalde plugins/hardware etc ?

Zoniet, dan doe het volgende http://knowledgebase.steinberg.net/119_1.html

Gr,

Chris
 
Ik heb gelijkaardige problemen met Studio 4, vooral bij het bewerken van oudere projecten (nog aangemaakt en bewaard onder LE1 voor ik upgrade) en bij het veranderen van sample rate (projecten met 16 bits audio zijn traag als dikke ... en nu ik een TC compressor via de S/PDIF hangen hebt wil de TASCAM alles in 48 KHz hebben in plaats van 44.1 - resultaat is weer ongelooflijke vertraging. Ik heb dit (samen met een boel anderen) al gemeld op cubase.net maar tot nu toe geen echte reactie. De laatse hotfix maakt het iets minder erg maar toch nog onhoudbaar voor grotere projecten.
 
Hee Chris,

Ik heb niets veranderd aan mn computer (ja, wat nieuwe software geinstalleerd). Oude projecten lopen momenteel echt heel zwaar de stront in. Zo erg dat softsynths zelfs ongevraagd doorspelen, sommige synths zelfs helemaal niets meer doen, en dat er in projecten een situatie ontstaat waarbij ik op 1 midikanaal, met 1 geselecteerde softsynth alle openstaande softsynths tegelijk bespeel...

De laatste hotfix van Cubase helpt wel een beetje, maar nog steeds problemen.

Erg frustrerend dus, maar goed, binnenkort groot studio onderhoud, en wellicht komt er dan iets heel vreemds aan t licht wat meteen opgelost kan worden...
 
Hallo Peter,


het lijkt erop dat je een lokaal probleem hebt met je computer/software. Een hotfix of een update hebben met deze problemen niks te maken, of kunnen dit probleem oplossen.

Ik weet niet wat je precies bedoeld met "oude projekten" (met oudere Cubase versie gemaakt etc) maar heb je geprobeerd de Cubase preferences te verweideren zoals ik al geschreven had ?

Gr,

Chris
 
Chris, ik had ook na goede support van TC Electronics dezelfde conclusie gemaakt ... Zoloang ik de C300 aansluit via S/PDIF wordt de Tascam 48 kHz. Daar kan ik mee leven, of het nu 44,1 of 48 is maakt me echt niet uit tijdens opnames en afmixen. Het eindproduct komt toch op 44,1 en 16 bit op CD.
Wat me stoort (en Peter heeft dus hetzelfde probleem) is dat Cubase 4 (elke versie en zelfs met de meest recente hotfix) een groot probleem heeft met verandering ... Oude projecten (opgenomen en gesaved in bv. Cubase LE 1) of projecten met een andere sample frequentie (bv opgenomen in 24bit 44,1 kHz en nu gebruikt in Cubase op 48 kHz) geven gegarandeerd problemen. ASIO usage (de vroegere CPU meter) gaat direct de bol uit (80% en meer) en haperingen, "cracles and pops" en meer van dat ongein zijn schering en inslag.
Het probleem met de laatste versie van Cubase (verder een zalig programma om mee te werken) zit hem dus in hoe het programma omgaat met data die niet in hetzelfde formaat van het huidige project zit. Ik neem zonder problemen 16 sporen audio op in een ruk en kan dat ook perfect afmixen zolang ik niks verander aan de Cubase versie of de sample rate/frequentie. Zolang alles is net zoals het opgenomen is is de wereld mooi. Iets verandert en de boel gaat hopeloos naar de haaien ... :confused:
 
Ik heb sinds ik een draadloze laser muis gebruik soms wat glitches bij extreem hoge CPU belasting, verder niet.

Wat ik veel storender vind en waar ik verder ook niet uitkom is dat als ik een aantal bars op cycle heb staan en aan het spelen ben het hele zooitje ineens en heel erg random ontstemt, gewoon vals... meestal een octaafje lager, maar vals.

Als ik dan helemaal terug spring naar het begin van mijn project is er niks meer aan de hand..... Heb echt geen flauw idee waar ik de oorzaak zou moeten zoeken.
 
Hallo,


Als je projecten uit oudere versies opend dan raat ik in het algemeen aan om het projekt opnieuw te saven in een nieuwe map vanuit Cubase 4.

Je schrijft dat je sample frequentie verandert van je projecten --> "re-sample" je dan de audio bestanden naar de nieuwe sample frequentie ?

Gr,

Chris
 
Dat van die nieuwe map probeer ik gelijk bij de volgende edit/mix ... Interessant! Wat betreft resampling, als je audio interface een frequentie aangeeft (in mijn geval via de S/PDIF van de compressor) dan neemt Cubase dat over in de instelling van het project. Alles wat aan een andere frequentie/sample rate was gesaved wordt als dusdanig erkend en een dialoogvenster komt op met de vraag om inderdaad alles te hersamplen naar de project settings. Is het dat wat je bedoeld?? Thx, Jan
 
Ik had met een nummer uit SX3 ook grote problemen. Hierin had ik 3x Miroslav Philharmonik geopend. In C4 wilde de song niet goed starten, en vielen er als het al lukte hem te openen, instrumenten uit.

Na 1GB RAM bijprikken waren mijn problemen opgelost. Gelukkig.
Lag misschien ook aan het feit dat C4 WinXP vereist. Daarvoor werkte ik probleemloos met W2k. Helaas werd ik dus naar XP gedwongen. Daar was ik minder blij mee, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Blij dat ik geen andere problemen gehad heb.

Spikes had/heb ik ook, maar dat zit hem bij mij niet in de PC maar in het elektriciteitsnet (reden ervan offtopic).
En die problemen had ik ook al met eerdere SX versies.
 
Laatst gewijzigd:
Heb je "speed-stepping" / "Power-saving" van je processor uit staan?
 
Back
Top