Simpele 'truc' om natuurlijker te klinken

Omdat ik echt het gevoel daadwerkelijk weer muziek te maken met al het menselijke gevoel dat handmatig inspelen en een track zo organisch op te bouwen.
Precies. Met samplepacks en presets en alle mogelijkheden van een DAW wordt het al snel programmeren in plaats van originele muziek maken. Daar betrap ik mezelf althans op. Terwijl ik achter de piano wel zit te jammen en veel meer speel met dynamiek.

Niet teveel nadenken vind ik trouwens ook een goede. Ik probeer tegenwoordig snel dingen om te zetten naar audio. Knopen doorhaken en door. Maar het blijft puzzelen en mijn workflow aanscherpen.
 
Sample packs, midi patterns, chord progressies en sample loops zijn hier sowieso taboe, dat is rehashen van andermans werk, daar ik persoonlijk geen voldoening uit.
Dat is idd imho meer freubelen en daarna pronken met andersmans veren dan dat je zelf echt muziek maakt.
 
Je zou ook de "hardcore" variant hiervan kunnen doen en direct je vst/synth resamplen. Dus gewoon de audio opnemen ivm midi. Dat maakt dingen wel veel sneller. En het voelt meer als een instrument opnemen ipv het programmeren van een computer bestandje ofzo. Is niet voor elk genre geschikt natuurlijk. Maar het daagt je wel uit om beter te worden in het inspelen en tweaken van je geluiden.
 
Dat is voor mij een verademing geweest: stoppen met alle externe gear in sync krijgen met opgenomen midi tracks om die te kunnen automaten. Nu wordt alles gesequenced door ableton (of door een synth zelf) en als ik tevreden ben neem ik een synth track op met live draaien aan wat knopjes. Take klaar, volgende track. Heerlijk :)
 
Sample packs, midi patterns, chord progressies en sample loops zijn hier sowieso taboe.
Kan. Maar Daft Punk, Prodigy en The Chemical Brothers hangen van de samples aan elkaar. Het is maar hoe je ermee omgaat. Een arpeggio uit een synth is ook een midi-patroon. Dan mag je die ook niet meer gebruiken.

Sowieso komt creativiteit altijd ergens vandaan. Je kunt je erdoor laten inspireren en 1 op 1 overnemen vind ik niet leuk. Maar als je er een originele track omheen bouwt, heb ik er totaal geen bezwaar tegen.

Ben nu trouwens bezig met een track op een cinematic-sample. Die heb ik door elkaar gehusseld, versneld en speel ik 5 tonen hoger af. Dat leidt tot een compleet ander nummer dan ik zelf direct zou bedenken en werkt de loop juist inspirerend.
 
Kan. Maar Daft Punk, Prodigy en The Chemical Brothers hangen van de samples aan elkaar. Het is maar hoe je ermee omgaat. Een arpeggio uit een synth is ook een midi-patroon. Dan mag je die ook niet meer gebruiken.

Sowieso komt creativiteit altijd ergens vandaan. Je kunt je erdoor laten inspireren en 1 op 1 overnemen vind ik niet leuk. Maar als je er een originele track omheen bouwt, heb ik er totaal geen bezwaar tegen.

Ben nu trouwens bezig met een track op een cinematic-sample. Die heb ik door elkaar gehusseld, versneld en speel ik 5 tonen hoger af. Dat leidt tot een compleet ander nummer dan ik zelf direct zou bedenken en werkt de loop juist inspirerend.
Natuurlijk kan je er op verschillende manieren mee om gaan. Ook creatief. Ik doel meer op de “me too” template techno, je hoort dan de kazigheid direct. Zelfde bass patroontjes, zelfde arp ritmes, zelfde buildups, emo chord stabjes en rumble kicks. Die shit kan anno 2022 echt niet meer.
 
Natuurlijk kan je er op verschillende manieren mee om gaan. Ook creatief.
Zekers, als je bijv ziet hoe forumlid @Laboratorio Incognito met samples omgaat dan vind ik dat heel creatief moet ik zeggen maar je moet er moeite voor willen doen.
Gewoon een geluid van een elastiekje op verschillende manieren te bewerken en dan met die sounds een prachtige track maken, da's toch heel anders dan hoe sommige bekende hiphoppers een sample of een loopje van een ander gebruiken en daar wat omheen bouwen.
Kanye West bijv met z'n sample van Steely Dan da's toch verschrikkelijk?

 
Laatst gewijzigd:
Ik speel zo veel mogelijk live in en probeer zo weinig mogelijk te 'tekenen' (nootjes of automation). Helaas ben ik geen virtuoos dus heb toch regelmatig wat hulp nodig van quantizing maar die zet ik dan niet op 100%. Ook neem ik hardware meestal meteen op als audio in plaats van MIDI (al bewaar ik de MIDI track wel voor het geval dat het opnieuw moet). Het klinkt daardoor minder statisch en je hebt de bonus dat je niet in de verleiding komt eindeloos door te pielen en het daarmee kapot te poetsen.
 
Het meest interessante dat ik ooit deed was 3 tapedelays als sends laten terugkomen op de mixer en een snufje van zichzelf voeren en n beetje die sends tweaken en faders bewegen… ik teken nooit wat in n daw, behalve mutes en n fade out op t end… dus ja, op t gevoel en niks kijken naar n scherm, moet ik nog doen :)
 
@krautrock1958 @NicoNoise ach ja, mn broertje maakt hiphop, en die doet heel veel met samples uit films enzo. dat is gewoon een hele andere tak van sport. hij vind het juist gaaf als er een sample herkenbaar is als zijnde uit een obscure B-horror ofzo. moet je ding zijn denk ik.
Logisch dat je op een synthesizer forum niet veel mensen tegen komt die dat helemaal te gek vinden :D
 
Er is niks mis met zelf creatief samplen IMHO.
Waar het fout gaat zijn de construction kits en genre packs, met presets, samples, midi patroontjes en voorbeeld projectfiles. zoals bij loopmasters, beatport e.d.
Dat is meer "paint by numbers" en heeft niks met muziek van doen.

Wanneer hier discussie over ontstaat, vraag ik altijd, wat zou JIJ maken wanneer je al deze zooi niet had? Dus niet wat combineer jij van andermans werk, maar als je alleen maar synths to je beschikking had, of zelf moest samplen, wat kwam er dan uit?
 
Er is niks mis met zelf creatief samplen IMHO.
Waar het fout gaat zijn de construction kits en genre packs, met presets, samples, midi patroontjes en voorbeeld projectfiles. zoals bij loopmasters, beatport e.d.
Dat is meer "paint by numbers" en heeft niks met muziek van doen.
vooral super-irritant zijn al de reclames die ik van al die shit voorbij zie komen sinds ik synthesizer/ableton filmpjes op youtube bekijk :D
 
vooral super-irritant zijn al de reclames die ik van al die shit voorbij zie komen sinds ik synthesizer/ableton filmpjes op youtube bekijk :D
En dan noemen ze het ook nog "unleash your creativity" :D (ze bedoelen,rehash andersmans creativity, maar dat klink een stuk minder sexy :D )
 
En dan noemen ze het ook nog "unleash your creativity" :D
hahaha, zover heb ik ze nog niet afgekeken XD.
maar alle gekheid op een stokje... mij maakt het geen fluit uit wat mensen doen om een beetje lol te hebben kwa muziek maken. als iemand ergens mega veel lol heeft door wat samples achter elkaar te plakken... prima toch.
Ik vermoed dat mensen die zich serieuzer met muziek bezig gaan houden daar toch wel snel op afhaken omdat de creatieve mogelijkheden wel erg beperkt zijn op die manier.

kant en klare loops enzo vind ik persoonlijk compleet oninteressant.
maar om op gang te komen met muziek maken heb ik wel het eerste jaar bijna volledig geleund op pre-sets uit serum, sylenth en lethal. na een half jaartje klooien wilde ik zelf geluid gaan designen en heb zo mn eerste hardware synth ook aangeschaft.
En eerlijk is eerlijk... mn muziek word daar niet beter van, want veel van de presets klinken veel beter dan wat ik zelf maak. maar dat maakt mij geen fluit uit. zelf maken is leuker, en ik word er vanzelf handiger in. en om een nummer af te maken gebruik nu nog steeds wel presets (in elk geval tot mijn bank zelfgemaakte sounds groter is, en/of ik er beter en sneller in ben geworden.)

Ieder zijn eigen process ;)
 
Er is niks mis met zelf creatief samplen IMHO.
Waar het fout gaat zijn de construction kits en genre packs, met presets, samples, midi patroontjes en voorbeeld projectfiles. zoals bij loopmasters, beatport e.d.
Dat is meer "paint by numbers" en heeft niks met muziek van doen.

Wanneer hier discussie over ontstaat, vraag ik altijd, wat zou JIJ maken wanneer je al deze zooi niet had? Dus niet wat combineer jij van andermans werk, maar als je alleen maar synths to je beschikking had, of zelf moest samplen, wat kwam er dan uit?
complete packs is meer iets voor Magix Music Maker. Ik vind loopcloud wel verrekte handig, je zoekt dan gewoon uit al die packs, je kan ook gewoon een kleine snippet uit een loop halen en daar weer een eigen loop uit maken, of van een vocal een pad maken of drone maken, zo gebruik ik meestal de samples. Tja, een complete sample cd kopen en al die loops aan elkaar plakken en in elkaar zetten is hetzelfde als een lego setje kopen.
 
hahaha, zover heb ik ze nog niet afgekeken XD.
maar alle gekheid op een stokje... mij maakt het geen fluit uit wat mensen doen om een beetje lol te hebben kwa muziek maken. als iemand ergens mega veel lol heeft door wat samples achter elkaar te plakken... prima toch.
Ik vermoed dat mensen die zich serieuzer met muziek bezig gaan houden daar toch wel snel op afhaken omdat de creatieve mogelijkheden wel erg beperkt zijn op die manier.

kant en klare loops enzo vind ik persoonlijk compleet oninteressant.
maar om op gang te komen met muziek maken heb ik wel het eerste jaar bijna volledig geleund op pre-sets uit serum, sylenth en lethal. na een half jaartje klooien wilde ik zelf geluid gaan designen en heb zo mn eerste hardware synth ook aangeschaft.
En eerlijk is eerlijk... mn muziek word daar niet beter van, want veel van de presets klinken veel beter dan wat ik zelf maak. maar dat maakt mij geen fluit uit. zelf maken is leuker, en ik word er vanzelf handiger in. en om een nummer af te maken gebruik nu nog steeds wel presets (in elk geval tot mijn bank zelfgemaakte sounds groter is, en/of ik er beter en sneller in ben geworden.)

Ieder zijn eigen process ;)
Klopt, als je er maar lol in hebt. Het een is ook niet beter als het ander. Ik geef alleen aan dat je direct hoort wanneer tracks hier op leunen. Omdat het dan of kazig klinkt, of omdat de eigen inbreng dan in schril contrast staat tot de geleende "template/saus"
 
Back
Top